فوتبال ایران در التهاب بازگشت

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» پس از افشای دوپینگ علا عبدالزهرا در تراکتورسازی

فوتبال ایران به فاصله یک روز پس از شکست از عراق با ضربه های پنالتی و ناکام ماندن از راهیابی به مرحله نیمه پایانی جام ملتهای آسیا در استرالیا، در انتظار یک معجزه مانده است تا تیم ملی ایران را به جای عراق به مرحله بعدی جام آسیا بفرستد.

خبری که جامعه فوتبال ایران را بعد از شکست این تیم در پنالتی از عراق امیدوار کرده، ماجرای دوپینگ و محرومیت علا عبدالزهرا، هافبک تیم ملی عراق است؛ خبری که اگر به محرومیت این بازیکن و شکست عراق بدل می شد، ایران فردا باید ملبورن به جای عراق رو در روی کره جنوبی قرار گیرد.

در این میان جالب این که آزمایش مثبت دوپینگ علا عبدالزهرا به هنگام بازیگری این هافبک عراقی در تیم پرهوادار تراکتورسازی تبریز بود.

خبرگزاری فارس از قول جمشید نظمی، مدیرعامل تراکتورسازی گزارش داد که او موضوع دوپینگ هافبک عراقی را تکذیب می کند! بنا به خبر رسیده از تهران تراکتورسازی مانع ارسال خبر دوپینگ بازیکنش به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است.

مدارک دوپینگی بودن این بازیکن پیش از مسابقه ایران و عراق در جام ملتها بتازگی ارسال شده است و این خبر را خبرگزاری تسنیم تایید کرده است.

اس بی اس، سایت ورزش استرالیا گزارش داده که رامین طباطبایی، قائم مقام سازمان ضد دوپینگ ملی ایران به خبرگزاری تسنیم گفته است که عبدالزهرا وقتی آزمایش مثبت دوپینگ داد که در این کشور بازی می کرد.

طباطبایی همچنین گفته است: “هنگامی که فهمیدیم تیم ملی در مرحله یکچهارم پایانی با عراق بازی خواهد کرد، من به اقای سجادی (معاون وزیر ورزش در امور توسعه ورزشهای قهرمانی و حرفه ای) این موضوع را اطلاع دادم.“ 

دیروز خبرگزاری دانشجویان ایران هم گزارش داد که فیفا، فدراسیون حاکم بر فوتبال جهان با ارسال نمابری به فدراسیون فوتبال ایران تایید کرد که مدارک دوپینگی بودن ملی پوش عراق را دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا فیفا تنها تایید می ‌کند که مدارک دریافت شده است اما برای اعلام دوپینگی بودن یا برای محرومیت یک بازیکن به واسطه دوپینگی بودن، نیازمند تشکیل کمیته انضباطی است که به نظر می‌رسد تاکنون کمیته انضباطی AFC در این خصوص تشکیل جلسه نداده و محرومیتی برای عبدالزهرا اعمال و ابلاغ نشده است.

 

گزارشی استرالیا

استیو مک اینتایر در سایت اس بی اس (ورزش استرالیا) گزارش داد که جام فوتبال ملتهای آسیا در این کشور با اتهام این که عراق در پیروزی حماسی (دراماتیک) روز جمعه بر ایران از یک بازیکن غیرمجاز سود برده، با ابهام برخورده است.

بنا به گزارش رسیده به تی دبلیو جی (سایت پیکارهای پانزدهمین دوره جام ملتهای آسیا) فدراسیون فوتبال ایران شکایت رسمی خود را در مورد غیرمجاز بودن بازی علا عبدالزهرا، هافیک تیم ملی عراق تسلیم فیفا کرده است.

شکایت بر ادعای خطای دوپینگی استوار است که سال پیش (سال ۲۰۱۴) به هنگام بازی عبدالزهرا در تیم تراکتورسازی تبریز او به مصرف آن دست زده است.

یک سخنگوی کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای اف سی) در سایت بازیها تایید کرده که از این ماجرا آگاهی یافته و در انتظار بدست آوردن اطلاعات بیشتر از فیفا است.

اس بی اس توضیح داده است که روز جمعه عراق پس از تساوی سه بر سه در کنبرا (پایتخت استرالیا) ایران را شکست داد (باضربه های پنالتی) و روز دوشنبه در سیدنی مسابقه نیمه پایانی را با کره جنوبی برگزار خواهد کرد.

 

تیم ملی بازگشتش را به تعویق انداخت

گزارشها حاکی از این است که تیم ملی ایران خروج خود از استرالیا را به تعویق انداخت تا منتظر پاسخ این مساله از جامعه حاکم بر فوتبال جهان باشد. انتظار می رود تا آخر وقت شنبه نتیجه تصمیم کنفدراسیون قوتبال آسیا دریافت شود.