وساطت برای پایان اعتصاب کارگران

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعتراض به تصمیم کارخانه واگن سازی سپاه

کارگران کارخانه واگن پارس که در سومین روز اعتراض خود اعتصاب را به خیابان کشانده بودند سرانجام عصر روز شنبه با وساطت فرمانده نیروی انتظامی اراک و یک مقامت شورای تامین به اعتراض خود خاتمه دادند.

روز شنبه، ۶ دی‌ماه، ده‌ها نفر از کارگران معترض کارخانه واگن پارس اراک در حالیکه صدها کارگر دیگر این کارخانه دست از کار کشده بودند، در خیابان مجاور این کارخانه در اعتراض به تمدید نشدن قرارداد تجمع کردند.

خیابانی شدن این اعتراض چند ساعتی بیشتر طول نکشید. عصر دیروز خبرگزاری حکومتی کار ایران عصر روز شنبه گزارش کرد که تجمع کارگران با وساطت دو مقام مسئول پایان یافت.

بر اساس این گزارش یک عضو شورای تامین و سرهنگ به هماره مصطفی ویسمه‌ای، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان اراک همزمان با تجمع امروز کارگران واگن پارس به کارخانه رفته و با کارفرما مذاکره کرده اند.

فرمانده انتظامی اراک در مذاکره با کارفرما خواستار بازگشت به کار علی درخشنده‌بخت، رئیس شورای اسلامی کار کارخانه شده است.

بازگشت آقای درخشنده‌بخت مهمترین مطالبه صدها کارگر معترض کارخانه واگن پارس در دور جدید اعتراضات آنها بود. دیگر اعضای شورای اسلامی این کارخانه نیز تهدید کرده بودند اگر قرارداد آقای درخشنده‌بخت تمدید نشود از سمت خود استعغا می‌دهند.

کارگران در عین حال گزارش داده‌اند کارفرما در پاسخ این مقام نظامی گفته که اختیاری برای انعقاد قرارداد با آقای درخشنده‌بخت ندارد زیرا قرارگاه تصمیم به اخراج او گرفته است و خودش هم باید این تصمیم را ملغی کند.

اما در ‌‌نهایت ظاهرا کارفرما به فرمانده انتظامی شهرستان اراک گفته است که خواسته‌ او را به سهامدار اصلی واگن پارس اطلاع می‌دهد.

به گزارش ایلنا کارگران پس از اطلاع از نتایج مذاکره این دو مقام مسئول با کارفرما و به خواسته آنها به کارخانه بازگشتند، اما در این گزارش مشخص نشده که صدها کارگر معترض داخل کارخانه تولید این واحد از سر گرفته‌اند یا خیر.

۹۰۰ کارگر معترض در اولین روز اعتراض خود خط تولید این کارخانه را متوقف کرده بودند.

سهامدار اصلی کارخانه واگن پارس، قرارگاه خاتم الاوصیا، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. ایلنا پیشتر گزارش کرده بود که این قرارگاه به تازگی مدیر جدیدی برای کارخانه واگن پارس تعیین کرده است.

کارگران این واحد تولیدی وابسته به سپاه که اخیرا در اعتراض به تمدید نشدن قرارداد نماینده خود، دست از کار کشیده‌اند، گفته‌اند کارفرمای جدید  ”به قصد اعمال محدودیت بیشتر بر کارگران” از جمله در قسمت های انتظامات و نگهبانی تغییراتی ایجاد کرده است.

آنزمان ایلنا گزارش کرده بود که “کارفرما در ادامه تغیبرات خود به تازگی مدیر انتظامات واگن پارس را با وجود آنکه دو ماه به پایان قرارداد کارش باقی مانده بود از کار منفک کرده است و یک نظامی بازنشسته را جایگزین او کرده است. “

کارگران کارخانه واگن پارس پیشتر هم در اعتراض به تعویق حقوق خود دست به اعتصاب زده بودند.

در ایران تشکل‌‌های مستقل کارگری اجازه فعالیت ندارند و کارگران برای طرح مطالبات صنفی خود همواره با مشکلاتی روبرو هستند.