جنبش عدالتخواه دانشجویی: فرزندان خمینی مخالفند

نویسنده

فرهاد داوری

تنها یک روز پس از اینکه محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران رسما اعلام کرد که ایران آماده مذاکره با آمریکا است بسیاری از نیروهای نزدیک به محافظه کاران ایران نسبت به این مساله موضع تهاجمی گرفتند و از آغاز این مذاکرات انتقاد کردند.

تنها چند ساعت پس از اینکه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آمادگی جهت مذاکرات رسمی را اعلام و احمدی نژاد نیز آن را تائید کرد، حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان و از جمله نیروهای تاثیر گذار محافظه کار ایران طی گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد این گفت و گو نباید انجام شود چرا که به امریکا اعتمادی نیست.

وی یاد آور شد: “آمریکا مذاکره را فقط برای مذاکره می خواهد نه حل و فصل مسائل فیمابین.به محض اینکه ایران به مذاکره با آمریکایی ها تن دهد در حقیقت خواسته آنان را بعد 28 سال برآورده ساخته است”.

در همین حال اتحادیه سراسری انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که وابسته با جناح محافظه کار ایران است در سالگرد اعلام موجودیت اسرائیل بیانیه ای صادره کرده و در آن اورد: “فرزندان معنوی خمینی کبیر خواستار از بین رفتن اسرائیل غاصب هستند”.

آنان در بیانیه خود که خبرگزاری فارس آن را مخابره کرده است تاکید کردند: “در همین راستا ما اعضای اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور به عنوان بخشی از بدنه پویا و فعال جنبش دانشجویی مسلمان ضمن هشدار به کشورهای غربی و حامیان دولت غاصب صهیونیستی خصوصا آمریکا و انگلیس اعلام می کنیم که هنوز فرزندان معنوی خمینی کبیر در جای جای این کره خاکی خواستار از بین رفتن این جرثومه فسادند و در این راه بذل جان خویش را هزینه ای اندک برای رسیدن به آرمان های مقدس و والای امام خود می دانند”.

همچنین مجمع دانشجویان حزب‌الله نیز طی بیانیه ای اعلام کرده اند: “مشکل ما با امریکا از نوع سوء تفاهم و بی‌اعتمادی نیست که با مذاکره دیپلماتیک حل شود، مشکل ما ایدئولوژیکی است و تا حل نشود مذاکره بی‌معنا است”.

در ادامه بیانیه مجمع دانشجویان حزب‌الله در نقد مذاکره ایران و امریکا آمده است: “دیروز تمامی بخشهای خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران از قول آقای حسینی سخنگوی وزارت خارجه اعلام کردند ایران در مورد مساله عراق هفته آینده با آمریکا مذاکره می‌‌کند. مذاکره یعنی اینکه شما از چیزی کوتاه بیایی و آنها هم از چیزی دیگر، کدام یک از موارد ادعایی امریکا در مورد ایران قابل کوتاه آمدن و مذاکره است و مسئولین وزارت خارجه قرار است بر سر چه مسئله‌ای کوتاه بیایند؟ و اساسا مشکل ما با امریکا از نوع سوء تفاهم و بی‌اعتمادی نیست که با مذاکره دیپلماتیک حل شود، مشکل ما یک مشکل ایدئولوژیک است و تا این مشکل حل نشود مذاکره بی‌معنا است”.

این بیانیه در ادامه یادآور شده: “در همه بخش‌های خبری صدا و سیما بعد از اعلام خبر مذاکره، خبری اعلام شد مبنی بر این که وزارت خارجه امریکا 120 میلیون دلار برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران از کنگره درخواست کرده است، مگر می‌شود با کشوری که با موجودیت ما آشکارا مخالفت می‌کند و سالانه میلیون‌ها دلار برای براندازی کشور ما خرج می‌کند، بر سر میز مذاکره نشست”.

در پایان این بیانیه تاکید شده است: “گویی برادران وزارت امور خارجه از یاد برده‌اند که همکارانشان در اربیل عراق بدست نظامیان آن کشور اسیر و شکنجه شده و اکثریت آنها هنوز در بند هستند و کماکان آقایان بدون هیچ پیش شرطی حاضر به مذاکره شده‌اند اگر عکس این موضوع رخ می داد، امریکا چه می‌کرد؟”

مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز نیز با موضع گیری در این رابطه طی بیانیه ای اعلام کرد: “هیچ کس حق زیر پا گذاشتن اصول انقلاب را ندارد.نه دولت اصلاحات و نه مدعیان اصول گرایی حق ندارند اصول انقلاب را زیر پا گذارند”. در بیانیه آنان تاکید شده است: “آمریکا که علیرغم توطئه های گوناگون از کودتا و حمله نظامی و کشتار مردم بیگناه در حادثه انهدام هواپیمای مسافربری تا تحریم و تصویب بودجه برای سرنگونی ایران اسلامی نتوانست جوابی بگیرد تصمیم به محدود کردن آتشفشان در حال فوران انقلاب کرد و تا آنجا پیش رفت که رهبر معتقد ما خمینی کبیر(ره) مجبور به نوشیدن جام زهر شد و فجایعی چون حج خونین را بوجود آورد که باعث شد تا حد زیادی مدیریت برنامه جهانی اسلام حج را از دست بدهیم تا سدی باشد برای صدور انقلاب”.

این بیانیه افزوده است: “موضع گیری های سران کاخ سفید و وقایع بعد از یازده سپتامبر نشان داد آمریکا هدفی جز اشغال عراق و افغانستان ، با نگاه کلی تر هدفی جز تسویه حساب با 21 کشور اسلامی ندارد… تبلیغات بین المللی سیستم رسانه‌ای غرب در جهت القای کوتاه آمدن ایران پس از بیست و هشت سال در اثر فشارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی ایالات متحده همچنین ایجاد جو ناامیدی و شکست در میان تمام ستم‌دیدگان عالم که چشم امید به انقلاب‌اسلامی بسته‌اند و حرکت‌های آزادی‌بخشی که با تاسی از انقلاب ایران به مبارزه با ظلم جهانی پرداخته‌اند از اهداف طرح مذاکره است”.

در پایان این بیانیه امده است: “مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام به مذاکره با آمریکا به هر بهانه‌ای مسئولین امر را به رجوع به فرامین امام خمینی و دوری از ارعاب و ترس از آمریکای جهانخوار فرا می‌خواند و با اعلام دوباره وفاداری به آرمان‌های خمینی کبیر(ره) آمادگی خود را برای هر گونه فداکاری و جانفشانی در راستای از بین بردن زمینه های ذلت مذاکره با سر دسته گرگان عالم را اعلام می دارد”.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران مجمع حزب‌الله دانشگاه علم و صنعت هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “کدام یک از موارد ادعایی آمریکا در مورد ایران قابل کوتاه آمدن و مذاکره است و مسوولان وزارت خارجه قرار است، بر سرچه مساله‌ای کوتاه بیایند؟ و اساسا مشکل ما با آمریکا از نوع سوءتفاهم و بی‌اعتمادی نیست که با مذاکرات دیپلماتیک حل شود”.

در این بیانیه آمده است: “مقام معظم رهبری قبلا اعلام کرده بود در هیچ یک از مسائل مورد اختلاف ایران و آمریکا با آمریکایی‌ها مذاکره نخواهیم کرد چراکه در منطق آنها مذاکره معنا و مفهوم حقیقی ندارد و فقط ابزاری برای تحمیل خواسته‌های خود بر طرف مقابل به شمار می‌آید. اما دیروز تمامی بخش‌های خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران از قول آقای حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کردند: ایران در مورد مساله عراق هفته آینده با آمریکا مذاکره می‌کند. خبر تکان دهنده‌ای نبود چون با سیاست‌های زیرکانه وزارت امور خارجه دولت کریمه مذاکره با شیطان بزرگ ، که جدیدا دیگر شیطان بزرگ نیست در مرحله اول در سطح سفیران دو کشور و نه سطوح عالی نظامی صورت می‌گیرد”.

نویسندگان این بیانیه ادامه داده‌اند: “گویا این نظام نظامی نیست که تا چندی پیش مسوولینش اعلام کردند تا آمریکا دست از دشمنی با ایران برندارد و از خوی استکبار خود دست نکشد با او مذاکره نخواهیم کرد. گویی برخی از یاد برده‌اند که همکارانشان در اربیل عراق بدست نظامیان آن کشور اسیر و شکنجه شده و اکثریت آنها هنوز در بند هستند”.

در ادامه این بیانیه آمده است: “در اولین ساعات بعد از مذاکره عکس مقامات ایرانی در کنار مقامات آمریکایی که احیانا با لبخند در حال دست دادن هستند در تمامی رسانه‌های دنیا پخش خواهد شد.مطمئنا همراه این عکس‌ها خبرهای کذبی نیز در همه رسانه‌ها دنیا پخش خواهد شد که تکذیب آن نیز برای جمهوری اسلامی ایران ممکن نیست سربازان روح‌الله در کنار سید حسن نصرالله در لبنان با شنیدن این اخبار چگونه می‌شوند و آیا دیگر می‌توانند مانند سابق در مقابل اسراییل قد علم کنند؟”

در پایان این بیانیه تاکید شده است: “در پایان هشدار می‌دهیم در صورت عدم توقف روند مذاکره و زیر پای نهادن آرمان 27 ساله انقلاب یعنی سرخم نکردن در مقابل شیطان بزرگ باید منتظر عکس‌العمل تند دانشجویان پایبند به آرمان‌های انقلاب و امام راحل باشند”.

اظهار نظر و صدور بیانیه از سوی افراد سطح پائین و لایه های پائینی وابسته به محافظه کاران ایران که مهمترینش”جنبش عدالتخواه” دانشجویی است در مخالفت با مذاکره رسمی بین ایران و آمریکا درحالی مطرح می شود که به گفته بسیاری از تحلیل گران سیاسی ایران، جنبش عدالتخواه دانشجویی در اصل پیاده نظام محافظه کاران ایران در عرصه هایی است که هیچکدام از رهبران این جناح حاضر به ورود تمام قد و خودنمایی در آن نیستند.

از جنبش عدالتخواه دانشجویی معمولا به عنوان دماسنج راستهای ایران یاد می شود.این همان طیفی است که تاکنون چندین بار در مقابل سفارت انگلیس تجمع و سفارت دانمارک را سنگ باران و تخریب کرد. این طیف که از سوی بسیج پشتیبانی می شود، در آخرین موضع گیری خود قبل از این بیانیه ها سرگرم مساله توهین به مقدسات در نشریات دانشجویی دانشگاه امیر کبیر بود.