خاتمی، برانداز و از سردمداران فتنه‌ است

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» رییس اداره سیاسی سپاه:

با نزدیک شدن به زمان برگزاری نهمین انتخابات مجلس و بالاگرفتن بحث حضور یا عدم حضور اصلاح طلبان، سردار یدالله جوانی رییس اداره سیاسی سپاه، خاتمی را “سردمدار فتنه” و اصلاح طلبان را “برانداز” خواند. وی با اشاره به رضایت رهبرجمهوری اسلامی از عملکرد سپاه، ورود این نهاد نظامی را به سیاست، وظیفه ای در جهت پاسداری از انقلاب دانست.

یداله جوانی در این باره گفت: “آنها (اصلاح طلبان) در تحلیل شکست خود به این جمع‌بندی رسیده اند که یکی ازعوامل اصلی در شکست طرح‌های برانداز‌شان سپاه پاسداران بوده، چه در دوره دوم خرداد و چه در فتنه 88 تردیدی وجود ندارد که جریان دوم‌خرداد به دنبال ساختارشکنی بود و در فتنه 88 با تمام امکانات خود در برای نظام اسلامی ایستاد.”

رییس اداره سیاسی سپاه در ادامه سیدمحمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران را نیز  “برانداز و از سردمداران فتنه” خواند و اضافه کرد که “این جریان برای رسیدن به مقاصد خود از جریانات ضدانقلاب و از حمایت‌های دشمنان خارجی استفاده کردند، حمایت و حرکت‌های براندازانه بخشی از اصلاح‌طلبان و بخصوص شخص آقای خاتمی در فتنه 88 بر همگان آشکار است. خاتمی از سردمداران فتنه سال 88 محسوب می‌شود و در حرکت براندازی در کنار موسوی و کروبی علیه نظام ایستاد.”

او در گفت و گو با سایت اینترنتی “ندای انقلاب”، نزدیک به سپاه پاسداران ضمن دفاع از فرمانده مافوق خود که برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس و به ویژه سید محمد خاتمی شرط و شروط گذاشته بود، افزود: “اگر ایشان به نقش آقای خاتمی در فتنه سال 88 اشاره می‌کند و توبه و اظهار پشیمانی را شرط ورود مجدد اصلاح‌طلبان به صحنه سیاسی عنوانی کردند، این به معنای مداخله سپاه در مسائل سیاسی نیست، بلکه نشان از هوشیاری سپاه در قبال جریان‌های براندازاست و یک واکنش انقلابی و بر اساس وظیفه بود.”

یداله جوانی با این تعبیر که “سپاه در مقابل هر جریانی که قصد تخریب نظام را داشته باشد ایستادگی می کند” مدعی شد: “کسانی که سپاه را متهم به دخالت می‌کنند دلیلی ارائه کنند که این نهاد انقلابی عضو گروه وحزب خاصی شده است، سپاه براساس وصایای امام از انقلاب دفاع می‌کند و این دفاع در برابر کسانی است که امروز با اندیشه‌های امام مقابله می‌کنند.”

وی افزود: “باید از آنها پرسید شما از کدام امام سخن می‌گویید؟ اگر اعتقاد به وصایای امام دارید چرا سپاه  را متهم می‌کنید، شما که دراین سال‌ها در پی به تاریخ سپردن امام بودید و با تعابیری چون اصلاحات، توسعه سیاسی و جامعه مدنی در صدد حذف اندیشه‌های امام بودید و در جریان فتنه سال 88 با جریان‌های ضد انقلابی و صهیونیست‌ها وغربی‌ها پیوند خوردید.”

 اظهارات رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران از آن جهت حائز اهمیت است که به گفته سرتیپ پاسدار رمضان شریف مواضع رسمی سپاه پاسداران از طریق فرمانده کل، نمایندگی ولایت فقیه در سپاه و روابط عمومی این نهاد نظامی اعلام می شود و اداره سیاسی سپاه نیز زیر نظر مستقیم فرمانده کل و نماینده ولی فقیه در سپاه فعالیت می کند.

 

اتهامات پیشین

اتهامات اخیر یداله جوانی به اصلاح طلبان تازگی نداشته و تنها به اعتراضات پس از انتخابات 88 نیز مربوط نمی شود. او چند روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری 88 نیز طی گفت و گویی با هفته نامه صبح صادق، ارگان سیاسی سپاه، اصلاح طلبان و کاندیداهای مورد حمایت شان، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به “براندازی” و “انقلاب مخملی” متهم کرده بود.

رییس اداره سیاسی سپاه  در حالی که بولتن داخلی سپاه با نام “تحلیل روز” از پیشی گرفتن میرحسین موسوی بر محمود احمدی نژاد در اغلب استان های کشور به ویژه در تهران بزرگ خبر می داد به صراحت اعلام کرده بود که “هرحرکتی برای انقلاب مخملی را در نطفه خفه خواهیم کرد.” این بولتن، نشریه ای است که به صورت اختصاصی برای فرماندهان و هادیان سیاسی سپاه ارسال می شود.

  جوانی در تیرماه سال گذشته نیز در سرمقاله صبح صادق، خواستار “بالا بردن بصیرت و آگاهی برای شناخت عمیق تر نسبت به جریان های سیاسی، گروه ها و شخصیت ها و نسبت آنان با انقلاب، جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و خط امام و رهبری” شده و تاکید کرده بود که لازم است برای پیشگیری از فتنه های بعدی با “اصلاح ساز و کارهای انتخابات در کشور و جدی تر گرفتن نظارت استصوابی از سوی شورای نگهبان از ورود عناصر و افراد غیر معتقد” به مجلس و دولت جلوگیری شود.

 پیش از این محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در شهریورماه سال 88 طی اظهاراتی مدعی شده بود که “ محمد خاتمی و موسوی خویینی ها قصد داشته اند رهبری را از تخت به زیر بکشند.”

محمد علی جعفری گفته بود: “موسوی خوئینی ها در بهمن 87  گفته است ما باید بیاییم و توان خود را بگذاریم و به هر قیمتی رهبری را از تخت پایین بکشیم، او باید بفهمد این مملکت این طور نیست که ایشان هر طور که خواستند این نظام را به هر سمتی بکشند، خاتمی و یارانش هم بالاخره کلی تجربه دارند.”

او مدعی شده بود که “محمد خاتمی در بهمن 87 گفته است که اگر در این انتخابات احمدی نژاد سقوط کند، عملا رهبری حذف می شود و اگر اصلاحات به هر شکل و قیمتی دوباره بر حوزه سیاست و اجرایی کشور باز گردد، دیگر رهبری اقتداری در جامعه نخواهد داشت و سقوط اصولگرایی به معنای پایان اقتدار رهبری تلقی می شود و با شکست اصول گرایان باید قدرت رهبری را مهار کنیم.”

البته فرمانده سپاه  در آن زمان مشخص نکرد که این اطلاعات در باره گفته آقایان موسوی خویینی ها و محمد خاتمی را از کجا بدست آورده و چگونه به آن استناد می کند اما مدتی بعد “سردار مشفق” از مقامات امنیتی سپاه اعلام کرد که اتهامات مطرح شده از سوی محمدعلی جعفری با استناد به اعترافات اجباری از برخی فعالان سیاسی بازداشت شده پس از انتخابات88 عنوان شده بود.

 

سپاه باید دخالت کند

بنا بر گفته های آیت الله خمینی رهبرپیشین و بنیانگذار جمهوری اسلامی “ دخالت نهادهای نظامی در امور سیاسی ممنوع است”. او در وصیت نامه اش نیز بر این نکته اصرار و تاکید کرده بود که “وصیت اکید من به قوای مسلح آن است که همان طور که از مقررات نظام، عدم دخول نظامی در احزاب و گروهها و جبهه‏ها است به آن عمل نمایند و قوای مسلح مطلقاً، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازیهای سیاسی دور نگه دارند.”

قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز بر عدم دخالت نیروهای نظامی در سیاست تاکید دارد؛ بر اساس اصول و مواد قانون فعالیت نیروهای مسلح و همچنین بندهای مختلف “ماده یک” قانون مجازات نیروهای مسلح، “کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و سازمان های وابسته و اعضای بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی”، “محصلان موضوع قوانین استخدامی نیروهای مسلح – مراکز آموزش نظامی و انتظامی در داخل و خارج از کشور و نیز مراکز آموزش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح” و همچنین “کسانی که به طور موقت در خدمت نیروهای مسلح هستند ” طبق قوانین استخدامی نیروهای مسلح در مدت مزبور از اعضای نیروهای مسلح محسوب شده و حق هیچ گونه دخالت در امور سیاسی یا حزبی را نخواهند داشت.

تا پیش از این فرماندهان سپاه بحث دخالت در امور سیاسی را در بیشتر موارد در قالب نیروهای بسیج دنبال و توجیه می کردند. محمدرضا نقدی پس از انتصابش به سمت فرماندهی بسیج مدعی شده بود که “ بسیج یک عنصر مردمی است و دیانت مردم نیز عین سیاست‌شان است. اگر بگوییم بسیجیان در سیاست دخالت نکنند یعنی مردم در سیاست دخالت نکنند.”

فرمانده بسیج طی این اظهاراتش در آذرماه 88 افزوده بود: “البته ممکن است این انسان‌های آزاده (اعضای بسیج) نظراتی نیز داشته باشند که برای برخی خوشایند نباشد همانطور که در خیلی از جاها بسیجیان اقداماتی کرده و حرف‌هایی زده‌اند که برخلاف نظر افراد صاحب نفوذ بوده است.”

با این حال اکنون به نظر می رسد فرماندهان سپاه درصدد تثبیت حضور آشکار اعضای سپاه پاسداران به عرصه سیاست هستند؛ یدالله جوانی در تازه ترین اظهاراتش  با تاکید بر ابراز رضایت آیت الله خامنه ای از عمکرد چند سال اخیر سپاه پاسداران، گفته است: “عده ای پنداشتند سپاه یک مجموعه صرفاً نظامی و شبیه ارتش می باشد. برخی از جریان های سیاسی نیز هر کدام به دلایلی پادگانی کردن سپاه را برای رسیدن به مقاصد خویش مناسب ارزیابی کرده و بر همین اساس به طرق مختلف سعی کردند چهره ای کاملاً نظامی برای سپاه ترسیم کنند و هرگونه اقدام سپاه در حوزه های دیگر را به نقد کشیده و محکوم نمایند.”

او در ادامه تاکید کرده است: “برخلاف چنین نگرشی در مورد سپاه، بر اساس قانون اساسی و اساسنامه سپاه و همچنین رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری، سپاه یک نهاد انقلابی است که رسالت اصلی آن پاسداری از اسلام، انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن می باشد. این نهاد انقلابی باید بتواند تحت هر شرایطی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پاسداری کرده و به حرکت انقلاب در مسیر تحقق آرمان ها و اهدافش کمک کند.”

رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران با تکیه بر این گفته آیت الله خامنه ای که “عمل سپاه صرفاً نظامی نیست. عمل سپاه سیاسی، نظامی، فرهنگی و امنیتی است” خط و مشی آینده این نهاد نظامی را نیز توصیف کرده و گفته است: “سپاه باید پاسدار حرکت انقلاب در مسیر اصلی به سمت اهداف ترسیم شده باشد و از هر نوع انحراف در مسیر جلوگیری کند. سپاه باید به حرکت انقلاب در مسیر نیل به اهداف شتاب بخشد و موانع را از سر راه بردارد. سپاه باید در این مسیر با عوامل مزاحم و مخل حرکت انقلاب مقابله کند. بر اساس چنین نگاهی به سپاه، رهبر معظم انقلاب اسلامی، پاسداری از انقلاب را به معنای درست، پاسداری از حرکت انقلابی و پیشرفت انقلابی می دانند. چنین سپاهی دیگر نمی تواند یک هویت صرفاً نظامی داشته باشد.”