نوبل تنگ نظری برای دولت ایران

نویسنده

» گزارش اکسپرس از مصادره جایزه نوبل شیرین عبادی

مدال و گواهی نوبل شیرین عبادی، وکیل ایرانی برنده نوبل صلح 2003 از صندوق بانکی که برای نگهداری جواهرات ساخته شده، در آن به امانت گذاشته شده بودند، ناپدید شدند.

حکومت نروژ خبراز مصادره جوایز نوبل شیرین عبادی از صندوق یکی از بانک های تهران داد.

شکی نیست که این آخرین تیری است که از ترکش محافظه کاران  ایرانی رها می شود. در سال 2003 وقتی فرزانگان اسلو بدون پروا جایزه نوبل صلح را به شیرین عبادی اعطا کردند تهران بی درنگ تلاش کرد این رویداد مهم را کم ارزش جلوه دهد و مثل همیشه آن را به “ قصد اهانت غربی ها” تعبیر کرد. در همان موقع یکی از دیپلمات های بلند پایه ایران به اکسپرس گفت” دادن این جایزه هیچ تأثیری برکشور من نمی گذارد”.

امّا امروز که شش سال از اعطای این جایزه می گذرد جمهوری اسلامی درصدد برآمده است به کاری که تا کنون سابقه نداشته دست زند و با “سرقت” این نشان پیروزی وجود آن را انکار کند. حکومت نروژ به صراحت اعلام کرده است که نشان و دیپلم افتخار اعطا شده به مبارز سرسخت حقوق بشر و عدالت از صندوق بانکی که این جوایز در آن به امانت گذاشته شده بود ناپدید شده است. سئوال ما اینست که اگر این مدال تا این حد بی ارزش است چرا جمهوری اسلامی برای کندن آن از سینه صاحبش اینقدربه خود زحمت می دهد؟

به طور قطع و یقین این اقدام ایذائی بخشی از برنامه ای است که برای به ستوه آوردن زنی نه چندان اهل سازش دنبال می شود ضمن آنکه می توان آن را به حساب سخت جانی سنت قیمومیت پدر سالارانه در ایران گذاشت که حتی بسیار بیشتر از مذهب شیعه بافت های جامعه ایران را می فرساید.

 یکی از پی آمدهای  تظاهرات پی در پی در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ژوئن گذشته مصرتر شدن حاکمیت در بستن دهان شیرین عبادی بود، گرچه پیش از آن هم حکومت ایران هرگز قصد خود برای ساکت کردن عبادی را پنهان نکرده بود.  اولین اقدام تعطیل دفتر کانون دفاع از حقوق بشربود وبه دنبال آن همسر عبادی و بسیاری از همکارانش زندانی شدند و به اتهام” نافرمانی” تحت اذیت و آزار قرار گرفتند.

رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد و نزدیکانش که اندیشه مضحک شکار “دشمنان داخلی” مشغله ذهنی دائمی آنان را تشکیل می دهد هنوزهمه آنچه را که قادر به انجامش هستند روی دایره نریخته اند.  آیا روزی نخواهد رسید که شاهد سوزانده شدن نشان و دیپلم نوبل شیرین عبادی به همراه خرقه وکالت و تمامی نوشته هایش طی مراسمی قرون وسطائی و برباد دادن خاکستر آن ها باشیم؟

 

 منبع: اکسپرس 27 نوامبر