رسالت زینبی روح الله حسینیان

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» انتشار دو کتاب درباره اعتراضات پس از انتخابات

با گذشت دوسال از آغاز سرکوب اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 88 و کشته شدن ده ها تن از معترضان، بازداشت وزندانی کردن صدها فعال سیاسی، مدنی و صنفی، دستگاه های تبلیغاتی حکومتی همچون مرکز اسناد انقلاب اسلامی دست به تحریف وقایع روی داده در فاصله سالهای 88 تا 90 زده و با انتشار سناریوهای مراکز امنیتی و اطلاعاتی مدعی شده اند که این اعتراضات از سوی کشورهای غربی به ویژه انگلیس طراحی شده بود.

روح الله حسینیان رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی دیروز در مراسم رونمایی دو کتاب تحت عنوان “نقش بهائیت در فتنه 88” و “نقش انگلیس در فتنه88” گفت: “مرکز اسناد انقلاب اسلامی تا حدودی توانسته رسالت خود را درباره فتنه 88 انجام دهد این فتنه، فتنه بزرگی برای ریشه‌کن کردن انقلاب بود دست‌های داخلی و خارجی پیمان بسته بودند انقلاب را از ریشه برکند اما با فضل خدا و درایت رهبر انقلاب و هوشیاری مردم ناکام ماند. الان وظیفه ما این است که آن ایثارها را به نسل آینده منتقل کنیم.”

وی در ادامه در باره محتوای  این دو کتاب مدعی شد که “این دو کتاب هر دو روی یک سکه هستند و خدمت بزرگی است برای واکاوی فتنه و آگاهی کسانی است که گمراه شده‌اند تا به خود بیایند و بپرسند که با چه کسانی روی یک پرچم قرار گرفته‌اند بسیار مهم است که فتنه 88 نه به عنوان یک واقعه تاریخی بلکه به عنوان یک جریان باطل برای همیشه افشا شود. این دو کتاب توانسته تا حدودی نقش انگلیس را در آن ماجرا نشان دهد.”

این چهره امنیتی و عضو کنونی مجلس هشتم همچنین در ادامه ادعاهای خود اظهار کرد: “این فتنه در سفارت طراحی می‌شد و توسط افراد سفارت انگلیس در خیابان اجرا می‌شد و سران انگلیس نقش آشکاری در حمایت از مخالفان داشته‌اند. بهائیان نیز که اصل اول فرقه‌شان را دخالت‌نکردن در سیاست اعلام می‌کنند سرپرست‌شان مستقیما از اسرائیل فتوای دخالت بر آشوب می‌داد تا در روز عاشورا علیه نظام جمهوری اسلامی همه توان خود را به کارگیرند.”

او که سابقه شهید خواندن “سعید امامی” عامل اصلی قتل های زنجیره ای دگر اندیشان در دهه هفتاد را در کارنامه اش دارد همچنین افزود: “در جریان فتنه 88 چه فرزندان گمنامی که مظلومانه به شهادت رسیدند و ما حتی همت مجلس ختم گرفتن برای آنها را هم نداشتیم بنابراین قلمی که در این راستا قرار بگیرد و این ایثارها و شجاعت‌ها را به نسل آینده معرفی کند از خون شهدا برتر است.”

روح الله حسینیان همچنین با صراحت تهیه این کتاب ها توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی را تایید کرد و گفت: “انشاء‌الله اگر مراکز دیگر اطلاعاتی کتاب‌ها و اسناد خودشان را درباره فتنه 88 در اختیار مرکز اسناد قرار دهند ما به رسالت زینبی خود در افشاگری جریان حق علیه باطل عمل خواهیم کرد.”

 اما عباس سلیمی نمین معاون روح الله حسینیان در مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن تکرار ادعاهای وی از نامشخص بودن مولفان دو کتاب مورد نظر انتقاد کرد.

وی درباره اینکه چرا دو کتاب منتشر شده از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی “بدون نشر نام مولفان” منتشر شده است گفت: “به دو دلیل ممکن است یک کتاب گردآورنده نداشته باشد یکی اینکه از منابع خاص اطلاعاتی استفاده کرده باشد یا اینکه پژوهش‌گری نخواسته نامش در کتاب بیاید در هر دو حالت ما با این قضیه مشکل داریم.اگر مراکز اطلاعاتی نظام جمهوری اسلامی این کار را انجام داشته باشد این محتوا مطابق انتظار ما نیست و ما انتظار غنای بیشتری متناسب با توان نظام داریم و اگر هم پژوهشگری باشد که بخواهد اسمش در کتاب نیاید این هم ضعف کتاب است که در تقابل نمی‌خواهد نامش را بر کتاب بگذارد. مطلب باید با صداقت بیان شود.”

 

دروغ هایی که آشکار می شود

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی اولین کسی بود که به دنبال آغاز اعتراضات پس از انتخابات 88 مدعی شد معترضان به تحریک کشورهای غربی و از جمله انگلیس در خیابان ها دست به اعتراض زده اند. وی در نماز جمعه 29 خردادماه 88 مدعی شد که اعتراضات پس از انتخابات از سوی دشمنان خارجی طراحی شده و در بین این اظهاراتش از دولت انگلستان به عنوان “دولت خبیث انگلیس” یاد کرد.

پس از این اظهارات رهبرجمهوری اسلامی، چهره های حکومتی و  مقامات امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی حتی کشته شدن برخی از معترضان از جمله “ندا آقاسلطان” دختر جوانی که به ضرب گلوله تک تیراندازان هدف قرار گرفت را طراحی نیروهای امنیتی انگلیس خواندند؛ ادعایی که  از سوی مقامات این کشور ردو حتی سفیر ایران برای چند بار پیاپی به وزارت امور خارجه انگلیس فراخوانده شد.

علیرضا بهشتی مشاور میرحسین موسوی و نماینده وی در کمیته آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات فهرستی 69 نفره از کشته شدگان اعتراضات به دست نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی را با ذکر مشخصات منتشر کرده بود. این البته آمار دقیق تعداد کشته شدگان وقایع پس از انتخابات نبود چرا که پس از ارایه این فهرست در جریان حوادث عاشورا در تهران دست کم 10 نفر و همچنین در جریان راهپیمایی اعتراضی 25 بهمن 89 هم 4 نفر دیگر توسط نیروهای امنیتی و نظامی کشته شدند.

برخی آمارهای دیگر منتشر شده در این باره حتی تعداد کشته شدگان وقایع پس از انتخابات را افزون بر 100 نفر اعلام می کند.

در همین ارتباط اما خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی نیز چند بار طی گزارش ها و اخباری مدعی شد که تعدادی از نیروهای نظامی و امنیتی در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات کشته شده اند. این خبرگزاری چند گفت و گو در زمانهای مختلف از بستگان این افراد منتشر کرد که پس از مدتی این خانواده ها اعلام کردند تحت فشار و با تهدید مجبور به مصاحبه شده و یا از قول آنها دروغ نوشته شده است و فرزندانشان از معترضان بوده و توسط نهادهای نظامی کشته شده اند.

همزمان فرماندهان سپاه پاسداران نیز در اظهارات متناقضی تا مدتی مدعی بودند که 8 تا 12 نفر از نیروهای نظامی و امنیتی در جریان حوادث پس از انتخابات کشته شده اند. از جمله یکی از این موارد دانشجوی کشته شده ناصر امیرنژاد بود که در جریان اعتراضات روز 25 خرداد سال 88 به دست نیروهای نظامی و امنیتی کشته شده بود. خبرگزاری فارس و مقامات سپاه نام وی را به عنوان یکی از نیروهای کشته شده خود اعلام کرده بودند درحالی که بستگان وی این مساله را  تکذیب کردند.

 

رسالت زینبی حسینیان

روح الله حسینیان رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی درحالی در اظهارات اخیرش از “فرزندان گمنامی که مظلومانه به شهادت رسیده اند” خبر داده و مدعی شده که مرکز تحت ریاستش قرار است به “رسالت زینبیه” خودش عمل کند که بسیاری سابقه فعالیت او و موضع گیری هایش را بخاطر دارند.

حسینیان از دوستان نزدیک سعید امامی یکی از عاملان اصلی اجرای قتل های زنجیره ای دگر اندیشان در فاصله دهه هفتاد است؛ او خود از ابتدای انقلاب از منصوبان احمد جنتی در جزیره کیش بود و پس از آن سمت هایی چون “حاکم شرع استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان” را بر عهده داشته است.

در سال های وزارت علی فلاحیان که معاونت امنیتی وزارت اطلاعات به سعید امامی سپرده شده بود، روح الله حسینیان که دوست مشترک هر دوی آن ها بود از سوی محمد یزدی رئیس وقت قوه قضائیه به عنوان “جانشین دادستان انقلاب در وزارت اطلاعات” منصوب شده بود. حسینیان پس از آن به مرکز اسناد انقلاب اسلامی رفت و مدیریت این مرکز را بر عهده گرفت.

در سال 77 وقتی به دنبال قتل مجید شریف، پروانه و داریوش فروهر،محمدمختاری،و محمدجعفر پوینده ماجرای “قتل های زنجیره ای” از پرده برون افتاد و با ایستادگی محمد خاتمی رئیس جمهور وقت شماری از نیروهای وزارت اطلاعات به عنوان عاملان این قتل ها بازداشت شدند، وزارت اطلاعات طی اطلاعیه ای در 15 دی ماه همان سال مسئولیت این قتل ها را متوجه “شماری از ماموران خود” کرد اما همزمان روح الله حسینیان طی مصاحبه ای با روزنامه کیهان و حضور در برنامه تلویزیونی”چراغ” ادعا کرد که”مقتولان ناصبی” بوده اند و باید کشته می شدند.

اگر چه او موفق نشد دوستش سعید امامی را از بازداشت نجات دهد و سعید امامی در 5 بهمن سال 77 بازداشت و در بازداشتگاه، آن طور که گفته شده بر اثر خوردن داروی نظافت مرد،اما حسینیان در سال های بعد کوشید با سلسه سخنرانی ها و مصاحبه هایی سعید امامی را به عنوان”شهید سعید امامی” معرفی کند و حتی برای اثبات آن در سال 87 مصاحبه خود با همسر سعید امامی را منتشر کرد که در آن به روابط بسیار نزدیک سعید امامی با آیت الله خامنه ای و پسرش مجتبی خامنه ای تاکید شده بود. به نوشته وی رهبر جمهوری اسلامی در جریان اعزام همسرش برای معالجه به انگلیس سعید امامی را به عنوان محافظ وی به همراه جمعی دیگر به انگلیس فرستاده بود.

روح الله حسینیان  پس از مرگ سعید امامی مشهور ترین جمله خود را طی یک سخنرانی ابراز کرده و گفته بود “ما خودمان یک روز قاتل بودیم” اما پس از انتشار متن این سخنرانی در روزنامه ها،وی مدعی شد که “قاتل” نبوده بلکه “یک عمر زندانبان” بوده است.