از خانواده ستار بهشتی و مردم عذرخواهی نشد

لیلا طیری
لیلا طیری

» ادامه تعلل در ارسال پرونده کارگر بلاگری که کشته شد به دادگاه

علی مطهری، در حالی از سوال از وزیر کشور در جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در خصوص جان باختن ستار بهشتی خبر داده که گیتی پورفاضل، وکیل خانواده این وبلاگ نویس به “روز” میگوید همچنان در ارسال پرونده به دادگاه تعلل میکنند و پرونده همچنان در تحقیقات مقدماتی است.

همزمان محمدرضا تقوی‌فرد، مدیرمسئول روزنامه خورشید اعلام کرده است که به دلیل مشکوک خواندن مرگ ستار بهشتی به دادگاه کیفری تهران احضار شده و 18 فروردین ماه در این دادگاه حضور می یابد.

آقای تقوی فرد به خبرگزاری ایسنا گفته است بازپرسی که او را احضار کرده، همان بازپرس و قاضی پرونده ستار بهشتی است .

ستار بهشتی، وبلاگ نویس ۳۵ ساله به گفته خانواده‌اش، سه شنبه، ۹ آبان ماه در منزل مسکونی‌اش در رباط کریم بازداشت و۱۶ آبان ماه خبر مرگ او در زندان منتشر شد. در آن روز خانواده بهشتی در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند پلیس فتا از آنها خواسته برای فرزندشان قبر بخرند.

مرگ این وبلاگ نویس واکنش های بسیاری به دنبال داشت، کمیسیون امنیت ملی مجلس کمیته ای برای پی گیری تشکیل داد، رئیس پلیس فتا برکنار شد و زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین شهادت دادند که بدن شکنجه شده ستار بهشتی را دیده اند. مسئولان دستگاه قضایی نیز اعلام کردند که این مساله را پی گیری خواهند کرد، اما تاکنون نه تنها پرونده او مورد رسیدگی قرار نگرفته بلکه هر برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از خاتمه یافتن این پرونده سخن گفته اند.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس اما روز گذشته از بررسی سوال خود از وزیر کشور درباره مرگ ستار بهشتی در جلسه سه شنبه مجلس شورای اسلامی خبر داده است.

براساس گزارش خبرگزاری مهر آقای مطهری توضیح داده است که “انتظار داشتیم از خانواده ستار بهشتی و مردم عذرخواهی شود و رضایت خانواده او گرفته شود که این کار انجام نشد”.

آقای مطهری درباره جان باختن ستار بهشتی گفته که “ به هر حال ماموری اشتباهی کرده است، اگر با صداقت از خانواده ستار بهشتی عذر خواهی می شد وضعیت خیلی بهتر بود. معتقدم این عذرخواهی باعث تضعیف نیروی انتظامی نمی شد بلکه باعث تقویت نیروی انتظامی بود”.

این دومین بار است که وزیر کشور در این ارتباط به مجلس فراخوانده می شود. پیشتر و در 5 دی ماه او در کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافته بود اما آقای مطهری اعلام کرد که از پاسخ های وزیر قانع نشده است.

در همین زمینه “روز” با گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی تماس گرفت. خانم پورفاضل باانتقاد از تعلل در ارسال پرونده ستار بهشتی به دادگاه به “روز” گفت: اقدام مجلس و آقای مطهری تاثیری در روند پرونده ندارد. پرونده روند قضایی خود را در مراجه قضایی باید طی کند اما این مسیر خیلی کند جلو می رود. از آبان ماه که پرونده تشکیل شد تا الان که با شما صحبت میکنم پرونده همچنان در مرحله مقدماتی است و هنوز من به پرونده دسترسی پیدا نکرده ام که مطالعه کنم و ببینم چه چیزهایی در پرونده ضبط شده است.

او می افزاید: ایراد بازپرس مبنی بر مشخص نبودن گواهی انحصار وراثت هم رفع شد و خانواده ستار درخواست انحصار وراثت کردند.

خانواده ستار بهشتی برگزاری علنی دادگاه هستند و وکیل انها می گوید: این پرونده، پرونده ای نیست که کسی بخواهد مسیرش را تغییر دهد یا به نوعی دیگر جمع اش کند. منتظر هستیم ببینیم چه زمانی پرونده ای که خیلی از زوایای اش طی این مدت برای مردم آشکار شده به دادگاه ارسال خواهد شد.

خانم پورفاضل پیشتر به “روز” گفته بود که “متهمان قتل این وبلاگ نویس کاملا مشخص اند اما فشارهای امنیتی بر دستگاه قضایی تاکنون مانع از ارسال پرونده به دادگاه شده است و دستگاههای امنیتی میخواهند پرونده را مشمول مرور زمان و از ارسال آن به دادگاه جلوگیری کنند”.

او توضیح داده بود: 4 نفر را آوردند بازپرسی. البته بازپرس سه نفر را بیرون کرد و گفت قبلا از آنها بازجویی شده و یک نفر ماند و گفتند او عامل قتل است. البته بدین معنا نیست که سه نفر دیگر دخیل نبودند، آنها هم ستار را مورد آزار و ضرب و شتم قرار داده بودند، منتهی گفتند کسی که اثرات ضربات اش بیشتر بوده این یک نفر است. او هم از مادر ستار تقاضای عفو کرد. متهمان از پلیس فتا هستند و الان درواقع مجرم کاملا برای بازپرس شعبه یک بازپرسی امور جنایی مشخص شده است. به گفته خودشان ابتدا 10 نفر را بازداشت کرده بودند بعد گفتند 7 نفر متهم هستند و در نهایت مجرم را معرفی کردند. حالا دیگر باید پرونده تکمیل و به دادگاه فرستاده شود تا من اجازه پیدا کنم پرونده را بخوانم.