سه ساعت در حضور مأموران

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دیدار نوروزی موسوی و رهنورد با فرزندان

میرحسین موسوی، رهبر در حصر جنبش سبز، به همراه زهرا رهنورد، در آغاز سال جدید با فرزندان خود دیدار کردند.

سایت کلمه ـ نزدیک به موسوی ـ در گزارشی نوشته که این دیدار در روزهای نخست سال 91 برگزار شده است. این دیدارکه در حضور ماموران امنیتی بوده، سه ساعت و نیم به طول انجامیده و گفته شده که “حال جسمی و روحیه این دو” نیز “خوب” بوده است. سایت کلمه اما جزییات بیشتری از این دیدار را منتشر نکرده است.

پیش از این فرزندان مهدی کروبی نیز در روز عید به ملاقات وی رفته بودند. این ملاقات نزدیک به دوازده ساعت به طول انجامیده بود.

در آن زمان فرزند مهدی کروبی گفته بود که درباره اتفاقات اخیر کشور ـ از جمله حضور سیدمحمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم ـ به وی گزارش داده است.

کروبی نیز درباره شرایط خود گفته بود: “تنهایی مشکلات خاص خودش را دارد، لیکن به دلیل اینکه به کارم، راهم و مسیری که در همراهی با مردم انتخاب کرده ام، ایمان دارم؛ احساس خستگی و ناامیدی ندارم و هیچ موقع در زندگی به این اندازه از خداوند شاکر و شکرگزار وی نبودم، و امید کامل دارم به نتیجه دادن این حرکت و مسیر”.

گفته می‌شود مهدی کروبی در این دیدار نسبت به حضور سیدمحمد خاتمی در انتخابات، انتقاداتی وارد کرده است.

دیدارهای اخیر فرزندان موسوی و کروبی با اعضای خانواده خود در حالی صورت گرفته است که این دو رهبر جنبش سبز، مدت‌ها امکان ملاقات یا دیدار با اعضای خانواده خود را نداشته‌اند.

مهدی کروبی، پیش از دیدار نوروزی با اعضای خانواده، نزدیک به چهارماه ممنوع‌الملاقات شده بود.

اسفندماه سال گذشته فاطمه کروبی در دیدار با خانواده برخی از زندانیان سیاسی، خبر داده بود که سه ماه اجازه ملاقات با همسر خود را نیافته و دلیل این امر نقل‌قول وی از مهدی کروبی درباره انتخابات مجلس نهم بوده که کروبی آن را “فرمایشی” خوانده و اعلام کرده بود که در آن حاضر نخواهد شد.

وی گفته بود که بی‌خبری از وضعیت همسرش باعث نگرانی وی شده و خواستار آن بود که “پزشک مستقل و معتمد خانواده” مهدی کروبی را معاینه کند.

فاطمه کروبی همچنین گفته بود: “به شهادت و گواه خانواده ها و برخی زندانیان سیاسی اوین و رجایی شهر که این روزها با آنان دیدار داشته ام، در خصوص آقای کروبی که حتی از حقوق اولیه یک زندانی مانند هواخوری، کتاب و ملاقات و غیره محروم است، آنچه بر همسرم می گذرد، سخت تر از شرایط زندان است”.

وی پیش از این نیز در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، نوشته بود که نوع برخورد با کروبی، حتی بدتر از زمانی است که وی در زندان ساواک بوده است.

پیش از این محمدتقی کروبی٬ فرزند مهدی کروبی نوشته بود:“در طی یکسال گذشته ظلم های بسیار بر رهبران جنبش تحمیل شد. دایره این ظلم و تعدی نه تنها آنان بلکه اعضای خانواده را در بر گرفت. متاسفم که بگویم دایره ظلم و تعدی از فرزندان فراتر رفت و بدون توجه به مسئولیت حکومت و شان حکومت داری نوه های خردسال کروبی را هم در بر گرفت”.

اشاره وی به بازداشت علی کروبی٬ فرزند مهدی کروبی و همچنین فشارهایی است که بر نوه‌های کروبی وارد و از ادامه تحصیل آن‌ها در مدرسه جلوگیری شده است.

میرحسین موسوی و زهرا رهنودر نیز مدت‌ها امکان ملاقات حضوری با فرزندان خود را نداشتند. موسوی در نخستین سالگرد حصرش، در یک گفت‌وگوی تلفنی به فرزندان خود اطمینان داده بود که “هیچ چیز عوض نشده… دخترانم شما بدانید که من بر سر مواضع پیشین خود همچنان ایستاده‌ام”. کلمه نوشته بود که این تماس تلفنی “پس از چندین ماه بی‌خبری مطلق” و چند روز پیش از سالگرد حصر آنها انجام شده. موسوی در آن تماس گفته بود که “ممکن است به دلایلی همین تنها امکان حداقلی چند ماه یکبار برای کسب خبر از وضعیت ما با شما را هم قطع کنند”.

این تماس تلفنی باعث نگرانی فرزندان موسوی شده بود. آن‌ها اما چندی بعد و پس از برگزاری انتخابات مجلس نهم با فرزندان خود دیدار کردند؛ دیداری که در آن موسوی ضمن انتقاد از حضور سیدمحمد خاتمی در انتخابات از ضرورت “صبر و گذشت” سخن گفته بود.