حمله هواداران دولت به سید حسن خمینی

نویسنده
نازنین کامدار

» جدال دوباره موسسه نشر آثار آیت الله خمینی و صدا و سیما

نحوه بازتاب گزینشی و تقطیع شده گفته های آیت الله خمینی در برنامه ای به نام “شاخص” از صدا و سیما، بار دیگر موجب نزاع قلمی میان موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی و  رادیو و تلویزیون دولتی ایران شد.نزاعی که رسانه های حامی احمدی نژاد هم به آن پیوستند تا از زبان حسین شریعتمداری، نماینده آیت الله خامنه ای در کیهان، نشان دهند که حمایت نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی از سران و حامیان جنبش سبز را تحمل نخواهند کرد.

به دنبال پخش گزینشی سخنان ایت الله خمینی از سیمای جمهوری اسلامی، سید حسن خمینی، نوه وی و  رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،  با انتشار نامه سرگشاده ای خطاب به عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا وسیما نسبت به آنچه که “پخش گزینشی سخنان حضرت امام” نامید، انتقاد کرد.

سید حسن خمینی در نامه خود صدا و سیما را متهم به ارائه تصویری خشن و بی رحم از بنیانگذار جمهوری اسلامی کرده و از صدا و سیما به دلیل تقطیع سخنان وی و «گزینش سلیقه ای» آنها انتقاد کرده است.

صدا و سیما در شب های گذشته مستندی با عنوان “شاخص” از تلویزیون دولتی ایران پخش کرد که طی آن جملاتی از آیت الله خمینی گزینش شده  بود که بر “آمریکایی بودن نهضت آزادی و بنی صدر”، “عبرت از سرنوشت آیت الله منتظری”، “ضرورت تردید نسبت به حمایت بیگانگان از شخصیت ها و گروه های سیاسی”، “توبیخ کسانی که با بیگانگان پیوند می خورند و انتخابات را زیر سؤال می برند” و… تاکید داشت و به اعتقاد ناظران سیاسی با هدف زمینه سازی برای برخورد با  رهبران جنبش سبز تهیه شده بود.

به دنبال پخش این برنامه سید حسن خمینی در نامه ای خطاب به ضرغامی نوشت: “برنامه‌ای تحت عنوان شاخص در تلویزیون پخش می‌شود و به گونه‌ای غیر صادقانه و تحریف‌آمیز، شخصیت جامع عارف کامل و مهربان و رهبری مقتدر امام خمینی را مخدوش نموده است. اینجانب جناب‌عالی را از علاقمندان امام راحل می‌شناسم و به حکم وظیفه فرزندی امام نسبت به این اشتباه فاحش صداوسیما و تصمیم گیرندگان چنین موضوعاتی، اعتراض جدی دارم و معتقدم اگر حقیقتا به دنبال شناخت واقعی امام هستید، باید از یاران نزدیک امام دعوت نمایید تا هم شأن نزول سخنان پخش شده را بیان نمایند و هم ناگفته‌های زندگی امام را بیان کنند”.

اولین واکنش در برابر انتشار این نامه را حسین شریعتمداری، درسرمقاله دیروز کیهان نشان داد و خطاب به نوه آیت الله خمینی نوشت: “تحریف آشکار نظرات مکتوب و مضبوط حضرت امام  بارها از سوی افرادی نظیر آیت الله صانعی، آقای محتشمی پور و… صورت پذیرفت ولی جنابعالی و موسسه تنظیم و نشر آثار امام  برخلاف مسئولیتی که دارید در مقابل این تحریف ها سکوت فرمودید و حتی بعد از آنکه کیهان متن مکتوب و مضبوط رهنمودهای حضرت امام  در صحیفه را با متن اظهارات تحریف کنندگان منتشر کرده و تحریف آشکار نظرات مبارک ایشان را به طور مستند اعلام کرده بود، نیز مؤسسه نشر آثار زحمت دفاع از نظر امام  و مقابله با تحریف کنندگان را به خود نداد”.

شریعتمداری در بخش دیگری از سرمقاله خود، فرزند آیت الله بهشتی را “یکی از سران فتنه” نامیده و به سید حسن خمینی توصیه کرده است که به جای انتقاد از صدا و سیما از دیدار با علیرضا بهشتی و “دیگر سران فتنه” پرهیز کند.

شریعتمداری نوشته است: “متاسفانه، طی چندماه اخیر و به گواهی اخبار رسماً منتشر شده، جناب سیدحسن خمینی با برخی از عوامل اصلی فتنه پس از آزادی موقت آنها، دیدار صمیمانه و دلجویانه داشته اند و از آنجا که این افراد و سران فتنه به شدت از روشنگری های حضرت امام آسیب دیده و رسوا شده اند، این احتمال پیش کشیده می شود که مبادا، «منابع موثق»! مورد اشاره نوه محترم امام  همین دشمنان تابلودار حضرت امام  باشند! کاش حجت الاسلام سیدحسن خمینی نام این منابع موثق را بیان می کردند تا ملت جایگاه آنها را در فتنه اخیر ارزیابی کنند. چرا که فقط سران فتنه و مدیران بیرونی آنها از پخش سخنان روشنگر حضرت امام  لطمه دیده اند و چنانچه آقای سیدحسن خمینی، خود این برنامه ها را مشاهده می کرد به یقین نگرانی و سراسیمگی دشمنان امام  را به عنوان نظر «منابع موثق» مطرح نمی کرد و حرمت و ساحت مبارک امام راحل را نمی شکست.”

همچنین بنا به گزارش خبرگزاری فارس، عزت الله ضرغامی نیز در نامه ای خطاب به سید حسن خمینی مشابه گفته های حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان و نیز جوابیه حسین فدایی به حمید انصاری در آذر ماه  را اما با لحنی مودبانه تر، تکرار کرده است.

در نامه ضرغامی که روز گذشته منتشر و بارها بدون اشاره به متن  نامه نوه آیت الله خمینی، از بخش های مختلف خبری تلویزیون و رادیو پخش شد، آمده است: “سخن این است همانگونه که به حکم وظیفه فرزندی امام، اعتراض جدی به اقدامات صدا و سیما دارید؛ ای کاش همین گونه هم نسبت به حوادث 8 ماه گذشته و جفائی که دشمنان انقلاب و اسلام به اساس نظام جمهوری اسلامی و میراث گرانبهای امام کردند، و بغض و کینه سالیان خود را در کوچه و خیابان فریاد زدند؛ بیانیه می‌دادید و آن اقدامات شرم‌آور را نیز محکوم می‌کردید”.

 

جدال قبلی

جدال قبلی موسسه  تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی و صدا و سیما در آذر ماه گذشته وپس از آن روی داد که تلویزیون جمهوری اسلامی، تصویری از یک پوستر سوخته شده از آیت الله خمینی را بارها از شبکه های مختلف خبری پخش کرد و مدعی توهین هواداران جنبش سبز به بنیانگذار جمهوری اسلامی شد.

پخش تصویر پوستر پاره و سوخته آیت الله خمینی موجب بازداشت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران و افزایش فشارها بر مخالفان دولت شد اما واکنش تند دفتر تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی موجب شد تا تلاش صدا و سیما برای ایجاد التهاب در عرصه سیاسی و زمینه سازی برای بازداشت رهبران جنبش سبز ناکام بماند.

گفتنی است در آن مقطع، حمید انصاری، قائم مقام  موسسه  تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی نامه ای خطاب به عزت اله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما منتشرکرد و وی را به دلیل اصرار بر پخش تصاویر موهن نسبت به آیت الله خامنه ای مورد انتقاد شدید قرار داد.

نامه اعتراض آمیز قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی با واکنش حسین فدایی، قائم مقام صدا و سیما  و از اعضای جمعیت ایثارگران، یکی از گروه های تندرو حامی دولت و حسین شریعتمداری نماینده آیت لله خامنه ای در روزنامه کیهان مواجه شد و آنان موسسه تنظیم نشر آثار را به “انحراف از خط امام” و بی اعتنایی به آنچه که “ساختار شکنی سران فتنه و جریان نفاق جدید” نامیدند متهم کردند.

در همان مقطع روزنامه کیهان در سرمقاله ای به قلم حسین شریعتمداری، موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله  خمینی را پایگاه “سران  فتنه” دانست و از عدم حضور سید حسن خمینی در مراسم تنفیذ حکم محمود احمدی نژاد، به عنوان یکی از مصداق های همسویی بازماندگان آیت الله خمینی با جریان “فتنه سبز” انتقاد کرد.

اینک با مقالات دوروزه اخیر حامیان دولت و حملات آنان به نوه آیت الله خمینی مشخص شده است که این جدال ناشی از حمایت های آشکار سید حسن خمینی از رهبران معترض به نتیجه انتخابات و به رسمیت نشناختن دولت محمود احمدی نژاد است. حمایتی که علاوه بر پاسخ های تند به نامه های وی و قائم مقام اش در موسسه تنظیم نشر آثار آیت الله خمینی، روح الله حسینیان و برخی از نمایندگان افراطی مجلس را به فکر انداخته است تا با تهیه طرحی در مجلس حق انتشار کتاب های آیت الله خمینی را از انحصار موسسه تنظیم و نشر آثار وی خارج کنند.