خاتمی: نسل ما نباید به قدرت برگردد

نویسنده
فیروزه متین

» تنگ نظر ها نظام را محدود می کنند

محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات که از سال ۸۸ از سوی جناح محافظه کار حاکمیت در فهرست “سران فتنه” قرار گرفته و ممنوع الخروج است، برای چندمین بار درماه های گذشته باتاکید بر اعتقاد به«اصل نظام» اعلام کردکه نه امکان بازگشت وی به قدرت وجود دارد و نه قصد دارد  بار دیگر سمتی به عهده گیرد.

خاتمی که به تازگی به دلیل خواندن خطبه عقد فرزند معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد محمود احمدی نژاد و یک بازیگر سینما و نیز سکوت در قبال ادامه حصر رهبران جنبش سبز با انتقادهایی در بین فعالان سیاسی و کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شده، این دومین بارست که ظرف یک ماه وفاداری  خود به نظام را اعلام می کند.

به نوشته ایسنا او در سخنانی در جمع “کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب”گفته گفت: “ما اعتراض و انتقاد داریم اما اصل نظام را قبول داریم و نمی خواهیم آن اعتراض ها و انتقادها به اصل نظام لطمه بزند. متاسفانه تنگ نظری هایی وجود دارد که نظام را در یک دیدگاه محدود خلاصه می کنند و هر کسی خلاف آن حرف بزند، می گویند نظام تضعیف شد؛ در حالی که این محدود کردن دید درباره نظام بزرگترین ضربه به آن است”.

او گفته است که ”نه قصد داشتم و نه دارم و نه زمینه اش فراهم است که به قدرت بازگردم” وافزوده: “ما نسلی هستیم که نباید دیگر به قدرت بازگردیم اما دوست داریم ارزش ها و معیارها حفظ شود و شخصیت هایی که نسبت به نظام، آرمان ها و سرنوشت ایران دغدغه بیشتری دارند روی کار بیایند و برای این موضوع تلاش می کنیم. هیچ کس و هیچ گروهی حق ندارد این طور القا کند که این انقلاب در انحصار اوست و اختصاص به او دارد به ویژه جریان هایی که هیچ سنخیتی با روحیه انقلابی ندارند. اینها نه در عمل و نه در تئوری و فکر با انقلاب همراه نبودند”.

وی گفته است: “ما شیعه ای هستیم که جمهوری و جمهوری اسلامی را مطرح کردیم یعنی هر کسی در این کشور است، شهروند جمهوری اسلامی و دارای حقوق است . جمهوری اسلامی به مسلمانان، شیعیان و یک گرایش خاص از شیعه اختصاص ندارد که بگوییم هرکس خلاف آن باشد، خارج از شهروندی جمهوری اسلامی است و هر کس قانون اساسی را قبول دارد و در این چارچوب عمل می کند، ولو انتقاد داشته باشد، شهروند جمهوری اسلامی است. شیعه و انقلابی که ما می گوییم این است و باید چنین باشد و می کوشیم که این روال که روح انقلاب است حاکم باشد و اگر انتقادی هم هست در درون خانه است و برای بازگرداندن جامعه و حکومت به موازین اصلی انقلاب”.

او پیش از این نیز، در سخنانی در جلسه بنیاد باران با بیان اینکه “انقلابی هستم”، گفته بود: “ما دلبسته به این انقلاب و اسلام هستیم و با همه وجود از جمهوریت نظام دفاع می کنیم؛ ما انقلابی هستیم و مهم نیست دیگران ما را چه می نامند. اگر خدای نکرده جمهوری اسلامی را از دست دهیم وضعیت خیلی سیاهی خواهیم داشت و باید بدانیم که ما نمی توانیم این انقلاب با آن عظمتش را فراموش بکنیم، زیرا مبدأ هویت تاریخی ماست».

خاتمی این روزها در کنارعلی اکبر ناطق نوری و دیگر چهره های میانه رو در طیف اصولگرا دیده می شود و وقت زیادی را با حضور در میان اهالی سینما و تئاتر می گذراند؛ امری که موجب انتقاد هواداران جنبش سبز به او در شبکه های اجتماعی شده اما موجب کاهش حملات طیف تندروی اصولگرایان به او نشده است.

جهان نیوز در تحلیل رفتار سیاسی جدید رهبر اصلاح طلبان، در مطلبی با عنوان “تحرکات فعال محمد خاتمی در تطهیر خود” نوشته است: “محمد خاتمی این روزها به هر بهانه ای که شده در شهرستانهای مختلف شروع به سخنرانی می کند البته در موضوعاتی نظیر «محیط زیست!»، «مکتب امام!» و رحمانیت نظام و وحدت و…!رسانه های حامی این عنصر فعال فتنه ۸۸، با پوشش خبری جلسات و ملاقات های مخفی و علنی وی سعی دارند حضور و یاد رئیس دولت اصلاحات را در افکار عمومی زنده نگه دارند و در کالبد سیاسی وی روح تازه ای بدمند .البته خاتمی یاران دیگری هم دارد که این روزها بسیار فعال شده اند برخی از وزرای دولت اصلاحات همچون آقای «خرم»و «هدایتگرانی» همچون آقای سعید حجاریان و تئوری پردازانی چون آقای ابراهیم اصغرزاده پازل این پروژه را تکمیل می کنند. به باور دوم خردادی ها، دولت تدبیر و امید «رحم اجاره ای» برای فعالیت های سیاسی شان محسوب می شود به همین دلیل اصلاحات با یک برنامه ریزی دقیق سعی دارد رهبری آن قِسم از بدنه ی اجتماعی را که فکر می کند متعلق به خودش بوده و در خرداد ۹۲ به روحانی رای داده را بدست گیرد.آنها این خطر بسیار بزرگ را حس می کنند که اگر نتوانند در انتخابات مجلس پایگاه اجتماعی سابق خود را احیاء کنند برای همیشه بازی را به آقای روحانی و آیت الله هاشمی رفسنجانی باخته اند و بایستی برای مدت مدیدی از سپهر سیاسی ایران خداحافظی کنند”.

به غیر از نیروهای راستگرا، در دیگر طیف های سیاسی و همچنین در بین ناظران نیز، مشی سیاسی محمد خاتمی در ارتباط با انتخابات پیش روی مجلس تفسیر شده. به باور برخی او تلاش دارد با تشکیل ائتلافی از نیروهای میانه رو در دو طیف محافظه کار و اصلاح طلب، جریانی حامی دولت روحانی را به اکثریت مجلس دهم برساند و همان نقشی را که در انتخابات ۹۲ داشت، اینبار نیز در کنار هاشمی رفسنجانی تکرار کند.