با شخص خاتمی مشکل داریم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» فرمانده محافظان خامنه‌ای:

همزمان با هفتادمین سالروز تولد سیدمحمد خاتمی٬ برخی رسانه‌های اصول‌گرا اقدام به انتشار سخنانی از ابراهیم جباری٬ فرمانده محافظان آیت‌الله خامنه‌ای٬‌ کرده‌اند که وی در آن از خاتمی و اصلاح‌طلبان به عنوان مشکلات سپاه پاسداران نام می‌برد.

ابراهیم جباری٬ در سخنانش پیرامون سیدمحمد خاتمی چنین اظهارنظر کرده است: “ما با اصلاح‌طلب‌ها و شخص سید محمد خاتمی بر سر ولایت علی ابن ابی‌طالب و دین مشکل داریم. والا خاتمی و امثالهم کوچکتر از آن هستند که با آنها دهان به دهان شویم… خاتمی همواره حامی عبدالکریم سروش بود و هیچ‌گاه از او و افکار شیطانی‌اش برائت نجست… سروشی که تکلیفش با ماهیت خدا روشن است و معتقد است پیامبر هم خاتم نبوت بود و هم خاتم ولایت و نعوذ بالله ردای ولایت به علی نرسیده است”.

این البته نخستین بار نیست که جباری به اظهاراتی از این دست می‌پردازد. وی خردادماه سال گذشته نیز در مورد رییس‌جمهور دوران اصلاحات٬ و گروه‌های اصلاح‌طلب چنین گفته بود: “خاتمی که می‌خواهد پس از این همه خیانت به میان مردم بازگردد، باید جلوی مردم زانو زده و بگوید غلط کردم. خاتمی باید خجالت بکشد، توبه کند و به مردم بگوید غلط کردم… اصلاحاتی‌ها یک مشت لائیک و سکولار هستند که به درون انقلاب نفوذ کرده و می‌خواهند ارزش‌های انقلاب را لگدمال کنند”.

سپاه ولی‌امر مجموعه‌ای است که وظیفه محافظت از آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ بیت رهبری، نهاد رهبری و ساختمان های زیر مجموعه آن را به عهده دارد. برخی گزارش‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که تعداد اعضای این مجموعه تا ۱۲هزار نفر می‌رسد.

ابراهیم جباری٬ در سال ۱۳۸۹ جانشین سردار نجات در این پست شد. وی پیش از این مقام‌هایی چون فرماندهی سپاه استان قزوین و جانشین فرماندهی سپاه تهران را به عهده داشت. قبل از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ نیز به معاونت حسین طائب در بسیج انتخاب شد. جباری در آبان ماه سال ۸۸ نیز به عنوان فرمانده سپاه قم انتخاب شد و در زمان تشییع جنازه آیت‌الله منتظری٬ او مسوولیت فرماندهی سپاه پاسداران را به عهده داشت. علاوه بر تشییع جنازه ایت‌الله منتظری که با درگیری همراه شد٬ در مدت زمان حضور وی در قم٬ حمله به بیت آیت‌الله صانعی هنگام حضور مهدی کروبی در این شهر و تظاهرات علیه سید حسن خمینی، به وقوع پیوست.

وی پیرامون موسوی و رهنورد هم چنین اظهارنظر کرده بود: “دشمنان می‌خواستند با استفاده از فردی که تبدیل به ضدانقلاب شده و نام نخست وزیری امام را یدک می‌کشد استفاده کنند و انقلاب را منحرف کنند. موسوی و همسرش در دوران اصلاحات، به استقبال شیرین عبادی بی‌حجاب و ضدانقلاب رفته و از او در دانشگاه الزهرا تجلیل کردند که این مسئله خودش نشان‌دهنده انحراف موسوی و همراهی او با ضدانقلاب است”.

رحمت‌الله صدیق بیگدلی٬ از اعضای حزب اعتمادملی٬ زمانی در مورد وی نوشته بود: “آیا جباری فراموش کرده، در سال ۱۳۷۵ که به عنوان فرمانده ناحیه مقاومت بسیج زنجان منصوب شد، درجه نداشت و بعد از جانفشانی در عرصه سیاست که ورود آن برای نیروهای مسلح، حرام، غیرقانونی و برخلاف توصیه اکید بنیانگذار جمهوری اسلامی است، و مبارزات نفسگیر علنی با اصلاح طلبان به تدریج مراتب ترقی را پیمود و موفق به اخذ درجه شد؟! بر این اساس،جباری درجه و جایگاه خود را مدیون اصلاح طلبان است، و گر نه هرگز موفق به اخذ درجه سرداری نمی شد؛ چون دیگر جنگی نبود که جباری در آن حضور یابد و با جانفشانی در آن در عرض چند سال مفتخر به عنوان سرداری [شود]“.

این البته نخستین بار نیست که اعضای سپاه پاسداران٬ سیدمحمد خاتمی را مورد حمله قرار می‌دهند. چند ماه پیش٬ یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه و رییس سابق دفتر سیاسی سپاه پاسداران، با انتقاد از آنچه “کارنامه سیاه خاتمی” خواند از وی با عنوان “حلقه برانداز نظام” نام برد که نیاز به سال‌ها زمان دارد تا “وفاداری خود به نظام را ثابت کند”.

همان زمان علی سعیدی٬ نماینده رهبر جمهوری‌اسلامی در سپاه پاسداران٬ گفته بود که اگر سیدمحمد خاتمی٬ از ملت ایران عذرخواهی و از تکرار اشتباهات خود اجتناب کند٬ می‌تواند به صحنه‌ی سیاسی بازگردد: “راه‌هایی برای بازگشت به نظام برای افرادی که در جریان فتنه سکوت کرده یا به طور غیر مستقیم در مقاطعی از آن حمایت کردند وجود دارد.” او همچنین خواسته بود “این افراد با توبه، اقرار آشکار به اشتباهات خود و تعهد به پذیرش اصول و مبانی نظام”، راه خود را برای “ورود به عرصه‌های اجتماعی و سیاسی در کشور” باز کنند.