درگیری در مرز پاکستان ادامه دارد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ایران خواهان ورود سازمان ملل به حادثه سراوان شد

جمهوری اسلامی درنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، با “وحشیانه” خواندن “اقدام تروریستی سراوان” خواهان واکنش این سازمان به این درگیری خونین شد. در همین حال فرمانده پلیس مرزبانی اعلام کرده که پس از حادثه سراوان در نتیجه یک درگیری با افراد مسلح در مرز پاکستان، چهارتن از این افراد کشته شده‌اند؛ خبری که نشان از ادامه درگیری ها دارد.

محمد خزائی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در نامه ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد، قتل ۱۴ مرزبان ایرانی در مرزهای شرقی را “اقدام وحشیانه گروه های تروریستی” خوانده و گفته که واکنش متناسب شورای امنیت “پیامی قوی به گروه‌های تروریستی” است.

شورای امنیت سازمان ملل وظیفه پاسداری از امنیت بین المللی و حفظ صلح جهانی را بر عهده دارد.

مقامات جمهوری اسلامی روز چهارم آبان ماه اعلام کردند که ۱۴ مرزبان ایرانی در منطقه ای در شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان در نتیجه یک درگیری مسلحانه کشته شده اند. به دنبال این رویداد محمد مرزیه، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در اظهار نظری کم سابقه از اعدام ۱۶ زندانی در پاسخ به این درگیری خبر داد.

حالا به گزارش خبرگزاری مهر نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل با اشاره به اینکه “گروه تروریستی موسوم به جیش العدل مسئولیت این حمله را بعهده گرفته” خواسته است این سازمان با واکنش خود “موجب تسلی خاطر بازماندگان این اقدام وحشیانه شود”.

پس از رسانه‌ای شدن این درگیری، گروه “جیش العدل” مسئولیت این درگیری را به عهده گرفت.

این گروه سنی تندرو منتسب به القاعده که از یک سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده مدعی است برای تحقق حقوق قومی و مذهبی بلوچستان تلاش می‌کند. تحلیلگران مسائل سیستان و بلوچستان می‌گویند این گروه در کنار گروه سپاه صحابه و انصار سنت از جمله شاخه‌های جندالله است که بعد از اعدام عبدالمالک ریگی از این گروه جدا شده‌اند.

 حادثه سراوان با واکنش های گسترده‌ای روبرو شده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای با محکوم کردن این حادثه گفت دولت او “مصمم” است با “شرارت های هدایت شده” در مرزها برخورد کند.

مولوی عبدالحمید امام جمعه زاهدان هم در پیامی که در وب سایت شخصی او منتشر شده این حادثه را “به شدت” محکوم کرده است.

در همین حال مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی از حسن روحانی خواستند تا “دستور پیگیری حادثه سراوان را به صورت ویژه صادر کند.”

دو روز پس از این حادثه اما حسین ذوالفقاری فرمانده پلیس مرزبانی ایران از ادامه درگیری‌ها در مرزهای جنوب شرقی کشور خبر داده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم ذوالفقاری در حاشیه مراسمی گفته این درگیری “یک شب پس از حادثه سراوان در منطقه میرجاوه” روی داده است.

برخی از نمایندگان مجلس هم از پاکستان همسایه شرقی ایران خواسته اند که با عاملان “جنایت تروریستی سراوان” به شدت برخورد کند.

در همین راستا محمدرضا محسنی‌ثانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس ار حسن روحانی خواسته است “با اعزام هیاتی به پاکستان، از مسئولان آن کشور مجدانه بخواهد که با عاملان این جنایت و قلع و قمع آنها برخورد و یا با تعقیب آنها توسط نیروهای همرزم شهدا، موافقت کنند.”

به گفته مقامات جمهوری اسلامی “اشرار مسلح” پس از قتل مرزبانان ایرانی در منطقه سراوان، از منطقه مرزی کشور فرار کرده و در پاکستان پناه گرفته‌اند.

علی عبداللهی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشورجمهوری اسلامی هم با اشاره به موافقتنامه امنیتی بین دو کشور خواستار “جدیت بیشتر پاکستان برای کنترل مرزها در مبارزه با تروریسم” شده است.

در واکنش به انتقادهای ایران کاردار پاکستان در تهران با تاکید بر همکاری دولت پاکستان با ایران “برای مبارزه با تروریست” گفت: “در صورتی که جنایتکاران حادثه سراوان در خاک پاکستان حضور داشته باشند به ایران تحویل داده خواهند شد.”

استان سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های ناآرام کشور است که در سالهای گذشته دستخوش ناآرامی‌های فراوانی بوده ودر مواردی گروه افراطی جندالله مسئولیت آنها را به عهده گرفته‌است.