تحریم بازی های المپیک لندن

نویسنده

» گزارش فایننشال تایمز از تهدید ایران

راجر بلیتز و نجمه بزرگمهر

مقامات کمیته المپیک ایران در نامه های به ژاک روگ، رئیس کمیته بین المللی المپیک اعلام کردند که این بازی ها را تحریم خواهند کرد زیرا در آرم بازی های 2012 کلمه “صهیون” نوشته شده است.

مقامات کمیته المپیک ایران در نامه ای به رئیس کمیته بین المللی المپیک نوشته اند که این آرم که از اشکال نامنظم تشکیل شده است و چهار سال پیش رونمایی شده است، به دلیل نژادپرستانه بودن، ارزش های المپیک را زیر سووال برده است و باید عوض بشود.

کمیته برگزاری بازی های لندن گفت: “آرم بازی های 2012 معرف سال 2012 است و نه چیز دیگر. این آرم در سال 2007 طراحی شده و مورد بررسی قرار گرفته است. ما ازاینکه این شکایت الان شده است، متعجب هستیم.”

اما خبرگزای جمهوری اسلامی ایران در نامه های گفت که این آرم حاوی “روح نژاد پرستانه ” است. در این نامه آمده است: “استفاده از واژه صهیون در آرم المپیک یک اقدام نادرست و برخلاف شعار های اخلاقی المپیک است که کشورهای چون ایران که اصرار بر اجرای ارزش ها و اصول اخلاقی دارند را گرد هم آورده است.”

این نامه را محمد علی آبادی، رئیس کمیته المپیک ایران و بهرام افشار زاده، دبیرکل این کمیته امضا کرده اند.

در این نامه همچنین به کمیته بین المللی المپیک هشدار داده شده است که در صورتیکه این آرم را بدون درنظر گرفتن رنگ و نژاد و مذهب و سیاست تغییر ندهد، بازی ها را تحریم خواهند کرد. ایران بازی های 1980 مسکو و 1984 لس آنجلس را نیز تحریم کرده بود.

هنوز کاملا مشخص نیست که آیا این اقدام ایران به بهانه موضع گیری انگلستان در قبال ناآرامی های کشور بعد از انتخابات 2009 صورت گرفته است یا خیر.

طراحی این آرم چهارصد هزار پوند خرج داشته است تا در ژوئن 2007 از آن رونمایی شد. نخست وزیر وقت انگلستان گفته بود که این طرح یا درخشان است یا افتضاح اما این طرح را کمیته بین المللی المپیک تصویب کرد.

افکار عمومی انگلستان هم در آن زمان نظری بسیار منفی داشت و برخی از منتقدان آن را به صلیب شکسته آلمان نازی یا زیر لیوانی که زیر لیوان آبجو می گذارند، تشبیه کردند اما به مرور این آرم جای خود را باز کرد.

مقامات موسسه مک کان که بازاریابی بازی های 2012 را به عهده دارد گفتند که امکان داشت 15 ماه پیش چنین آرمی را طراحی نمی کردند، اما حالا دیگر نه.

فایننشال تایمز، 28 فوریه