خامنه ای، چهره ای مرموز

نویسنده

» گزارش اکسپرس ازچگونگی انتشار شایعه مرگ رهبر

رهبر انقلاب اسلامی توسط وبلاگ نویس های اینترنتی کشته شد! کلید پخش این شایعه را یک روزنامه نگار آمریکائی زد و به تدریج دامنه آن گسترده شد. نتیجه اخلاقی اینکه علی خامنه ای تنها چیزی را که نمی تواند تحت کنترل خود درآورد شایعات است.

خبری که در روزهای اخیر بیش از هر خبری روی اینترنت گذاشته می شود و در شبکه های اجتماعی دنبال و تفسیر می شود به وضعیت سلامتی خامنه ای مربوط می شود. بنا به گفته ها، وی به شدّت بیمار است. بعضی شایعات نیز خبر از مرگ او می دهند.  منشأ پخش این “خبر داغ” مقاله ای از نویسنده نو محافظه کار آمریکائی، مایکل لدین، بود با عنوان “بر اساس شنیده ها خامنه ای در کماست” که روز 13 اکتبر در پاجاماس مدیا منتشر شد. لدین در این مقاله به نقل از منبعی “مطلع در این زمینه” می نویسد “خامنه ای ازهوش رفته و بستری شده است” و سرنوشت مقام او “در دست های خداوند” است. روز بعد از انتشار این مقاله لدین با به روز کردن خبر اطلاع می دهد که در بازار تهران شایعه مرگ خامنه ای پیچیده و جوّ خیابان ها “عجیب” به نظر می رسد.

این شایعه به سرعت بر روی اینترنت، از سایت های تونسی گرفته تا  لبنانی و سایت خبرهای فوری پخش شد.

تا بالاخره یکی از وبلاگ های روزنامه انگلیسی گاردین با اعلام اینکه در ایران پحش شایعات امری معمولی است به این شایعات خاتمه داد. به نوشته وبلاگ نویس گاردین لدین در سال 2007 هم چنین شایعه ای را بر روی پاجاماس مدیا پخش کرده بود که در نهایت بی پایه و اساس بودن آن روشن شد.

لدین ناچار شد در مقاله دیگری توضیح دهد چگونه به محض اینکه خبر احتمال فوت رهبر معنوی انقلاب را شنیده به تفحص درباره صحت و سقم آن پرداخته است.     

تا کنون هیچ خبری مبنی بر تأئید این شایعه منتشر نشده است. از یک طرف اطرافیان خامنه ای  ضمن تلاش برای تکذیب این خبر مخالفان حکومت را متهم می کنند که آتش این شایعات را تیز می کنند. از طرف دیگر بر تعداد وبلاگ هائی که پیام لدین را منتقل می کنند افزوده می شود.

علی خامنه ای چهره ای مرموز، به خصوص برای غربی هاست و ضمن آنکه کمابیش همه چیز را، از روابط خارجی گرفته تا وزارت دفاع و سازمان های امنیتی و دادگستری و رسانه های عمومی، تحت نظارت دارد هیچ مصاحبه ای انجام نمی دهد.

خامنه ای که از چهره های مهم انقلاب اسلامی در مبارزه با محمد رضا پهلوی به شمار می رود در 1981 پس از کشته شدن محمد علی رجائی رئیس جمهور ایران اسلامی شد. وی نخستین روحانی بود که به این مقام دست یافت. در همان سال خامنه ای ازیک سوءقصد در جریان کنفرانس مطبوعاتی، با جا گذاری بمب در میکروفن مقابلش، جان سالم به دربرد.

وی که از محارم آیت الله خمینی به شمار می رفت و پس از مرگ او در سال 1989 به مقام رهبری معنوی جمهوری اسلامی منصوب شد تا کنون بارها از اجرای طرح هائی که به منظورگشایش در روابط ایران ارائه شده ممانعت به عمل آورده  است.

 

 

منبع: اکسپرس 16 اکتبر