هاشمی رفسنجانی به قم سفر کرد

نویسنده
نازنین کامدار

» همزمان با توقیف پاسپورت اعضای خانواده

در ادامه موج فشارها بر علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که با فیلترکردن سایت شخصی وی و نیز محکومیت فائزه هاشمی به تحمل زندان و محرومیت از فعالیت های اجتماعی همراه بود، روز گذشته پاسپورت اعضای خانواده مهدی هاشمی نیز در فرودگاه تهران توسط قاضی حاضر در فرودگاه توقیف شد تا پازل حملات به هاشمی در آستانه انتخابات کامل تر شود.

 در واپسین اقدام بر علیه هاشمی، سایت صراط اینچنین خبر داده است: “گذرنامه های خانواده مهدی هاشمی رفسنجانی و برخی دیگر از اعضای خاندان هاشمی پس از ورود به فرودگاه امام خمینی با حکم قاضی؛ مصادره شد. این افراد از امارات متحده به سمت ایران پرواز کرده بودند که به محض ورود به فرودگاه گذرنامه هایشان توسط مامورین ضبط شده است. به گفته شاهدان عینی در برابر درخواست رسمی و قانونی متصدیان امر، خانواده هاشمی اقدام به جو سازی کرده و با دادو فریاد قصد داشتند تا در اجرای روند قانونی مصادره گذرنامه ها اخلال ایجاد کنند.”

ضبط پاسپورت اعضای خانواده مهدی هاشمی در حالی صورت می گیرد که تنها دو روز از انتشار حکم محکومیت دختر هاشمی به زندان و محرومیت های اجتماعی می گذرد.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی هفته گذشته در یک اظهار نظر رسمی در باره انتخابات از یک طرفه برگزار شدن آن به شدت انتقاد کرده بود. همین اظهارات موجب شد تا اصولگرایان حملات خود علیه وی را افزایش دهند. اما این حملات زمانی شدت گرفت که صادق زیبا کلام، یک چهره نزدیک به هاشمی رفسنجانی، “نظر آیت الله” را بر “تحریم انتخابات” دانست. او اگر چه فردای سخنانش مجبور شد در مصاحبه با سایت جهان نیوز، گفته های خود را تکذیب کند و از اینکه “از دفتر آیت الله هاشمی با من تماس گرفتن و حرف های من را تکذیب کردند” سخن بگوید، اما دفتر “آیت الله” هم به انتشار گسترده متنی با عنوان “نظر هاشمی هم تحریم انتخابات است” به صورت رسمی واکنشی نشان نداد.

در چنین فضایی روز گذشته و با وجود گذشت بیش از دو هفته از فیلترشدن سایت هاشمی رفسنجانی، یک سایت محافظه کار به نام مینو نیوز،  سندی را منتشر کرد که طی آن به مدیر سایت هاشمی رفسنجانی 64 مصداق عمل مجرمانه این سایت گوشزد شده است.

این سایت نوشته: “با توجه به فضاسازی رسانه های بیگانه و هماهنگی عناصر داخلی در رابطه با فیلتر شدن سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی علی الخصوص در BBCفارسی، این رسانه ها در جهت حمایت از این سایت با دروغ پردازی موضوع را به این سمت سوق می دهند که نظام با درخواستهای غیرقانونی خواسته مدیریت سایت هاشمی خطبه نماز جمعه هاشمی را بعد از انتخابات از سایت حذف نماید، در حالی که با توجه به اسنادی که به دست ما رسیده تخلفات پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی بسیار بیش از این حرفها بوده است و بیش از 50 مورد تخلف غیرقانونی در این سایت مشاهده می شود که این موضوع چندین بار توسط کمیته مقابله با جرائم اینترنتی مخابرات به مدیر این سایت تذکر داده شده بود و با بی توجهی مدیر سایت ایشان به مصادیق محتوای مجرمانه تذکر داده شده به مدیر سایت در آبانماه سال جاری و همچنین بی توجهی و عدم رعایت بندهای 8 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات و مواد 609 و 698 و 700 قانون مجازات اسلامی، طبق قانون با این سایت برخورد شده و فیلتر شده است”.

فشارها بر هاشمی و خانواده اش با واکنش هایی در سطح چهره های حکومتی همراه بوده است.

داریوش قنبری، نماینده مجلس در واکنش به این فشارها به ایلنا گفته است: “عدم تحمل دیدگاه‌های فردی همچون آیت الله هاشمی به عنوان شخصی که سال‌ها به نظام و انقلاب خدمت کرده است، نه تنها فاجعه بلکه ‌‌نهایت بی‌مدارایی است. این اقدامات خلاف اصول وحدت ملی است و علاوه بر اینکه باعث رنجش نیرو‌ها ی اصیل انقلاب می‌شود، انعکاس چندان مطلوبی نیز نزد مردم ندارد. در کشور‌های دیگر نه تنها مقامات گذشته اجازه اظهار نظر دارند بلکه در پیشبرد اهداف ملی از تجربیات آن‌ها نیز استفاده می‌شود در حالیکه در ایران اینگونه نیست و این مساله از سوی افکار عمومی قابل پذیرش نیست”.

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی که از جمله چهره های نزدیک به هاشمی رفسنجانی است نیز روز گذشته از ابراز نارضایتی آیت الله سیستانی از برخوردهای انجام شده با فائزه هاشمی خبر داده بود.

در همین حال هاشمی رفسنجانی که تا کنون به صورت علنی واکنشی نسبت به تشدید فشارها نشان نداده، دیروز و پس از آنکه نارضایتی آیت الله سیستانی از برخوردها با خانواده وی از سوی مهاجری علنی شد، به قم رفت و با نماینده آیت الله سیستانی دیدار کرد.هاشمی در این دیدار خواستار هشیاری “مردم و علما در برابرتوطئه ها” شد.