موج جدید سرطان از راه رسید

نویسنده
فیروزه متین

» ناتوانی دولت در مواجهه با ریزگردها

چند ماه پس از هشدار یک عضو شورای شهر درباره “سونامی سرطان” در ایران و نقش پارازیت های ماهواره ای و بنزین غیر استاندارد در وقوع آن، روز گذشته رئیس انجمن سرطان ایران هم از “موج تازه سرطان” به دلیل هجوم ریزگردها به کشور خبر دادند.

بنا به گزارش سایت های داخلی، دکتر عبدالله فضلعلی‌زاده رییس انجمن سرطان ایران گفته است: “با توجه به ترکیب ریزگردها، امکان ایجاد موج جدید سرطان از این طریق وجود دارد. ریزگردها عوامل آلاینده‌ای در فضا هستند که از راه استنشاق وارد دستگاه تنفسی انسان می‌شوند. بیشترین عوارض ناشی از ریزگردها، صدمه به دستگاه تنفسی خواهد بود. وجود ریزگردها همچنین می‌تواند خود را به شکل بیماری‌های ریوی و ناراحتی قلبی نشان دهد. به کودکان مبتلا به آسم، بیماری‌های ریوی، بیماران قلبی، افراد سالمند و زنان باردار توصیه می‌کنیم سعی کنند تا حد امکان در فضای آزاد کمتر رفت و آمد کنند تا دچار عوارض ناشی از وجود ریزگردها در جو نشوند”.

او می گوید:“ در دراز مدت، ذرات ریز چند میکرونی گرد و غبار که وارد دستگاه تنفسی و خون شده، در جدار عروق رسوب کرده و با ایجاد التهاب، شرایط را برای بروز آترواسکلروز (تصلب شرایین) و تنگی عروق فراهم می‌کند. گرد و غبار موجود در هوا اگر توأم با آلودگی هوا باشد ضرر زیادی برای شهروندان دارد.اگر چه گرد و غبار مستقیماً وارد سیستم تنفسی نمی‌شود اما برخی افراد از جمله سالخوردگان، خردسالان و مبتلایان به بیماری‌های ریوی و قلبی که قدرت تحمل این وضعیت را ندارند، بیش از همه در معرض آسیب هستند”.

او می افزاید: “طی ۱۰ سال اخیر با هجوم ریزگردها از کشورهای منطقه به کشور به خصوص در مناطق مرزی کشور از جمله استان‌‌های اهواز، آبادان، سقز،بانه، قصر شیرین و بسیاری استان‌های دیگر فقط شاهد ابراز نگرانی سازمان‌های متولی مثل محیط زیست در خصوص پدیده گرد و غبار هستیم”.

بنابراین گزارش، با وجود این هشدار، دولت مدعی ست که ریزگردها نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته است و این روند ادامه خواهد داشت. اما از آنجا که اطلاعات منتشر شده از سوی دولت احمدی نژاد فاقد اعتبار محسوب می شود، مشخص نیست که آیا حقیقا اقدامی در خصوص جلوگیری از ورد این موج سرطان زا به داخل کشور صورت گرفته است یا خیر.

در همین حال، روز گذشته سازمان هواشناسی ایران، شرایط جوی کشور در استان های غربی را “ناسالم” اعلام کرد و به بیماران ریوی و قلبی و افراد مسن و کودکان توصیه کرد که از خانه ها خارج نشوند.

این سازمان به هجوم مجدد ریزگردها از طریق وزش باد بر فلات عراق اشاره کرده است.

گفتنی است هم اکنون ایران در تمامی ماه های سال از آلودگی شدید هوا رنج می برد. در زمستان ها پدیده وارانگی منجر به افزایش آلاینده های سربی و تولید مه دود می شود و در تابستان نیز وزش باد از سمت کشورهای حاشیه خلیج و عراق، کشور را زیر لایه ای غلیظ از ریزگرد ها می برد.

بنابراین گزارش، ورود ریزگردها به کشور،تنها عامل ایجاد سونامی سرطان در کشور نیست. 
آنطور که چندی پیش معصومه ابتکار، عضو سابق شورای شهر تهران گفته بود، آثارناشی از پارازیت های ماهواره ای نیز امکان وقوع سرطان را در ایران به شدت افزایش داده است.

او در اینباره به خبرگزاری مهر گفته بود: “آن چه در حال حاضر برای سلامتی شهروندان تهرانی نگران کننده است ارسال پارازیت هایی است که منشا آنها نیز مشخص نیست. مشخص نیست مسئولیت این امواج با چه کسی است تا بتوان بابت ان از کسی سوال پرسید ویا بر آن نظارت کرد.نه بخش دولتی حاضر به پذیرش این مسئولیت است و نه مدیریت شهری می تواند به ان ورود پیدا کند متخصصان مخابراتی نیز با وجود تاکید بر استاندار بودن دستگاه های مخابراتی از ارسال پارازیت های بی منشا ابراز نگرانی می کنند. به عنوان اعضای شورای شهر تهران هیچ اطلاعاتی در رابطه با موضوع پارازیت‌ها و فرستنده‌های آن نداریم. اما آنچه که می‌دانیم این است که این امواج بر سلامتی انسان و سلول‌های بدن تاثیر می‌گذارند ومن به عنوان یک متخصص ایمونولوژی و محقق می‌گویم که سر منشاء بسیاری از عوارض و بیماری‌های بدن می‌تواند این امواج باشد”.

وی افزوده بود: “امروزه وقتی شاهد افزایش بیماری‌های مختلف با منشاء ناشناخته هستیم، به طور قطع و یقین می‌توانیم بگوئیم تشعشع می‌تواند موجب اختلال در سیتم ایمنی بدن شود و این موضوع قطعی است. در جامعه‌ای که این ضوابط جدی گرفته نشود، شاهد مشکلاتی در آینده خواهیم بود. وقتی هم که به سلامتی مردم بی‌توجهی کردیم متاسفانه در آینده شاهد مشکلات دیگری خواهیم بود. موضوع تشعشع‌های مضر در کنار آلودگی هوا از جمله دلایل بسیاری از بیماری‌ها خواهند بود.اینکه امروز متخصصان می‌گویند سونامی سرطان در راه است، می‌تواند یکی از نتایج تشعشعات یا آلودگی هوا یا استرس باشد”.

لازم به ذکر است که معصومه ابتکار که در دوره جدید انتخابات شوراها نیز از تهران کاندید شده بود به دلیل این اظهارات و آنطور که خودش معتقد است مورد غضب نهادهای امنیتی قرار گرفت و رد صلاحیت شد.