سانسور شدید اینترنت در آستانه انتخابات

نویسنده

» گزارش البوابه از مشکلات ارتباطات جمعی در ایران

متخصصان و کاربران می‌گویند، با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران دسترسی به اینترنت با مشکل جدی مواجه شده است. گرچه مسئولان دخالت در اینترنت را کتمان می‌کنند اما کندی سرعت اینترنت در سراسر کشور باعث شده صدای بسیار از کاربران – از جمله در تجارت، بانک‌ها و سازمان‌های دولتی – بلند شود.

یکی از کارکنان یک شرکت بزرگ ارائه کننده خدمات اینترنت در تهران به خبرگزاری فرانسه گفت، نمی‌توانند جوابگوی شکایت‌های مشتریانشان از سرعت پایین اینترنت باشند، بخصوص در مورد صفحاتی که از پروتکل امن https استفاده می‌کنند.

وی می‌گوید: “جستجو (در اینترنت) بخاطر سرعت پایین بسیار سخت است. حتی چک کردن ایمیل مکافات دارد. بعضی وقت ها بارگذاری یک صفحه امن گوگل چندین ثانیه طول می‌کشد.”

رسانه‌های ایرانی نیز در مورد کندی خدمات گزارش داده‌اند. روزنامه قانون در گزارشی گفت: “اینترنت در اغماست.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک توئیت فارسی می‌نویسد: “فقط در ایران این اتفاق می‌افتد: انتخابات می‌آید، اینترنت می‌رود.” سانسور اینترنت در ایران از سال 2005 افزایش یافته است چراکه مردم از آن استفاده می‌کنند تا قوانین محدودکننده رسانه‌ها در ایران را دور بزنند.

این شکایت‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران در 14 ژوئن رخ می‌دهد که مسئولان بیم آن دارند به مانند دفعه قبل، کابران شبکه‌های اجتماعی از آ ن برای سازماندهی تظاهرات خیابانی استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسئولان هرگونه ارتباط با این موضوع را رد می‌کنند. علی حکیم جوادی از معاونان وزارت مخابرات می‌گوید: “بسیاری از پارامترها در سرعت اینترنت دخیل است اما انتخابات پیش‌رو ربطی به آن ندارد.”

مخالفان رژیم ایران پیش از این بارها به وابستگی خود به اینترنت برای ارتباط اذعان کرده‌اند. در ماه مارس مسئولان بیشتر “وی‌پی‌ان‌”ها را مسدود کردند. ابزاری که بیشتر مردم از آن برای دور زدن فیلترهای دولتی استفاده می‌کنند.

بند 24 قانون اساسی ایران برای محدود کردن آزادی بیان دست بازی دارد، می‌گوید: “مطبوعات و رسانه‌ها آزادی بیان دارند مگر در مواردی که اصول اسلام یا حقوق عمومی نقض شود.”

اما اصول اسلام و حقوق عمومی در قانون اساسی تعریف نشده و مسئولان تفسیر خود را برای سرکوب آزادی بیان از آن می‌کنند.

بسیار از کاربران با استفاده از “وی‌پی‌ان‌” این فیلترها را دور می‌زنند. این ابزار پیوندهایی ایجاد می‌کند که مستقیما به شبکه‌های خصوصی در خارج از کشور وصل می‌شوند و می‌توانند کاری کنند که به نظر بیاید کامپیوتر در کشور دیگری مستقر است.

مسئولان ایرانی همچنین سرویس ایمیل گوگل را نیز سال گذشته مسدود کردند اما پس از مدتی در پس شکایت برخی مقامات دوباره باز شد.

آن‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که قصد دارند شبکه اینترنت داخلی را راه‌اندازی کنند که عمدتا از شبکه جهانی اینترنت جدا خواهد شد.

منبع: البوابه - 19 مه