هزینه تلویزیون المیادین از کجا تامین می شود؟

نویسنده
نازنین کامدار

» شادمانی از راه اندازی یک شبکه عرب زبان

آغاز به کار یک شبکه خبری تلویزیونی عربی زبان به نام “المیادین الاخباریه” که گردانندگان آن “جداشدگان” از دو شبکه الجزیره و العربیه هستند، با استقبال گسترده رسانه های رسمی جمهوری اسلامی مواجه شد. همزمان غسان بن جدو، ریاست شورای اداری این شبکه در مراسم راه اندازی آن در یکی از هتل های تحت کنترل حزب الله لبنان اعلام کرد که این شبکۀ “مستقل” دفتر خود در تهران را افتتاح کرده است.

رسانه های حکومتی، کنفرانس خبری “غسان بن جدو” را در سطح وسیعی بازتاب داده و از راه اندازی این شبکه به عنوان “شکسته شدن سلطه رسانه های عربی” و به میدان آمدن رقیب الجزیره و العربیه یاد کرده اند.هر چند غسان بن جدو گفته است: “من به فعالیت در شبکه الجزیره افتخار می کنم. الجزیره، شبکه برجسته انقلاب در میان رسانه های عربی بود. شبکه المیادین برای ورود به رویارویی و درگیری با الجزیره و العربیه راه اندازی نشده است”.


این شبکه خبری که با بودجه ای معادل ۴۰ میلیون دلار راه اندازی شده، در اولین روز کاری خود از دولت بشار اسد حمایت کرده ، اما جدو در کنفرانس خبری خود مدعی شده که شبکه المیادین، “سخنگوی حکومت ایران و سوریه نیست”.
او این ادعا را در حالی مطح کرده که به نوشته رجانیوز، در این کنفرانس مطبوعاتی، “لونه الشبل” مجری سابق شبکه الجزیره و مشاور رسانه ای بشار اسد دیکتاتور سوریه در ردیف نخست این کنفرانس خبری نشسته بودند. او همسر سردبیر شبکه المیادین است. الشبل در سال 2010 در اعتراض به سختگیری ها علیه پوشش مجری های الجزیره از این رسانه استعفا کرده و خواستار استفاده از حجاب کامل اسلامی شده بود.
به نوشته خبرگزاری مهر،غسان بن جدو، که سال ها به عنوان خبرنگار الجزیره در تهران زندگی کرده، در کنفرانس خبری خود در بیروت گفته است: “شبکه المیادین، شبکه اخبار مسئله فلسطین است. هم اکنون رسانه های عربی در حال به فراموشی سپردن این مسئله هستند. این شبکه، سخنگوی حکومت سوریه یا ایران نیست بلکه ما شبکه کاملا مستقلی هستیم که واقعیت ها را همانطور که هستند منتقل می کنیم”.

وی گفته است:” این رسانه تنها از سوی دو بازرگان، حمایت مالی می شود. این شبکه تنها به مدت سه تا پنج سال تامین مالی شده است. کارکنان این رسانه نیز بیش از 300 نفر نخواهند بود”.
خبرگزاری فارس نیز با فردی به نام محمد صادق الحسینی کارشناس که ریاست دفتر این شبکه در تهران را برعهده دارد و بارها به عنوان “کارشناس مسائل خاورمیانه” در سیمای جمهوری اسلامی به دفاع از بشار اسد پرداخته مصاحبه کرده است.
صادق الحسینی گفته است: “به دلایل ژئواستراتژیک و محوریت ایران در جبهه مقاومت و مبارزه با استعمار و استکبار تهران به عنوان دفتر منطقه ای شبکه المیادین انتخاب شده است”.
او درباره کارکنان این دفتر گفته است: “معیار شبکه المیادین حرفه ای گری و درجه یک بودن و التزام به خط مقاومت است و کادر دفتر تهران نیز آماده فعالیت است”.
نماینده دفتر تهران این شبکه، بر خلاف غسان بن جدو ،شبکه المیادین را رقیب الجزیره و العربیه دانسته و گفته است: “نطفه اولیه این شبکه پس از انشعاب غسان بن جدو مدیر سابق دفتر الجزیره در بیروت از این شبکه به دلیل افراط گری و غیرحرفه ای عمل کردن و بلکه فرو رفتن در سیاست غیرعقلایی و غیرحرفه ای و حتی تا حدودی ظالمانه نسبت به ارزش های کار حرفه ای و بالاخص درباره دو کشور سوریه و بحرین شکل گرفت”.
وی با بیان اینکه “شبکه الجزیره انقلاب بحرین را شدیدا در حاشیه نگه داشته و از ظالم در برابر مردم مظلوم دفاع کرده و در سوریه از ائتلاف امپریالیستی صهیونیستی علیه مقاومت و مردم و دولت مدافع مقاومت اقدام کرده”، افزوده است: “بعد از انشعاب بن جدو بسیاری از دوستانی که با او هم صدا بودند یا شدند به همراه کادرهای جدیدی که اینگونه سخنان را شنیدند و بیداری اسلامی منطقه آنها را تشویق می کرد و امیدوار به خط جدیدی برای دفاع از حقایق بودند، شبکه المیادین را تاسیس کردند”.

صادق الحسینی می گوید: “دفاع از مقاومت برای ما نه مساله سیاسی بلکه یک تکلیف است و معتقدیم که هر کس حرفه ای کار کند و واقعیت گرا باشد و سنن الهی را در نظر بگیرد عملا نمی تواند از مقاومت دفاع نکند چرا که مقاومت بر حق است و طبق سنن الهی بوجود آمده است لذا حمایت ما از مقاومت از روی دوست داشتن نیست بلکه از روی واقعیت است. ممکن است این سئوال پیش آید که آیا هر اقدامی که مقاومت می کند درست است؟ نه افراد مقاومت مثل سایر بشر می توانند کار صواب انجام دهند و می توانند کار ناصواب انجام دهند اما ما بالاجمال از افراد و انتخاب آنها حمایت می کنیم”.

صادق الحسینی، به تازگی به بیروت سفر کرده و آنطور که مشرق نوشته با سید حسن نصر الله هم دیدار کرده است.

 شبکه المیادین در حالی دفتر خود را در تهران راه اندازی کرده و مدعی “استقلال” است که از سال 88 تا کنون و به دلیل انعکاس سرکوب معترضان به حکومت ایران تمامی خبرنگاران خارجی از ایران اخراج و دفتر نمایندگی شبکه های معتبر خبری از جمله الجزیره در تهران پلمب شده اند.

برخی از فعالان رسانه ای در سایت های شخصی و شبکه فیس بوک درباره منابع مالی این سایت گمانه زنی هایی را مبنی بر کمک مالی مستقیم جمهوری اسلامی و از طریق سپاه قدس مطرح کرده اند.