ربنا با صدای شجریان یا رهبر

علی رضا رضایی
علی رضا رضایی

» پرسش برای حل مشکل ماه مبارک

حرف روز : “ نظام مقدس” برای ماه مبارک رمضان هم دردسر درست کرده است. مثلاً ما واقعاً چند سال است نمی‌دانیم

“ربنا”ی افطار را با صدای کی گوش بدهیم؟ از یک‌طرفی هر کسی با خانواده مادری‌اش قهر کرده رفته یک ربنا هم خوانده، از یک طرف دیگر گویا صدای ربنای برخی افراد اخیراً روزه را باطل می‌کند. مثلاً اگر ما ربنای “انسداد علیرضا افتخاری” را در ملاء عام گوش بدهیم ممکن است ایمان‌مان موقع افطار حتی بیشتر هم بشود، ولی بنای استاد شجریان هرچی زحمت که برای روزه گرفتن کشیده بودیم را باطل می‌کند.

 

البته آن بالا ما خواستیم بنویسیم “استاد علیرضا افتخاری” منتها ادیتور برداشت استاد را کرد انسداد. شما تا دل‌تان بخواهد ما از این انسدادها داریم. من نمی‌دانم چرا اصلاً ربنا را به‌جای استاد محمدرضا شجریان نمی‌دهند، انسداد محمدرضا شریفی‌نیا بخواند که قال قضیه را بکنند؟ ماشالله خوش سیما که هست، خوش تیپ که هست، سفره را هم که خوب دستمال می‌کشد، خوش صدا هم که مگر می‌شود آدم باشد و راهش بدهند بیت رهبری؟ فقط یک عکسی از ایشان در برزیل منتشر شده که اتفاقاً اگر بدهند ربنا را هم بخواند با این عکسش همه چیز جور می‌شود.

یا الآن اگر ربنا را بدهند انسداد علیرضا قزوه بخواند چه اشکالی دارد؟ شعر که بلد است بگوید، همان شعر را بلد نیست بخواند؟ حتی اولش ممکن است آدم بگوید آخر “قزوه” هم شد اسم؟ آخر اسم آدم حسابی را “قزوه” می‌گذارند؟ ولی خب چه اشکالی دارد؟ کم کم جا می‌افتد.

یا همین آقای انسداد شمقدری. آخر شمقدری هم شد اسم؟ البته هرچی که هست از قزوه بهتر است ولی خب چه اشکالی دارد ایشان اینهمه “شر” خوانده، یک دفعه هم شعر بخواند؟ والا اگر ربنا را بدهند شمقدری بخواند خود من از سال دیگر روزه می‌گیرم. بدبختی که یکی دوتا نیست، بیل به کمرشان بخورد، نصف این‌هائی که در بیت رهبری یافت می بشوند گشته‌ایم ما، از بیخ نماز خواندن بلد نیستند. ما نمی‌دانیم رهبری خودش را گیر آورده، ما را گیر آورده، این انسدادها را گیر آورده، دوربین مخفی است چی است؟

یا حتی ربنا را بدهند خود مقام معظم رهبری بخواند. ایشان که می‌گویند فضانوردی و زمین شناسی و تاریخ و فلسفه و ریاضیات و سینما و این‌ چیزها را از خود صاحبش بهتر بلد است. روضه هم که تا قبل از اینکه توسط مجلس خبرگان کشف بشود تا دلت بخواهد خوانده. یعنی دوزار صدا ندارد که ربنا هم بخواند؟ چه اشکالی دارد ایشان اینهمه به اسلام خدمت کرده، ربنا را هم بخواند نماز روزه مردم اشکال نداشته باشد.

والا ما برای خودتان می‌گوئیم. وگرنه این مردم شده موقع افطار بروند زیرزمین، باز ربنای شجریان را می‌گذارند وهرچی زحمت کشیده‌اند، تمامش بخار می‌شود. حالا دیگر خودتان می‌دانید، خواستید ربنا را هم بدهید «بچه‌های بالا» بخوانند، نخواستید هم ملت اصلاً سی دی ربنای شجریان را می‌گذارند توی ضبط ماشین صدایش را هم تا بیخ زیاد می‌کنند ویراژ می‌دهند!