آزاده نامداری و تصویری از یک خشونت رایج

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» ازدواجی که تبلیغ شد٬ طلاقی که افشاگر شد

در تلویزیونی که گفتن جمله دوستت دارم جزو تابوهاست و مجموع دفعات استفاده از آن در طول عمر جمهوری اسلامی انگشت‌شمار است٬ روزی یک زوج جوان در پخش زنده شبکه سه از عاشقی گفتند و مرد شعری عاشقانه خطاب به زن سرود. مجری هم آرزو کرد که تمام خانواده‌های ایرانی استحکام ازدواجشان به استحکام این ازدواج باشد تا ازدواج فرزاد حسنی و آزاده نامداری٬ دو مجری محبوب تلویزیون در افکار عمومی٬‌مترادف تصویر مقبول و دلخواه  باشد. به دورانی  که با دستور صریح و مستقیم رهبر جمهوری اسلامی دولت به دنبال افزایش جمعیت و فرزندآوری است و  توصیه به ازدواج و تبلیغ و ترویج آن٬ راه حل همه آسیب‌های اجتماعی شمرده می‌شود. اما نه تنها ازدواج فرزاد و آزاده طولانی مدت نشد بلکه در نوروز ۹۴ ٬ تصویر چهره ضرب خورده نامداری بار دیگر موضوع خشونت خانگی در ایران را بر سر زبان‌ها انداخت و جنجالی شد.

 

مجادله‌ای با حضور مجریان تلویزیون

آزاده نامداری در صفحه اینستاگرام خود عکسی از زیر چشم کبود خود منتشر کرد و مدعی شد که توسط فرزاد حسنی٬ همسر سابق خود کتک خورده است. این سرآغاز جنجالی بزرگ بود که تا هنوز در شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد. نامداری در این پست اینستاگرامی که اکنون حذف شده٬ نوشته بود: “متاسفم که مجبورم این عکس خصوصی رو منتشر کنم. اما دیگه باید… باید… این عکس مستنده و بسیاری از مدیران محترم تلویزیون خودمو و حالمو رویت کردن. امروز به لطف دروغگویی ایشون مستند من پخش نشد و هزار اتفاق تلخ دیگه… من الان سرپام، خوبم. زندگی می‌کنم. درس می‌دم. کار می‌کنم و دوباره زنده شدم.

متاسفم برای رادیویی که آنتن زنده‌شو می‌سپره دست کسی که به نزدیک‌ترین کسش هم رحم نکرد، به تأیید دوستاش ازدواج با من فقط یه شو یا نمایش بیشتر نبود. به لطف پدرم، من حق طلاق داشتم و گرنه شاید الان زنده نبودم. این عکس تلخه ولی واقعیه، برای هوادارایی می‌گم که از ایشون بت ساختن، بتی که به هیچ مسلکی پایبند نیست، دیگه کسی تو کامنتای من حق نداره اسمی از ایشون بیاره. آقای حسنی می‌دونم دهنت باز می‌شه به هر تهمتی. اما من واگذارت می‌کنم به خدا… و خوشحالم که دیگه نمی‌بینمت. فقط بدون چهل تا فایل صوتی دست من داری که مدت‌هاست حتی خودم گوشش ندادم.”

جدا از اشارات آزاده نامداری به دخالت فرزاد حسنی در جدایی از او تلویزیون و تاخیر چندباره پخش مستندش از صدا و سیما٬ آن چه افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد و به ویژه توجه فعالان حقوق زنان را به خود جلب کرد٬ ادعای خشونت مستمر از سوی فرزاد حسنی و نجات پیدا کردن مجری زن جوان به واسطه در اختیار داشتن حق طلاق بود.

در همان اوائل جنجال٬ رضا رشیدپور دیگر مجری سابق تلویزیون به این ماجرا ورود کرد و با بیان این که “ماجرا خیلی خیلی پیچیده‌س” در یکی از صفحات اجتماعی نوشت: “باید فضارو آروم کرد. وگرنه فاجعه ای در راه خواهد بود.” اما افکار عمومی بیش از آن متاثر شده بود که با این توصیه‌ها دیگر سراغ پیگیری موضوع نرود. ضمن این که فعالان حقوق زن یادآور می‌شدند حالا که زنی جرات کرده و پرده از خشونت خانگی علیه خود برداشته٬ نباید دعوت به سکوت و پرده‌پوشی کرد.

فرزاد حسنی هم در این میان ترجیح داد به این ادعا پاسخ بدهد و در جواب نامداری٬ متنی نوشت. متنی که از سوی برخی فعالان حقوق زن٬ تهدیدآمیز و از منظر اعمال زور و قدرت بود؛ چون در پایان این نامه از همسر سابقش پرسیده بود: “نظر ایشان درباره گروه های سیاسی چیست؟ - نظر ایشان درباره عاطفه مادری و عشق به فرزندشان چیست؟”

این سوالات می‌تواند کنایه‌ای به امکان استفاده از برخی اطلاعات شخصی علیه آزاده نامداری دارد٬ اتهاماتی که در قانون ایران می‌تواند جرایم سنگینی تلقی شود.

حسنی در این نامه نوشته بود که “حریم خصوصی افراد متعلق به ذوالحرم است ولاغیر” و این که نامداری بارها از او شکایت کرده اما در هیچ یک از پرونده‌ها پیروز نبوده است. او توضیح داده بود: “اساسا مسائل خانوادگی ما به مدیران رسانه چه ارتباطی دارد؟ چرا ایشان با فرافکنی و عدم قبول واقعیت، موضوعات فی مابین در زندگی شخصی را به عدم پخش مستندشان ارتباط می دهند؟! اساسا ممنوعیت فعالیت ایشان از مراجع دیگر و به واسطه مواردیست که مرتبط با جدایی اش از من نیست.”

 

خشونت خانگی؛ سکوت یا فاش‌گویی؟

در تعطیلات نوروز آزاده نامداری خبرساز اول بود و با فاش کردن یک مورد از خشونت‌های خانگی٬ خیلی‌ها را به صرافت انداخت تا به این موضوع رایج در ایران و جهان بپردازند. حتی رسانه‌های رسمی هم به این موضوع ورود کردند و در شبکه‌های اجتماعی هم فرصتی فراهم شده تا قربانیان خشونت خانگی از تجربیات خود بنویسند. تجربیاتی که به نظر می‌رسد عمومیت هم دارند اما هنوز برای علنی شدن با موانع و مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند. از جمله در ماجرای حسنی-نامداری هم بسیاری بر آزاده نامداری خرده گرفتند که چرا مسائل شخصی را به حوزه عمومی کشانده است. برخی منتقد بودند که نباید بر اساس یک ادعا٬ یک مجری محبوب تلویزیونی(حسنی) را قضاوت کرد و حتی برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی عنوان می‌کردند که دعوا بین زن و شوهر طبیعی است و نباید زیاد آن را بزرگنمایی کرد.

نکته دیگر اما در دست داشتن حق طلاق توسط آزاده نامداری بود که بار دیگر لزوم توجه زنان ایرانی به امکانات و فرصت‌های قانونی را یادآوری کرد. این که حتی یک زن معروف و محبوب هم ممکن است مورد خشونت خانگی قرار بگیرد و آن وقت است که مواردی مانند حق طلاق به کمکش خواهد آمد.

 دعوای نامداری -و حسنی٬ با جسارت یک زن شناخته شده باعث شد تا خشونت خانگی بار دیگر مورد توجه قرار بگیرد و مشخص شود که هنوز قبح و ممنوعیت خشونت خانگی در جامعه عمومیت  ندارد.