رژیم سرکوبگر خامنه ای را تحریم کنید

نویسنده

» اکبر گنجی در گروه کاری ایران پارلمان اروپا

اکبر گنجی دیروز در ادامه دیدارهای خود با مقامات پارلمان اروپا، با حضور در گروه کاری ایران در این پارلمان، ضمن سخنانی  با اشاره به اینکه “قدرت در ایران در دستان علی خامنه ای است” توجه جهان غرب به محمود احمدی نژاد وجدی گرفتن وی را اشتباه خواند.وی همچنین تاکید کرد که برغم تمام مشکلات جنبش سبز به مقاومت خود ادامه داده و می دهد.

گنجی که در ادامه سفر به کشورهای اروپایی به بلژیک رسیده است، در دیدار باگروه کاری ایران در پارلمان اروپا، با ذکر این نکته که “درآمدهای هنگفت نفتی، برای علی خامنه ای استقلال مالی از جامعه پدید آورده است افزود: “سازمان های وسیع سرکوب ـ سپاه پاسداران، بسیج، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات ـ مهمترین رکن زمامداری اوست. اگر چه علی خامنه ای با دستگاه های عریض و طویل سرکوبگرش مردم ایران را همچنان سرکوب کرده و می کند، اما جنبش سبز به مقاومت خود ادامه داده و می دهد. ایران دارای پیش شرط های اجتماعی ـ شهرنشینی، با سوادی، رشد تحصیلات عالیه، رشد طبقه ی متوسط، اجماع نخبگان بر سر دموکراسی و حقوق بشر به عنوان فرهنگ دموکراتیک، خرده جنبش های اجتماعی زنان و کارگران و معلمان و دانشجویان که بدنه ی اصلی جنبش سبز هستند ـ گذار به دموکراسی است.”

وی ادامه داد: “ایران روابط گسترده ای با جهان غرب  دارد، به همین دلیل نمی تواند مشابه کره شمالی رفتار کند. حجم وسیع واردات ناشی از درآمدهای نفتی، وجود چند میلیون ایرانی مقیم جهان غرب که در حال رفت و آمد با ایرانند، فرار مغزها ـ 180 تا 200 هزار نفر در سال ـ، 50 میلیون جوان زیر 35 ساله ـ 70 درصد جمعیت کشورـ  که از ارزش های مدرن دفاع می کنند…باعث شده رژیم حاکم در تحمیل ارزش های خود به آنها شکست بخورد.”

گنجی با اشاره به اینکه “اینها برخی از اجزای روابط گسترده ی ایران و جهان غرب اند” افزود: “در چنین شرایطی جهان غرب نباید به گونه ای عمل کند که به جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران صدمه وارد آورد. جهان غرب حق ندارد به جای رژیم خودکامه ی حاکم، ایران، ایرانیان و جنبش سبز آنان را تنبیه و مجازات کند. استفاده از زبان تهدید نظامی به سود رژیم و به زیان جنبش دموکراسی خواهی است. تحریم های اقتصادی مردم ایران را فقیرتر، طبقه ی متوسط را ضعیف و از دور خارج خواهد ساخت. ما با هرگونه تحریمی که درد و رنج مردم ایران را افزایش دهد مخالف هستیم.تحریم ها باید معطوف به رژیم سرکوبگر حاکم بر ایران باشد. شورای امنیت سازمان ملل متحد باید فروش تکنولوژی سرکوب به رژیم ایران را ممنوع سازد. اگر روسیه و چین مانع این اقدام اند، دولت های غربی باید فروش تجهیزات سرکوب توسط کمپانی های غربی را ممنوع سازند. صنعت نفت ایران برای حفظ وضع فعلی به سرمایه گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی نیازمند است. برآورده کردن این نیازها باید منوط به رعایت حقوق بشر شوند. باید به رژیم فشار آورد تا حق تشکیل سندیکاهای مستقل کارگری را بپذیرد.”

گنجی در بخش دیگری از سخنانش با ذکر این نکته که “رهبران حاکم بر ایران، به رهبری و فرمان علی خامنه ای، 6 مورد از 11 مورد مصادیق جنایت علیه بشریت را انجام داده و می دهند”گفت: “ما به دنبال آنیم تا با کمک وکلای بین المللی پرونده ی حقوقی این موضوع را تهیه کنیم. هر یک از کشورهای اروپایی می تواند به مدافعان حقوق بشر ایرانی کمک کند تا این پرونده به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شود. اگر منافع تجاری و مصلحت سنجی های منطقه ای صرفا مبنای عمل قرار نگیرد، هیچ مانعی برای ارسال این پرونده از سوی اروپائیان به شورای امنیت وجود ندارد.”

پایان بخش جلسه اکبر گنجی با نمایندگان پارلمان اروپا، پاسخگویی به پرسش های حاضران بود.