حملات جدید کیهان و ایرنا به حسن خمینی

نویسنده
آرش معتمد

» لزوم پالایش دشمنان تابلودار

روزنامه کیهان و خبرگزاری ایرنا دیروز در ادامه حملات پیشین خود به موسسه نشر و تنظیم آثار امام و همچنین سید حسن خمینی، از مواضع آنها به شدت انتقاد کردند.

نشریه کیهان در ادامه حملاتش به موسسه نشر آثار آیت الله خمینی، با تاکید بر اینکه این موسسه به کانون مقابله با مواضع آیت الله خمینی تبدیل شده است، از لزوم “پالایش جدی” در این مرکز فرهنگی سخن گفت.

حسین شریعتمداری با دفاع از مقاله پیشین کیهان مبنی بر اینکه برخی افراد در موسسه نشر آثار امام “اقدامات خیانت بار”  انجام می دهند، این بار در توصیف این افراد از عباراتی چون “دشمنان تابلودار امام” استفاده  و  با لحنی کم سابقه این موسسه را متهم کرده که در آن”ده ها پلشتی” صورت پذیرفته است.

نماینده ولی فقیه در کیهان، همچنین به صراحت به حسن خمینی مدیر این موسسه و نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی تاخته و او را متهم کرده که در تحریف آشکار نظرات آیت الله خمینی از سوی آیت الله یوسف صانعی، محمد خاتمی، مهدی کروبی سکوتی “مشکوک” اختیار کرده است که به زعم کیهان  معنایش همراهی با “ تحریف کنندگان” است.

مقاله دیروز کیهان در واقع واکنشی است به شکواییه موسسه حفظ و نشر آثار امام علیه کیهان که روز شنبه در رسانه ها منتشر شد. در متن این شکواییه، اتهامات مقاله نهم شهریور کیهان “شرم آور” توصیف شده و در خصوص توهین کیهان به آیت الله خمینی آمده بود: “از لحاظ جنبه عمومی جرم انتظار آن‌ست که مدعی‏العموم محترم نسبت به احقاق حق عمومی جامعه رأسا موضوع را پیگیری فرمایند.”

حسین شریعتمداری اما با اشاره به اینکه این شکوائیه با ذوق زدگی” رسانه های “ضد انقلاب” روبرو شده، ادعا کرده است با شواهدی که کیهان علیه این موسسه در دست دارد «شکایت موسسه مذکور از کیهان نوعی “فرار به جلو ” بوده است.»

مدیر مسئول کیهان که در هفته های اخیر با شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری روبرو بوده، با نارضایتی از انتشار متن کامل شکواییه در رسانه ها، آن را اقدامی “غیر قانونی” معرفی کرده و نوشته است:  “مؤسسه تنظیم و نشر در این شکوائیه نعل وارونه زده و به خیال خود با زرنگی- بخوانید ناشیانه- تلاش کرده است شاکی و متهم را جابجا کند”.

اما با توجه به اینکه سابقه نشان داده است شکایت ها از روزنامه کیهان از سوی نهادهای قضائی به صورت جدی پیگیری نمی شود، حسین شریعتمداری نیز از شکایت موسسه نشر آثار امام “استقبال” و حتی درخواست کرده است دادگاه این پرونده “علنی” برگزار شود تا کیهان با ارائه اسناد “ ضمن پرده برداری از برخی پلشتی های خیانت آمیز نسبت به ساحت مقدس حضرت امام(ره)، به وضوح نشان دهد که برخی از جاخوش کردگان در مرکز یاد شده صلاحیت و لیاقت لازم برای حضور در این مؤسسه را ندارند”.

 نماینده آیت الله خامنه ای در موسسه کیهان همچنین از حسن خمینی خواسته است تا جلسات این دادگاه را به خوبی “دنبال” کند.

 

 حسن خمینی با عناصر برانداز همداستان است

اما کیهان تنها رسانه محافظه کاری نیست که نوه آیت الله خمینی را نصیحت کرده است، روزگذشته خبرگزاری دولتی ایرنا هم در مقاله ای – بدون نام نویسنده– در خصوص مواضع حسن خمینی که نارضایتی خود از نتایج انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب محمود احمدی نژاد را به دفعات نشان داده است، از همراهی وی با یکی از حلقه های تصمیم گیری “پشت صحنه”  سخن می گوید. مقاله خبرگزاری رسمی دولت، با این ادعا که حسن خمینی حوادث پس از انقلاب را از رهگذر مطالعه و شنیده ها درک کرده، مواضع وی را در راستای تاثیر پذیری از اعضای بیت آیت اله خمینی ارزیابی کرده است. اعضایی که به نوشته ایرنا “سر بزنگاه برخی همراهان غافل یا کجرو خود را آنچنان مورد نهیب و عتاب قرار می دادند تا از این طریق خط کشی خود را با آن جماعت غافل یا نفوذی برای جامعه آشکار سازند.”

خبرگزاری دولت محود احمدی نژاد همچنین با حمله به محمد خاتمی و موسوی خوئینی دبیرکل مجمع روحانیون، آن ها را به هم داستان شدن با “نقشه براندازانه دشمن” متهم کرده و تداوم “هم پیمانی” حسن خمینی با این “عناصر” را غیر قابل توجیه خوانده است.

ایرنا با ابراز نگرانی نسبت به تداوم پیوستگی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی با رهبران مخالفین نتایج انتخابات ریاست جمهوری، به تصمیم اعتراضی نوه آیت الله خمینی در لغو مراسم شب های قدر اشاره کرده و نوشته است: “لااقل این توقع وجود داشت که آئین معنوی احیا را در حرم مطهر حضرت امام، آنهم به خاطر کسی مثل محمد خاتمی لغو نکنید.” این اظهارات از آن جا قابل توجه است که اغلب ناظران سیاسی از فشار دولت و حامیانش بر سید حسن خمینی  برای لغو این مراسم خبر داده بودند.
نوسینده بی نام و نشان ایرنا در ادامه نصایح خود به نوه بنیانگذار انقلاب به وی یادآور می شود که: “هر چه اعتبار و حرمت دارد، از جانب توجهات و هدایتهای خمینی کبیر و خامنه ای عزیز است، وگرنه از حیث شرایط عمومی نظیرسوابق مبارزاتی، علم، مدیریت و امثال آن ویژگی ممتازی در ایشان سراغ نداریم تا جایگاه فعلی اش را ناشی از آنها بدانیم”.
سید حسن خمینی فرزند سید احمد خمینی در حمایت از میرحسین موسوی و حامیانش روز یکشنبه پس از آزادی علیرضا بهشتی مشاور مهندس موسوی به دیدار وی رفت. وی همچنین در اقدامی بحث برانگیز ماه گذشته از حضور در مراسم تنفیذ و تحلیف محمود احمدی نژاد سر باز زد.