سکوت در برابر یک فاجعه انسانی

نویسنده
نازنین کامدار

» همه 13 خدمه مفقود شده کشتی "کوشا-1" جان باختند

ناتوانی گروه های امدادی منطقه نفتی پارس جنوبی موجب شد تا بر اساس گزارش های منتشر شده در سایت های خبری، تمامی  خدمه  این شناور نفتی که در اتاقک فشار محبوس شده بودند، جان خود را از دست بدند و شمار جان باختگان شناور نفتی “کوشا -1” به 13 تن افزایش یابد.

بنابراین گزارش، خبر جان باختن این کارگران و متخصان نفتی در عسلویه روز گذشته در حالی منتشر شد که وزیر نفت دولت محمود احمدی نژاد در دستوری به شرکت ملی نفت مبنی بر افزایش تولید تا سقف پنج میلیون بشکه در روز ، هیچ اشاره ای به این فاجعه انسانی در پارس جنوبی نکرد و این در حالیست که  یاران وی در قرارگاه خاتم النبیاء سپاه پاسداران که او تا چن ماه قبل فرمانده آن بود، بیشترین سهم را در صنایع بالادستی  منطقه پارس جنوبی به چنگ آورده اند.
سردار رستم قاسمی، که با وعده “دادن حق سپاه از نفت” به وزارت خانه آمده است، سال گذشته و در اظهاراتی عجیب مدعی شده بود که  قرارگاه خاتم النبیاء قادر است لکه نفتی بیست کیلومتری خلیج مکزیک را “در زمانی کوتاه” مهار کند.
بنا براین گزارش، فاجعه انسانی در عسلویه در حالی روی داده است که رسانه های رسمی حکومت تا ساعت ها از انتشار اخبار مربوط به آن خودداری می کردند اما پس از آنکه شبکه العربیه و برخی از سایت های خبری مستقل، گزارش این حادثه را فاش کردند، رسانه های دولتی نیز ناچار شدند تا اخبار مربوط به “غرق شدن کشتی نفتی کوشا-1” را پوشش دهند.
در باره این فاجعه انسانی در منطقه پارس جنوبی، ایسنا با ناصر ناصری‌نیا، رئیس تعمیرات زیر آب شرکت نفت فلات قاره ایران گفت و گو کرده و جزئیات این حادثه را این چنین تشریح کرده است:”: در ساعت 19 پنج شنبه 28 مهر‌ماه یک فروند کشتی عملیاتی به نام کوشا-1 در 11 مایلی عسلویه به دلیل طوفانی بودن دریا غرق ‌شد. متأسفانه سرعت وقوع این حادثه به حدی زیاد بوده که فرصت هرگونه واکنش را از پرسنل کشتی گرفت و در مدت 4 دقیقه کشتی به کلی غرق شد. مأموریت این کشتی کیسه‌گذاری زیر خطوط لوله تازه تأسیس فاز 12 پارس جنوبی بوده است. ناخدای کشتی سه و نیم ساعت قبل از رسیدن طوفان از وقوع آن خبردار شده بود و به سمت عسلویه حرکت کرد که متأسفانه کشتی گرفتار طوفان شد. در این میان امواج با ارتفاع 12 فوت به پهلوی کشتی برخورد می‌کردند و باعث جدا شدن و حرکت مخزن اکسیژن به سمت پاشنه کشتی شد. از سوی دیگر مقدار زیادی سیمان در پاشنه کشتی وجود داشته که در مجموع با اضافه شدن مخزن اکسیژن و ورود آب به قسمت موتور، تعادل کشتی به هم خورده و کشتی به صورت عمودی در آب فرو رفت”.
وی افزوده است:” متأسفانه تمام این اتفاقات در مدت زمان بسیار کوتاهی رخ داده و به همین دلیل پرسنل کشتی غافل‌گیر شدند و 13 نفر از پرسنل کشتی جان خود را از دست دادند. عملیات جست‌وجو بر محور پیدا کردن 13 نفر مفقود شده این حادثه پی‌ریزی شد و بر این اساس غواصان این شرکت به سراغ اتاق فشار رفته و علائمی را به سمت آن ارسال کردند که متأسفانه هیچ علامتی از سوی 6 نفر افراد داخل اتاق فشار ارسال نشد. همچنین بخش‌های مختلف این کشتی توسط غواصان برای پیدا کردن 7 نفر دیگر مفقود شده در حال جست‌وجو است. متأسفانه در اتاق فشار از داخل قفل شده و ورود به آن غیر ممکن است و به همین دلیل ابزار برش زیر آب به محل برده شده و عملیات برش آن برای بیرون آوردن اجساد آغاز شده است”.
ایسنا در پایان گزارش خود می نویسد:“اعلام مرگ 13 نفر باقی‌مانده در این حادثه در حالی است که جمعه نیز اخباری مبنی بر کشته شدن این افراد منتشر شده بود، ولی مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پارس به تکذیب آن‌ها پرداخته بود”.

بر اساس این گزارش، مجموعه سازمان های مسئول در قبال این حادثه، هنوز هیچ عذرخواهی یا ابراز تاسفی بابت این فاجعه از خود نشان نداده اند و در مقابل، محمد رضا قادری، مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در سخنانی  مدعی  بی ارتباطی این فاجعه با مجموعه نهادهای نفتی و دریانوردی ایران شده است.

به گزارش جهان نیوز، وی گفته است:” کشتی شناور کوشا 1 تحت پرچم کشور “سنت وینسنت”  بوده اما تحت مدیریت شرکت دریاکوش در آب‌های ایران عملیات خدمات رسانی سکوهای نفتی را انجام می‌داده است”.

رفع مسئولیت از جانباختن 13 پرسنل یک کشتی نفتی، در حالی صورت گرفته که طی سال جاری حوادث متعددی در مناطق نفت خیز ایران روی داده ست.

در اینباره سایت شفاف در گزارشی با عنوان “ آقایان! ارزش خدمه کوشا از معدنچیان شیلی کمتر نیست”، می نویسد:” این روزها مناطق نفت خیز کشور خبر ساز شده اند و به نظر می رسد،حادثه در وزارت نفت تمامی ندارد. از انفجار در هنگام افتتاح یک پروژه در پالایشگاه آبادان گرفته تا شکسته شدن بوم جرثقیل در پالایشگاه نفت تهران، آتش سوزی در خطوط لوله نفت و گاز و حالا هم غرق شدن یک شناور در آبهای خلیج فارس، می رود تا جنوب کشور را به میمنت تلاش های  نفتی ها، به حادثه خیز ترین نقطه کشور تبدیل کند”.

سایت شفاف افزوده است:” در چند ماه اخیر، آنقدرحوادث گوناگون در مناطق نفتی کشور اتفاق افتاده که می رود تا رکورد حوادث هوایی را بشکندو آنقدر عادی شود که مسئولین بگویند، این گونه حوادث در همه جای دنیا عادی است! در هر حال شناور کوشا یک ، بنا به دلایلی که معلوم نیست غرق شد و جعبه سیاهی هم نیست تا دلایل این حادثه را روشن کند. سکوت این روزهای دولت در قبال این حادثه را نمی توان به راحتی تعبیر کرد. آیا واقعا جان هموطنان و خدمه شناور ایرانی به اندازه پوشش لحظه به لحظه اخبار معدنچی های شیلیایی ارزش نداشت؟ چگونه است که دولت برای رفع لکه نفتی آمریکا که بزرگترین شرکت های نفتی دنیا هم در انجام آن عاجز مانده بودند پیشقدم می شود و بعد در قبال هموطنان خود اینگونه سکوت پیشه کرده است؟  بپذیریم که خدمه کشتی در راه اعتلای ایران از بین رفتند. ارزش آنها کمتر از معدنچیان شیلی نیست. ای کاش دولتمردان پاسخی برای مردم داشته باشند”.

گفتنی است فجایع انسانی و محیط زیستی در مناطق نفتی ایران در حالی رو به افزایش گذاشته که رستم قاسمی پیش از این در اظهاراتی در تمسخر شرکت های آمریکایی و بریتانیایی در مهار لکه نفتی خلیج مکزیک گفته بود:” این مایه ننگ و شرمندگی است که آمریکا و انگلیس و کسانی که خود را مهد تکنولوژی و ابرقدرت حوزه صنعت و اقتصاد جهانی می‌دانند با گذشت دو ماه از تخریب سکوی تولید نفت در منطقه خلیج مکزیک قادر به مهار فوران نفت ‌نباشند. دستور اوباما به ارتش آمریکا برای دخالت و ورود به صحنه این حادثه که دیگر به بحران منطقه‌ای و بلکه فرامنطقه‌ای تبدیل شده است نشان ‌دهنده چالش فناوری غرب و به بن بست رسیدن متخصصین مغرور کمپانی‌های بزرگ نفتی انگلیسی و آمریکایی است”.

او که در برابر جان باختن خدمه کشتی نفتی ایرانی سکوت کرده در آن زمان افزوده بود:” در صورتی که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و نیز شرکت‌های غربی خود را در مهار لکه نفتی ناتوان می‌دانند از ایران درخواست کنند، می‌توانیم با بررسی‌های لازم، متخصصین قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه را جهت کمک به جلوگیری از ادامه این فاجعه بزرگ و پایان بخشیدن به بحران زیست محیطی و مهار لکه نفتی به منطقه اعزام کنیم”.