محمد رضا باهنر کناره‌گیری کرد

نویسنده
جلال یعقوبی

» گفته بود این دفعه همه را غافلگیر می کنم

محمدرضا باهنر، نایب رئیس کنونی مجلس و از راستگرایان سنتی که هفت دوره مجلس بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ نماینده مجلس بوده است، برای شرکت در انتخابات آینده مجلس ثبت نام نکرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، باهنر در جلسه ماهیانه جامعه اسلامی مهندسین دراین باره نیز سخن گفت و تاکید کرد: “این بار من خیالم راحت است که اصولگرایان برنده انتخابات هستند و به همین دلیل ضرورتی ندارد من حضور داشته باشم اما اگر احساس می‌کردم اصولگرایان در خطر هستند حتما به صحنه می‌آمدم.” او اضافه کرد: “در همین مجلس کسانی هستند که اگر نایب رییس شوند مثل من یا بهتر از من می‌توانند کار کنند. این به این معناست که اگرچه ما در نظام ریزش‌هایی داشتیم اما رویش‌هایی هم داشته‌ایم. البته ما برای خودمان دوران بازنشستگی قائل نیستیم و به دنبال اجرای اهداف نظام هستیم که توسط رهبری ترسیم می شود و خود را متعهد می‌دانیم که هر قدمی لازم است برداریم.”

باهنر در سخنان خود این را هم اضافه کرد که “همیشه وقت زیادی باید صرف وحدت شود و این یک معضل شده است که در هر انتخابات بالای ۷۰، ۸۰ درصد انرژی صرف وحدت می‌شود اما این بار جامعه اصولگرایی به یک نقطه وحدت خوبی رسیده است. البته رقبا هر روز خبری بیرون می‌دهند و ما را به جان هم می‌اندازند و بعضی دوستان هم سادگی می‌کنند و در این دام می‌افتند.”

تحلیلگران نزدیک به اصلاح طلبان معتقدند کناره‌گیری باهنر از شرکت در انتخابات به دلیل مطمین شدن از عدم موفقیت است و نمی خواهد تجربه انتخابات مجلس ششم تکرار شود.

دیروز احمد توکلی، دیگر نماینده راستگرای مجلس درباره احتمال وحدت میان گروه‌های موسوم به اصولگرا گفته بود: “احتمال وحدت و ائتلاف طیف اصولگرایی قابل اعتنا است اما اینکه پایدار بماند یا خیر نمی‌دانم.”

همزمان علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز هنگام ثبت نام برای شرکت در انتخابات آینده اعلام کرد: “من به صورت مستقل وارد شده‌ام، و آنچه برای من مهم است، اینکه اصول و اهداف انقلاب را پیگیری کنیم.” او در پاسخ به پرسشی که از “تکلیف ائتلاف اصولگرایان” می‌پرسید هم گفته بود: “اصل موضوع این است که بخش‌های مختلف کشور ذهنشان کاملا درگیر این باشد که انتخابات انتخابات، با شکوه و در ‌‌نهایت صحت انجام شود و البته در این راستا، هر چه رقابت با حضور جریان‌ها و گروه‌ها در این انتخابات بیشتر شود و با انگیزه وارد شوند، بهتر هست.” لاریجانی درباره نزدیکی گروه رهروان ولایت که متحد او محسوب می‌شوند، و دیگر اصولگرایان هم تاکید داشت: “در مورد این گروه (رهروان ولایت) نیز خودشان باید تصمیم بگیرند و ربطی به من ندارد.”

در حالی که کمتر از سه ماه به زمان برگزاری انتخبات مجلس فرصت مانده هنوز تکلیف ائتلاف میان راستگرایان مشخص نیست.

در این میان حاضر نشدن علی اکبر ناطق‌نوری رییس پیشین مجلس از شرکت در انتخابات، کار اصلاح‌طلبان و متحدان دولت را آسان‌تر کرده است. ناطق‌نوری از ثبت نام در انتخابات خودداری کرد و به این ترتیب زمینه احتمالی شکاف در میان متحدان دولت کاملا از بین رفت. به این ترتیب در حالی که راستگرایان هنوز به اتحاد حداقلی نرسیده‌اند، آخرین زمینه‌های شکاف در میان متحدان دولت و اصلاح‌طلبان نیز از بین رفته است.

با اینحال، تلاش راستگرایان برای ایجاد حداقل اتحاد همچنان ادامه دارد. دیروز محمد نبی حبیبی، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در حاشیه یک مراسم ختم از کناره‌گیری باهنر ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته بود: “آقای باهنر در این رابطه به ما توضیحی ندادند. در جلساتی هم که داشته ایم اعلام نکرده بودند که نام نویسی نمی‌کنند.”

او در عین حال درباره احتمال ائتلاف اصولگرایان تاکید داشت: “من امیدواری ام چند برابر گذشته شده است.”

همزمان حجت‌الاسلام ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز هم در حاشیه همین مراسم گفت: “ائتلاف اصولگرایان شکل خوبی پیدا کرده است. تشکل اصولگرایی خارج از ائتلاف نداریم، البته ممکن است گروه‌های کوچک اصولگرایی باشند که به تدریج ملحق خواهند شد، بنابراین اصول و استخوان بندی ائتلاف اصولگرایان شکل گرفته است و مشکلی وجود ندارد.” او درباره کناره‌گیری باهنر اعلام کرد: “آقای باهنر به یک نفر گفته بودند که می‌خواهند این دفعه همه را غافلگیر کنم البته نمی‌دانم برنامه‌اش برای غافلگیری چیست.” ابراهیمی درباره حضور مستقل علی لاریجانی در انتخابات مجلس هم گفته بود: “ این طور نیست و آقای لاریجانی با ائتلاف مشکلی ندارند و همراه می‌شوند.”

گفتنی است که در ماه‌های گذشته اختلاف میان جبهه پایداری وابسته به آیت‌الله مصباح یزدی و گروه‌های سنتی راست‌گرایان در ایران زمینه ائتلاف حداکثری آنها را از بین برد. از یک طرف گروه‌های روحانی سنتی مانند جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز حاضر به پذیرش مصباح یزدی به عنوان ضلع سوم در میان گروه‌های روحانی نبودند، و از طرفی دیگر اختلاف علی لاریجانی با جبهه پایداری که در اواخر دولت احمدی نژاد به درگیری در سخنرانی او و حمله به او هم منجر شد، ادامه داشت و امکان ائتلاف او با اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری را منتفی می‌کرد. این اختلاف‌ها حتی موجب نزدیک شدن علی لاریجانی به متحدان حسن روحانی هم شد.

اکنون به نظر می‌رسد که کناره‌گیری محمدرضا باهنر که در ماه‌های گذشته یکی از بازیگران اصلی برای ایجاد وحدت محسوب می‌شد، به معنی شکست نهایی تلاش راستگرایان برای وحدت بوده است.