ابعاد غیرانسانی تحریم‌ها

نویسنده

» تاثیر تحریم‌ها از نگاه یک پزشک ایرانی - آمریکایی

برای پزشکان آمریکایی خیلی پیش نمی آید کسی از آن‌ها بخواهد به عنوان تامین کننده دارو نقش بازی کنند، اما برای بعضی از آن ها این داستان زیاد اتفاق می‌افتد.

یک پزشک از آشنایان من برایم تعریف کرد که یکی از بیمارانش برای سفر به استانبول می‌رفت و از او خواسته بود که برایش نسخه داروی دیابت بنویسد و مقدار دارو را هر چه می‌تواند بیشتر بنویسد. بیمار توضیح داده بود داروها را برای مادرش لازم دارد که داروهایش رو به اتمام است. او گفته بود این نوع داروها خیلی سخت در داخل ایران پیدا می‌شود.

همین‌طور که در خانه‌ام راحت و آسوده نشسته‌ام، با خودم فکر می‌کنم کسانی از کمبود دارو می‌میرند یا اینکه سال‌ها در انتظار پیوند عضو می‌مانند و بعد داروهایی که برای جلوگیری از پس زدن عضو پیوندی لازم است گیرشان نمی‌آید.

در سال 2010 هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا با متحدان بحث می‌کرد و از تحریم‌هایی می‌گفت که هدفش مبارزه با برنامه هسته‌ای بدون آسیب رساندن به مردم بی‌گناه است.

ارزش ریال ایران سقوط شدیدی کرده و اقتصاد فروپاشیده است. از طرف دیگر برنامه هسته‌ای ایران زنده و در شرایط مطلوبی است. جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در مناظرات سال گذشته از تاثیرات فلج‌کننده تحریم‌ها بر اقتصاد می‌گفت در همین زمان وزیر دفاع آمریکا تصدیق ‌کرد که تهران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود مصمم است. در ضمن گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز نشان می‌دهند که ایران در حال گسترش توانایی‌ها غنی‌سازی خود است.

مرم ایران در حال حاضر یکی از سخت‌ترین دوره های کمبود دارو در طول تاریخ طولانی خود را تجربه می‌کنند.

بسیاری از دست‌اندرکاران پزشکی ایران خواستار توجه به تاثیر مخرب تحریم‌ها بر بیماران آسیب‌پذیر شده‌اند. احمد قویدل، رئیس جامعه هموفیلی ایران که به 8000 بیمار کمک رسانی می‌کند شرایط را به گروگانگیری بیماران تشبیه کرد. فاطمه هاشمی از موسسه خیریه بیماری‌های خاص نیز بطور علنی از دسترسی بسیار محدود بیماران به داروهای خاص شکایت کرد.

با این‌که آمریکا غذا و دارو را از مستثنیات تحریم‌ها اعلام کرده است اما دریافت به موقع داروهای مورد نیاز به این سادگی‌ها نیست. تحریم‌های بانکی علیه ایران موجب شده خرید دارو برای ایرانی‌ها دشوار شود.

سوء ‌مدیریت نیز مزید بر علت شده اما تنها علت این مشکلات نیست. دلایل زیادی دارد اما مهمترین‌ها آنها تحریم‌های بانکی است که باعث شده دسترسی به داروهای نجات‌بخش به طور ناخواسته بسیار سخت شود.

بسیاری تنها سودبرنده این تحریم‌ها را شرکت‌های تحت مالکیت دولت می‌دانند که به ارز با قیمت پایین دسترسی دارند. همچنین قاچاقچی هایی که دارو را در بازار سیاه با قیمت‌های بسیار بالا به بیماران نیازمند می‌فروشند.

احمد شهید بازرس حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران نیز گفته است تحریم‌ها به طور حتم وضعیت حقوق بشر در این کشور را وخیم‌تر می‌کند.

من به عنوان یک شهروند نمی‌دانم دولت آمریکا چطور می‌خواهد بدون ضربه زدن به مردم رژیم را تحت فشار قرار دهد. به عنوان یک پزشک، یک آمریکایی-ایرانی، از همه مهمتر به عنوان یک انسان، نمی‌دانم چه زمانی قرار است تحریم‌ها اصلاح شوند تا مردم بی‌گناه از آنها آسیب نبینند.

منبع: آمریکن مدیا - 27 آوریل