انتقاد هاشمی از سیاسی کاری بسیج

نویسنده
نازنین کامدار

» دو روز پس از تمجیدهای خامنه ای

در حالیکه آیت الله خامنه ای روز پنجشنبه، بر خلاف روال معمول هر ساله در عید غدیر، به جای دیدار با مسئولان حکومت در جمع عوامل بسیج در تپه های اطراف تهران حاضر شد و به تمجید از آنها پرداخت، روز گذشته هاشمی رفسنجانی ضمن انتقاد از افراط و تفریط ها تاکید کرد بسیج باید همچون زمان تاسیس آن، یک نیروی “مردمی” باقی بماند تا در چشم “همه گروهها با هر سلیقه سیاسی” محترم باشد.علاوه بر وی حسین علایی، از فرماندهان سابق سپاه و بنیانگذار نیروی دریایی  این نیرو نیز در یادداشتی به انتقاد از عملکردبسیج پرداخت.این انتقادها موجب شد تا روزنامه کیهان در سرمقاله خود بدون نامبردن از هاشمی به وی حمله کند و جوان آنلاین نیز فرزند رئیس مجلس خبرگان را مسئول انتقادها از نیروهای بسیج بداند.

آیت الله خامنه ای که در دیدار با بسیجی ها از آنها به عنوان “عظیم ترین حقیقت” یاد کرد، ماه گذشته و در جریان یکی از سفرهایش به قم نیز با آنها دیدار کرده و به تمجید از اقدامات آنها پرداخته بود.

اینبار نیز که همزمان با مراسم تهران، وابستگان این نیرو در قم در حال “بازسازی غدیر خم” بودند، آیت الله خامنه ای پس از تمجید از بسیج به “بی بصیرتی خواص” ـ که این روزها در ادبیات حکومت اسلامی اشاره به هاشمی رفسنجانی دارد ـ پرداخت و باز هم درباره حوادث پس از انتخابات سخن گفت و به مخالفان حمله کرد.گفتنی اینکه در طول سخنرانی خامنه ای در مراسمی که مقامات سیاسی در آن غایب بودند، تمامی فرماندهان نظامی در جایگاه حضور داشتند.

در چنین فضایی،دیروز پایگاه خبری هاشمی رفسنجانی با انتشار متنی،دیدگاه های وی را درباره بسیج منتشر کرد. هاشمی رفسنجانی  در این پیام از “افراط” و “تفریط” در بسیج و نیز “تحت تاثیر نیروهای دنیوی و سیاسی” قرار گرفتن این ارگان شبه نظامی سخن گفته و تاکید کرده “بسیج باید آن‌گونه باشد که به جای تشکیل پایگاه‌های خویش در مساجد، خود مسجدی برای جذب جوانان باشد”.

او در ادامه پیام خود آورده است: “جریانات سیاسی نباید برای اهداف باندی و جناحی این سرمایه عظیم ملی و دینی و انسانی را آلوده نمایند و بگذارند این یکپارچه در خدمت اسلام و انقلاب و نظام و ایران باقی بماند… اینجانب به عنوان کسی که در طول سال‌های مبارزه با جوانان عضو بسیج غیرمتشکل در مساجد، تکایا، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و جامعه و در طول 8 سال دفاع مقدس با جوانان عضو تشکیلات بسیج افتخار همسنگری داشته‌ام، اطمینان دارم هیچ دام و دانه‌ای نباید بتواند افتخارات این پرنده‌های بلندپرواز را در قلوب آسمانی مردم مخدوش نماید و مطمئنم آن آینده‌نگری امام در تشکیل بسیج 20 میلیونی با عضویت تک‌تک جوانان این سرزمین عملی خواهد شد”.

همزمان حسین علایی، از فرماندهان سابق سپاه و بنیانگذار نیروی دریایی  این نیرو نیز در یادداشتی به انتقاد از عوامل بسیج پرداخته و با تشریح آنچه که “بسیجی دوران جنگ” نامیده، آورده است: “بسیجیان به سلاحی که بر دوششان بود، شناخنه نمی شدند. بلکه با رفتار انسانی ای که از اسلام آموخته بودند و حتی با متجاوزین بعثی عمل می کردند، معروف بودند. آنها چهره ای معصوم و جذاب داشتند و حتی صورت های خود را به افراد دشمن هم به صورت خشنی که نظامیان آمریکایی برای ترساندن دیگران از آن بهره می جویند،نشان نمی دادند. آنها سربازان عراقی را هم برادران خود می دانستند که سیاست های غلط دیکتاتور بغداد آنها را در برابر بسیجیان و رزمندگان ایران قرار داده بود.بر همین اساس بسیجیان افتخارشان به کشتن سربازان گرفتار عراقی نبود، بلکه به نجات آنها و نوشاندن آب و غذای خود به آنها افتخار می کردند.بسیجیان معتقد بودند رسالتشان بیش از آنکه کشتن دشمن باشد از بین بردن دشمنی و کشتن کینه هاست”.

در پاسخ به همین انتقادات بود که سایت روزنامه جوان، روز گذشته مدعی شد “تخریب بسیج” یکی از “دستورالعمل های مهدی هاشمی” محسوب می شود.

سایت جوان آنلاین نوشت: “حمله به عملکرد 4 ساله دولت و تضعیف نهادهای قانونی کشور همچون شورای نگهبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج و نیز نیروی انتظامی، تضعیف شخص احمدی‌نژاد، ایجاد شُبهه در انتخابات، ارائه اخبار ضد و نقیض مبنی بر سوءاستفاده از اموال دولتی، القاء تقلب در انتخابات جزو محورهایی است که در راستای ایجاد التهاب در جامعه، در دستور کار مهدی هاشمی قرار دارد”.

این سایت مستند ادعای خود را “اعترافات” حمزه کرمی، محمد علی ابطحی و مسعود باستانی  اعلام کرده است.

روزنامه کیهان نیز در همین ارتباط در سرمقاله خود نوشت: “چگونه کسانی نمی بینند که طرف خارجی برای جایگزین کردن فتنه پیشین با فتنه های جدید دنبال «داوطلب انتحاری» درون جامعه سیاسی ایران می گردد؟ اینها پرسش هایی است که رهبر انقلاب پاسخ آنها را در دو کلمه یعنی داشتن «معرفت بسیجی» خلاصه کرده اند. فقط وقتی هوا و هوسی، و تعلق و مکنتی که بر نوع نگاه شما به حوادث اثر بگذارد نداشته باشید حقیقت چنان که هست خویش را به شما عرضه خواهد کرد وگرنه آنچه شما می بینید در واقع خواسته و منافع خودتان است نه حقیقتی که به واقع وجود دارد”.

معرفتی که محمدرضا نقدی،فرمانده بسیج، آن را در سخنان خود، پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران،چنین تعریف کرد: “دشمنان اعلام می‌دارند که در فتنه سال ۸۸ با شعارهای غیرمذهبی و شعارهایی بر علیه لبنان و فلسطین و با روزه خواری وارد میدان شدند و شکست خوردند و اکنون طرح‌ریزی می‌کنند که با ظاهری موجه در مقابل نظام بایستند اما با بصیرت حتی از صد نقاب اسلام‌فریبی، دشمن را شناسایی کرده و بیرون می‌کشیم”.