نقض حقوق بشر رو به افزایش است

نویسنده

» گزارش رویترز

لوئی شاربونو

در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، مشاور حقوق بشر سازمان ملل گفته است که نقض حقوق بشر در ایران، با تعقیب و محکوم کردن فعالین سیاسی، روزنامه نگاران و سایر فعالین رو به افزایش گذاشته است.

احمد شهید، گزارشگر حقوق بشرسازمان ملل در باره ایران، در گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل گفت دولت ایران اجازه دیدار وی از ایران را نداده است.

او در این گزارش فهرستی از “افزایش روزافزون نقض اساسی ترین حقوق اولیه بشر را که در قوانین بین المللی تضمین شده است” ارائه داده و تاکید کرده است که “مقامات ایران باید در این زمینه شفاف تر عمل کنند.”

در میان موارد نقض حقوق بشر که در سیستم قضایی ایران مشاهده می شود از “شکنجه، خشونت و رفتار تحقیر آمیز و خشن با زندانی، اعمال مجازات اعدام بدون دفاع مناسب قضایی، و موقعیت نامناسب زنان” نام برده شده است.

در گزارش شهید از بازداشت رهبران مخالفان انتقاد شده است. او در گزارش خود همچنین از استفاده وسیع از مجازات اعدام، محکومیت روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان، فعالین دانشجویی، وکلای حقوق بشر و اقلیت های مذهبی، ازجمله جامعه بهایی، که حداقل 100 نفر از آنان زندانی هستند، انتقاد شده است.

در این گزارش 21 صفحه ای گفته شده ایران پیمان بین المللی حقوق مدنی سیاسی را در سال 1975، چهار سال پیش از انقلاب اسلامی، را امضا کرده است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی آزادی بیان، مذهب، تجمعات و تشکیل حزب و انجمن را به رسمیت می شناسد.

علی رغم تضمین این موارد در قانون اساسی، در گزارش شهید به شواهد بیشماری از “استفاده گسترده از خشونت و نقض کامل اصول یاد شده در قانون اساسی” اشاره شده است.

تهران، که هفته پیش اتهامات جدیدی مبنی بر توطئه برای قتل سفیر عربستان سعودی در آمریکا نیز علیه آن مطرح شده است، نقض حقوق بشر را رد می کند.

ایران پاسخی به گزارش احمد شهید نداده است.

شهید در گزارش خود از دریافت گزارشاتی مبنی بر “شکنجه فیزیکی و روانی” برای گرفتن اعتراف از زندانیان ابراز نگرانی کرده است. وی می گوید این شکنجه ها شامل تهدید، کتک، تحقیر و تهدید خانواده های آنهاست.

مدافعین حقوق بشر در ایران و اعضای جامعه مدنی و فعالین مذهبی در ایران در معرض قرارهای وثیقه سنگین، که گاه به 500 هزار دلار می رسد، قرار دارند.

در گزارش ذکر شده است که وکلای مدافع باید برای تامین این مبالغ به دنبال اسناد مالکیت و اوراق قرضه باشند تا امکان محاکمه متهمین در دادگاه را فراهم آورند. ولی این وثیقه ها و اسناد معمولا پس از اینکه از متهمین رفع اتهام می شود و یا محکوم می شوند پس داده نمی شود و آنها را از دارایی خود محروم می سازد.

گزارش شهید همچنین از بازداشت میر حسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان ایران و همسران آنها انتقاد کرده و حصر آنها را “فوق العاده ناراحت کننده” خوانده است.

موسوی و کروبی نامزد های انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری سال 2009 بودند که به رقابت با محمود احمدی نژاد پرداختند.

اعتراضات سراسری که علیه این انتخابات سراسر کشور را فرا گرفت، به شدت توسط مقامات سرکوب شد و بسیاری از اعضای مخالف دولت به زندان افتادند.

 منبع: رویترز- 17 اکتبر- 2011