بی بی بچه های ایران زمین درگذشت

نویسنده

» مادر پوراحمد و مادر قصه های مجید

پروین دخت یزدانیان، بازیگر تلویزیون و سینما که با ایفای نقش بی بی در سریال قصه های مجید به شهرت رسیده بود روز گذشته در سن 89 سالگی درنجف آباد اصفهان درگذشت.

خانم یزدانیان ، مادر کیومرث پوراحمد، کارگردان سرشناس سینمای ایران است و در سال 71 جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن را از یازدهیمن جشنواره فیلم فجر دریافت کرده بود.

او این جایزه را برای ایفای نقش در فیلم “صبح روز بعد” دریافت کرد اما شهرت او به قصه های مجید بازمیگردد. سریالی که کیومرث پوراحمد براساس داستان هایی از هوشنگ مرادی کرمانی ، به تصویر کشید.

آقای پوراحمد به خبرگزاری مهر گفته است که نقش‌آفرینی زنده‌یاد پروین‌دخت یزدانیان در مجموعه “قصه‌های مجید” به گونه‌ای بود که همه مردم ایران او را به عنوان مادربزرگ می‌شناختند و باور داشتند.

مهدی باقربیگی، بازیگر نقش مجید در قصه های مجید نیز به خبرگزاری فارس گفته است که بی‌بی با اینکه در زمان ایفای نقش در سریال “قصه‌های مجید” حدود 70 سال سن داشت تمامی دیالوگ‌های خود را می‌خواند و از قدرت خواندن و نوشتن برخوردار بود. او نه تنها برای فرزندان خود بلکه برای تمامی جوان‌هایی که با آنها روبه‌رو می‌شد به چشم یک مادر دلسوز نگاه می‌کرد و رفتارهای وی با آنها هم جدا از این خصلت نبود.

“شرم”، “نان و شعر”، “خواهران غریب” و “شب یلدا” دیگر فیلم هایی بودند که خانم یزدانیان با کارگردانی فرزندش در آنها نقش آفرینی کرده است. فیلم “مهریه بی بی”، ساخته اصغر هاشمی دیگر فیلمی است که او در آن ایفای نقش کرده است.

آقای پوراحمد گفته است که مادرش چند سالی در بستر بیماری بود و در چند سال اخیر هم زندگی ایشان به صورت نباتی بود و این شرایط جسمی در ماه‌های اخیر سخت‌تر شده بود.

او توضیح داده است: مادرم همیشه نمونه واقعی یک انسان فعال و سرزنده بود و حتی برای خود معلم نقاشی گرفته بود تا آلزایمرش که از 10 سال پیش به آن مبتلا بود را درمان کند. از زمانی‌که آلزایمر مادر آغاز شد تا زمان فوتش 10 سال طول کشید و در سه چهار سال آخر زندگی نباتی و سختی را می‌گذراند .. شاید مادرم به دلیل شرایط سخت بیماری راحت شد، اما خانه ما رو سوت و کور کرد و با رفتن ایشان همدلی که از وجود مادر در بین بچه‌ها بود کم‌رنگ می‌شود.

به گفته آقای پوراحمد ، مادرش در زمان پخش سریال قصه‌های مجید ستاره تلویزیون ایران شده بود و به نوعی مادربزرگ همه بچه‌های ایران زمین بود.

پیکر خانم یزدانیان فردا به خاک سپرده خواهد شد و آقای پوراحمد گفته است که روز دوشنبه 7 فروردین‌ماه از ساعت 9 صبح این مراسم در مسجد “شازده محمد” شهر اصفهان برگزار می‌شود و مادرم را در کنار پدرم در شهر نجف‌آباد اصفهان به خاک خواهیم سپرد.