بی خبری از صبا آذرپیک و بازداشت مهناز محمدی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مادر صبا: این طرز برخورد با جوانان نیست

با گذشت دو هفته از بازداشت صبا آذرپیک، هیچ خبری از وضعیت و محل نگهداری این روزنامه نگار در دست نیست و خانواده او برای مصاحبه و اطلاع رسانی درباره فرزندشان تحت فشار هستند. همزمان مهناز محمدی، مستند ساز و فعال حقوق زنان دیروز در حالی برای سپری کردن محکومیت ۵ ساله زندان خود به زندان رفت که به دلیل بیماری از وضعیت جسمانی مساعدی برخوردار نیست.

مهناز محمدی پیش از آنکه روانه زندان شود در مصاحبه با “روز” گفت که به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این مستندساز و فعال حقوق زنان مرداد ماه سال ۸۸ به اتفاق جعفر پناهی، کارگردان سرشناس ایرانی و همچنین رخساره قائم مقامی در بهشت زهرا و در جریان مراسم ندا آقاسلطان، از جانباختگان ۲۵ خرداد همان سال بازداشت شده بود. او بار دیگر تیرماه سال ۹۰ در منزل شخصی اش بازداشت و سپس با قرار وثیقه ازاد شده بود. خانم محمدی به “روز” گفته است که همکاری با رخشان بنی اعتماد، کارگردان معروف ایرانی در ساخت فیلم مستند “ما نیمی از جمعیت ایرانیم” و همچنین حضور در تجمعات بعد از انتخابات جنجال برانگیز سال ۸۸ و حضور در مراسم ختم جانباختگان این تجمعات از دیگر اتهامات او بوده که مصداق دو اتهام انتسابی برای او قرار گرفته.

به گفته خانم محمدی به او اتهام ارتباط و دریافت پول از تلویزیون فارسی بی بی سی و همکاری با رسانه های خارج از کشور زده اند: “هیچ یک از فیلم های من از بی بی سی فارسی تاکنون نمایش هم داده نشده و من هیچ ارتباطی با این تلویزیون نداشتم اما مدتی مشاور فرهنگی سفیر اتریش بودم و همین را بهانه و زمینه ای برای اتهام ارتباط با شبکه های خارجی برای من کرده و چنین اتهاماتی زدند و در نهایت هم چنین حکمی صادر کردند که البته این حکم هم تحت تاثیر و با خواست بازجوی من صادر شده چون رسما در زندان به من می گفت که همه چیز دست او است و اگر به اعترافات دروغی که می خواهد تن ندهم حکم سنگینی برای من خواهد برید و چنین هم شد”.

فیلم “کوچ نامه” ساخته مهناز محمدی در جشنواره فیلم پروین اعتصامی در ایران، برنده جایزه ویژه هیات داوران شده است. اما همین فیلم با عنوان سیاه نمایی علیه جمهوری اسلامی مبنای اتهام خانم محمدی قرار گرفته. او توضیح داده که “فیلم من در همین کشور و در همین نظام جایزه گرفت اما بازجوی من چون هیچ مبنایی برای اتهاماتی که به من نسبت می داد نداشت همین فیلم را هم مبنای اتهام قرار داد. من هیچ کار غیرقانونی و خلاف قانون انجام نداده ام و همه فعالیت هایم بر مبنای قانون و در چارچوب قانون بوده و دردادگاه هم گفته ام که هیچ یک از اتهاماتی که نسبت می دهند را قبول ندارم. اما این حکم را دادند و انتظار داشتند که از کشور خارج شوم همانطور که قاضی پرونده ام آقای مقیسه به خود من گفت از کشور برو و برو پیش دوستان منافقت و از این گونه حرف ها. اما من کشور را ترک نکردم و حالا حکم ام را به اجرا گذاشته اند.

مهناز محمدی وضعیت جسمانی مساعدی ندارد. او به بیماری ام اس مبتلا است و در بازداشت سال ۹۰ که در بند ۲ الف زندانی بود وضعیت جسمانی اش رو به وخامت گذاشته بود. با این حال او روز گذشته پس از احضار از سوی اجرای احکام، خود را به زندان اوین معرفی کرد.

فیلم “زنان بدون سایه” از معروف ترین ساخته های مهناز محمدی است که تاکنون جوایز داخلی و خارجی زیادی برده است.

 

بی خبری مطلق از صبا آذرپیک

نزدیک دو هفته از بازداشت صبا آذرپیک، روزنامه نگار روزنامه اعتماد و هفته نامه تجارت فردا می گرذد، او تاکنون هیچ تماسی با خانواده اش نگرفته و هیچ یک از مسولان هم توضیحی درباره علل بازداشت، محل نگهداری و وضعیت او تاکنون ارائه نداده اند.

صبا آذرپیک روز چهارشنبه ۷ خرداد ماه بازداشت شده است. تاکنون تنها یکبار یکی از ماموران امنیتی در تماس با خانواده او خبر از سلامتی این روزنامه نگار داده است اما این مامور امنیتی توضیح نداده که چرا به جای صبا آذرپیک، او با خانواده این روزنامه نگار تماس گرفته و چرا خود این روزنامه نگار اجازه تماس گرفتن ندارد.

مادر صبا آذرپیک، در صفحه فیس بوک خود نوشته است: “بازپرس شعبه دو رسانه بهم قول داده بود که با بیگانگان صحبت نکنم و روز شنبه مراجعه کنم تا بهم بگه متاسفانه بدقولی کردن و غیر از صحبتهایی که چرا فقط ایشان با نماینده مصاحبه کرده و چرا… و در اخر منو به معاون دادستانی ارجاع داد تا مگر ایشان پاسخی برایم بدهد صبا رو برای چی بازداشت کردن جرمش چیه و کجاست چرا باید یکماه انفرادی بدون تماس باشه، که متاسفانه معاون دادستانی در پاسخ ادعا کردن در جریان موضوع نیستند و امروز تازه امدن، من مادر صبا حق قانونی دارم تا از وضعیت و سلامتی دخترم اگاه باشم، از مسولین میخوام پاسخگو باشند”.

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با وب سایت ایران وایر گفته است که “وقتی از قضیه دستگیری صبا آذرپیک مطلع شدم، پیگیری کردم. وزارت اطلاعات گفت: این کار توسط ما انجام نشده، حتی توسط اطلاعات سپاه هم انجام نشده، ظاهرا توسط دادسرای رسانه و فرهنگ دادستانی این بازداشت انجام شده و طبیعتا آنها باید پاسخگو باشند”.

او مسولیت را متوجه قوه قضائیه دانسته و خواستار قوه قضائیه در این زمینه شده است.

مادر صبا آذرپیک در فیس بوک خود نوشته است که “وزارت اطلاعات میگه ما نگرفتیم، قوه قضایی هم ادعا میکنه در جریان موضوع نیستند، تنها سپاه می ماند که اگر چنین باشد، انتقام ۱۳ خرداد ۹۱ را از دخترم گرفته، دو سال پیش در چنین روزی به فرزندم گفتند، چرا کسی را که ما گرفتیم، شما توسط مسولین برای مداوای بیماریش به بیمارستان فرستادید و بسیار سخت عصبانی از محبت دخترم برای یک بیمار بودن”.

صبا آذرپیک سال گذشته در جریان بازداشت بیش از ۱۸ روزنامه نگار در ایران نیز بازداشت شده بود. همان موقع مادرش اعلام کرده بود که “ماموران وقتی برای بازداشت صبا به خانه ما آمدند، به صورت پسرم سیلی زدند و همزمان از او فیلمبرداری می کردند، سپس صبا را با خودشان بردند. می خواهم به مسولان بگویم، این راه برخورد با جوان ها نیست، زندان راه حل نیست و نتیجه معکوس دارد”.

مادر صبا توضیح داده “انفرادی در سلول بسیار کوچک و سرمای بسیار شدید در سه هفته اول و پس از مطرح کردن اینکه فرزندم پاهاش درد میگیرد او را به مدت دو هفته در سلولی که اطرافش حمام بوده و رطوبت بسیار زیادی داشته بطوری که دخترم میگفت بعضی وقتها نفسم بالا نمی امد، بدون اب میگذارند، تا اینکه دخترم برای اعتراض روزه میگیرد”.