تبلیغ سلاح های ساخت ایران

نویسنده

» تحلیل سانفرانسیسکو کرونیکل از رزمایش نظامی

علی اکبر دارینی و برایان مورفی

ایران اخیرا  یک آزمایش موشکی  انجام داده  و از یک سیستم شلیک زیرزمینی موشک هم پرده برداشته است.در این زمینه گویا بیشتر نمایش این سلاح ها مطرح بوده تا آزمون موفقیت آنها. همه آنها هم یک هدف را دنبال می کرد: تبلیغ سلاح ساخت ایران.

نمایش دستاورد های فنی دفاعی در ایران هر روز وسعت می گیرد در حالیکه تحریم های سازمان ملل نتوانسته است از تسلیح بیشتر متحدان آمریکا در خلیج فارس، به رهبری عربستان سعودی و خصومت روزافزون آنها علیه ایران بکاهد.

رزمایش دو روزه نظامی که روز پنج شنبه به پایان رسید نشان از سناریوی معروف ایران مبنی بر خود کفایی نظامی داشت و همچنین منطبق بر جاه طلبی های این کشور در پیوستن به باشگاه فاتحان فضا بود.

شواهد اندکی در زمینه اینکه چه میزان از جنگ افزار های ایران در داخل کشور ساخته می شود در دست است.ولی بسیاری از تحلیلگران مسائل دفاعی معتقدند که ایرانی ها دهه ها وقت داشتند تا از روی نمونه های موشک های کره شمالی و سیستم موشک های اس-300 روسیه، و همچنین موشک های آمریکایی هاوک که پیش از انقلاب 1979 خریداری شده بود، نسخه برداری  و در طراحی آنها دخل و تصرف کنند.

تئودور کاراسیک، رئیس موسسه تحقیقات نظامی خاور نزدیک  و خلیج فارس می گوید: “فرصت کافی برای آموختن این فن آوری ها وجود داشته ،ولی در مقایسه با پنج یا ده سال پیش واضح است که ایران در این زمینه رشد چشمگیری داشته است. البته این به معنی خود کفایی نیست، ولی جهت حرکت آنها را نشان می دهد.”

به ادعای مقامات ایرانی آنها اکنون در مرحله خودکفایی هستند.

سردار احمد وحیدی گفته این رزمایش نشان دهنده آن است که تحریم ها علیه کشور بی فایده بوده است.

ایران می گوید زرادخانه این کشور در حال حاضر دارای موشکی با برد 2000 کیلومتر است که می تواند اسرائیل و نیز پایگاه های آمریکا در کشورهای خلیج فارس و اروپای شرقی را هدف بگیرد.

امیر علی حجازی، فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم گفته ایران “دارای فن آوری” ساخت موشک هایی با برد بیشتر هم هست ولی نیازی به این کار نمی بیند چون اسرائیل و پایگاه های آمریکا در منطقه هم اکنون هم در تیر رس قرار دارند.

ولی نقطه اوج این نمایش سیلو های زیرزمینی شلیک موشک بود که در برنامه ای از تلویزیون دولتی ایران پخش شد.

ایران ادعا می کند این سیلو ها در برابر حملات مقاوم بوده و می تواند همزمان موشک های شهاب-3 و سجیل-2 را، که قادر است اسرائیل و پایگاه های آمریکا را هدف قرار دهد، شلیک کند. مقامات ایران می گویند این سیلو ها هم با فن آوری داخلی تولید شده است.

این وسایل را باید به سایر جنگ افزار های ایران، از جمله موشک هدایت شونده ای که سال پیش معرفی شد و یک هواپیمای بدون سرنشین که محمود احمدی نژاد آنرا “سفیران مرگ” نامیده است، افزود.

روز سه شنبه هم خبرگزاری دولتی ایران از بازگشت یک زیر دریایی ساخت ایران از ماموریت شناسایی در دریای سرخ خبر داد.

امتیاز تاکتیکی ایران در این میان آن است که کنترل خود را بر ناحیه خلیج فارس ، ازجمله بر تنگه هرمز که 40 درصد نفت دنیا از آن عبور می کند افزایش دهد.

روز دوشنبه تلویزیون دولتی ایران از شلیک اولین موشک های ضد ناو سخن گفت که قرار است این هفته به نمایش گذاشته شود.

این امر تهدید مستقیمی علیه عربستان سعودی و متحدین غربی این کشور در خلیج فارس است که شامل پایگاه های فرانسه در ابوظبی و پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین هم می شود.

از بسیاری جهات بهار عربی در کشورهای منطقه تنها باعث افزایش ترس کشورهای عربی از ایران شده است.

آنها به صورت علنی ایران  و نیروهای شیعه هوادار آن، مانند حزب الله لبنان را مسئول تحریک شیعیان در بحرین و کویت و عربستان سعودی دانسته اند.

با این وجود پادشاهی های خلیج فارس با شدت با  اعتراضات در کشورهای خود برخورد کرده اند. در نظر آنها هر شکافی در کشورهای خلیج فارس که ناشی از نظاهرات خیابانی باشد بالقوه به نفع ایران خواهد بود.

این واهمه به آنجا انجامیده که حتی به کشورهای پادشاهی منطقه، یعنی اردن و مراکش هم پیشنهاد عضویت در شورای همکاری خلیج فارس داده شده است.

شیخ ناصرالمحمد الصباح، نخست وزیر کویت این هفته سفر خود به کشور های خلیج فارس را شروع کرده و در این میان عربستان سعودی را مانند “صخره ای که رویاهای دشمن را نابود می سازد” توصیف کرده است؛ منظور وی هم ایران و هم ناآرامی های کشورهای عربی بود.

ایران هم بیکار نبوده و ادعا کرده است که عربستان سعودی و متحدین آن در خلیج فارس با تبلیغ ایران هراسی، به دنبال سرکوب ناراضیان سیاسی خود هستند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به رزمایش های اخیر گفت: “ما خوشحالیم که غرب و متحدان آن نگران هستند. وقتی آنها نگران نیستند به این معنی است که به راحتی منافع خود را در منطقه دنبال می کنند.”

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل - 5 ژوئیه 2011