موج تحصن در دانشگاه ها

نویسنده
آکام مکری

» همزمان با خاک سپاری یکی از دانشجویان

درحالی که از سرنوشت دهها تن از دانشجویان بازداشتی اطلاعی در دست نیست، اعتراضات دانشجویان در دانشگاههای مختلف برای چندمین روز متوالی همچنان ادامه دارد.

منابع دانشجویی می گویند از 50 دانشجویی که در دانشگاه تهران “ربوده” شده اند، هیچ خبری در دست نیست. گفته می شود شماری از آنها در حالی که مجروح بوده اند، دستگیر شده اند و این به نگرانیها در خصوص وضعیت آنان دامن زده است. همزمان یکی از دانشجویان کشته شده در جریان حمله لباس شخصیها به کوی دانشگاه، در یاسوج خاک سپاری شد.

57 تن از اساتید حقوق و وکلای دادگستری هم با صدور بیانیه ای خواستار “برخورد با متجاوزان به حریم مقدس دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی شهرهای مختلف کشور به ویژه کوی دانشگاه تهران و ضرب و شتم دانشجویان به وسیله افراد غیرمسوول” شده اند.

اعضای انجمن دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران هم در بیانیه ای  در خصوص حوادث کوی دانشگاه اعلام کردند: “ما با تسلیت این فاجعه به تمام شهروندان ایرانی و یاران دبستانی آزادی خواهمان و ضمن محکوم کردن اشغال، تخریب و تاخت و تاز نیروهای مزدور حاکمیت محاکمه همه عاملان و آمران فاجعه کوی دانشگاه در هر رده ای را خواستاریم و تمام هم وطنان آگاهمان را به شکیبایی و پایداری و ستیز تا احقاق حقوق طبیعی ملت ایران و خونخواهی تمامی شهدای راه آزادی در چند روز اخیر در سراسر کشور فرا می خوانیم و اعلام می داریم اعضای این انجمن علی رغم هزینه های وارده تا آخرین حد توانشان دوشادوش تمام آزادیخواهان این مرز و بوم به مبارزه تمام قد علیه استبداد ادامه می دهند”.

جمعی از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران هم با انتشار بیانیه ای اعلام کردند  که از روز شنبه در محل پردیس مرکزی این دانشگاه به صورت نامحدود تحصن خواهند کرد.

در بخشی از بیانیه این دانشجویان آمده: “سنگر ما چمن‌های حیاط دانشکده‌ی هنرهای زیبا و سنگ‌فرش آن است و برای بست‌نشینی‌مان به هیچ‌نیرویی بیرون از دانشگاه چشم امید نداریم. سیاسیون و عقلا اگر امام‌زاده‌ای بودند گره از کار خود می‌گشودند اما این به معنای آن نیست که دست‌های کمک ‌رسان را پس بزنیم. ما دانشجویان هنرهای زیبای دانشگاه تهران بدون احساس مالکیت این تحصن هر استاد و دانشجویی را در هر کجای این کشور به جمع‌مان دعوت می‌کنیم تا به حصول نهایی که آزادی است برسیم”.

بر اساس خبری دیگر، خوابگاه دانشگاه شریف تعطیل شد. سعید سهراب پور رییس دانشگاه صنعتی شریف در مورد علت این تعطیلی به مهر گفت: “از آنجا که دانشجویان به ما مراجعه می کنند و احساس ناامنیتی دارند و همچنین امتحانی در این مدت برگزار نمی شود، تصمیم به تعطیلی خوابگاه در این مقطع گرفته ایم”.

سایت ادوار نیوز هم اسامی شماری از دانشجویان بازداشت شده طی روزهای اخیر را اعلام کرد: علیرضا خوشبخت و زهرا توحیدی دانشجویان ستاره دار و از فعالان دانشجویی، موسی ساکت دبیر شعبه اذربایجان سازمان دانش اموختگان ایران، حامد ایرانشاهی عضو شورای سیاستگذاری ادوار تحکیم وحدت و پیمان عارف دانشجوی محروم از تحصیل سه ستاره دانشگاه تهران که در حال گذراندن خدمت سربازی است.

در یاسوج هم، پیکر ناصر امین نژاد، دانشجوی دکتری هوا فضا، که در حمله لباس شخصیها به کوی دانشگاه کشته شده بود، خاکسپاری شد.