حزبی که رکوردار شکست در جمهوری اسلامی ست

نویسنده
مهناز ملکوتی

» کاندیدای موتلفه کیست؟

چند روز پس از اعلام نتایج نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی،حبیب الله عسگراولادی رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری و دبیرکل سابق حزب موتلفه با اعلام این خبر که “برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه داریم و ممکن است یکی از اعضای برجسته حزب به عنوان رئیس جمهور به میدان بیاید” به طور رسمی زنگ آغاز انتخابات از سوی تشکیلات متبوع خود را به صدا در آورد. گمانه زنی آغاز شد و نگاه ها به سمت یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و از چهره های نزدیک به موتلفه رفت که دبیرکل موتلفه این خبر را تکذیب کرد.

اخباری هم مبنی بر احتمال کاندیداتوری عسگراولادی هشتاد ساله منتشر شد که اسدالله بادامچیان قائم مقام موتلفه آن را تکذیب کرد.روز یکشنبه هم محمدنبی حبیبی دبیرکل شکست خورده این تشکیلات در انتخابات اخیر مجلس اعلام کرد: “موتلفه اسلامی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها طبق مصوبه شورای مرکزی به دنبال نامزد مستقل است اما هنوز راجع به نامزد حزب موتلفه اسلامی در این انتخابات تصمیمی گرفته نشده است.”

اظهارات اعضای ارشد یکی از قدیمی ترین تشکیلات سیاسی ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری در حالی بیان می شود که هنوز یک ماه از شکست دبیرکل، قائم مقام دبیرکل و اعضای اصلی حزب موتلفه اسلامی در انتخابات مجلس نهم نمی گذرد.هر چندحزب موتلفه همچنان مدعی اثرگذاری و پیشکسوتی در فضای سیاسی گفتمان اصولگرایی سنتی است.این در حالیست که نگاهی به کارنامه این تشکیلات حزبی- اقتصادی معروف به حزب بازار نشان می دهد در همه انتخابات های ریاست جمهوری که کاندیدای مستقل معرفی کرده با شکست مواجه شده و در دیگر انتخابات هم اقبالی از آن نشده است.

 

سیاهه شکست ها

در انتخابات ریاست جمهوری دوم پس از برکناری بنی صدر، سید علی اکبر پرورش، عباس شیبانی و حبیب الله عسگراولادی مسلمان از جریان موتلفه به عنوان کاندیدا حضور یافتند اما در نهایت محمدعلی رجایی رییس جمهور شد.

حسن غفوری فرد و علی اکبر پرورش نامزدهای موتلفه برای ریاست جمهوری سوم بودند که در نهایت سیدعلی خامنه ای پیروز آن انتخابات شد.

حبیب الله عسگراولادی یک بار دیگر بخت خود را در انتخابات ریاست جمهوری چهارم آزمود که بازهم شکست خورد و خامنه ای برای مرتبه دوم رییس جمهور شد.

در انتخابات ریاست جمهوری پنجم این حزب کاندیدایی نداشت و از هاشمی رفسنجانی حمایت کرد.در انتخابات ششم ریاست جمهوری موتلفه دو کاندیدای اصلی یعنی احمد توکلی و عبدالله جاسبی را معرفی کرد که هیچکدام نتوانستند از سد هاشمی رفسنجانی عبور کنند.

شکست های موتلفه در انتخابات ها، بخصوص ریاست جمهوری، هنگامی بیشتر به نظر آمد که کاندیدای این تشکیلات یعنی علی اکبر ناطق نوری در مصاف با سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری هفتم شکست خورد. با این حال موتلفه با چراغ سبز خاتمی رابطه خوبی با رییس جمهور اصلاح طلب برقرار کرد هر چند محمد نبی حبیبی گفت: “می دانستیم شدنی نیست اما به خاتمی برای انتخاب کابینه لیست دادیم. ضمن اینکه جلسات ماهانه با ایشان برقرار بود و آقای خاتمی هم استقبال می کردند.”

 نام حسین غفوری فرد، عضو شورای مرکزی موتلفه، به عنوان کاندیدای تشکیلات بازاری ها در انتخابات سال 80 به صورت رسمی اعلام نشد اما او هم بازنده انتخابات بود.

چهارسال گذشت تا موسم انتخابات ریاست جمهوری نهم رسید؛ بازاری های اهل سیاست علی لاریجانی رییس سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی را برای حضور در آن انتخابات معرفی کردند. لاریجانی شکست سختی خورد و در میان هفت کاندیدا جایگاه ششم با یک میلیون و هشتصد هزار رای از آن او شد. به این ترتیب محمود احمدی نژاد به مرحله دوم راه یافت و اصولگرایان که اصلاح طلبان را در کنار هاشمی یافتند تصمیم گرفتند در این دوئل به شهردار تهران آری گویند؛ حمایتی یک طرفه چرا که احمدی نژاد اصرار داشت کاندیدای هیچ حزبی نیست. شاید از همین رو بود که برای تشکیل کابینه از موتلفه نظری نخواست و اعضای این حزب را هم به کابینه راه نداد؛ اتفاقی که در دوره اصلاحات هم نیفتاد و موتلفه به رییس آن دولت مشورت می داد.

 

یوم الفصل

انتخابات ریاست جمهوری دهم تنها انتخاباتی است که، به رغم تکذیب کاندیدا، موتلفه به همراه سایر گروه های اصولگرا اصرار داشت احمدی نژاد کاندیدای آنهاست. این اصرار البته با اکراه نیز همراه بود چرا که گردانندگان این حزب با حرف و حدیث فراوان به این جمع بندی رسیده بودند.

دبیرکل موتلفه روز اول خرداد سال 88 شش دلیل برای حمایت از احمدی نژاد اعلام کرد: “1- ما اقای احمدی نژاد را مومن به ارزش‌های انقلاب و مومن به نیروی لایزال ملت می‌دانیم. 2 روحیه مردمی و به ویژه نشاط و شادابی در خدمت به مردم را از خصوصیات دولت نهم به ویژه رئیس جمهور کنونی تلقی می‌کنیم. 3- رئیس دولت با دو بار سفر به هر استان از مشکلات اعماق کشور مطلع است و باید فرصت داد تا در دور دوم ریاست جمهوری خدمات خود را به مردم کامل کند. 4- آقای دکتر محمود احمدی نژاد مومن به استقلال و پیشرفت کشور است و در طول خدمت خود در دولت نهم ما شاهد پیشرفت‌های شگرف علمی بودیم. وی در مجامع بین‌المللی به خوبی از استقلال و شرف ملت ایران دفاع کرد و نمونه‌های عملی آن را در نطق شورانگیز دانشگاه کلمبیا و نیز حضور قدرتمندانه در اجلاس دوربان 2 در ژنو به خوبی می‌توانیم نشان دهیم. 5- دولت نهم با پاسخگویی به میلیونها نامه‌ای که رئیس جمهور در سفرهای استانی از مردم دریافت کرد، تصویری از ارتباط صمیمی و مشفقانه دولت با مردم را ارایه کرد. 6- درجه مقبولیت دکتر محمود احمدی نژاد با تکیه بر نظر‌سنجی‌های مکرر، امری پنهان نیست و لذا این معنا یکی دیگر از دلایل تصمیم‌گیری حزب موتلفه اسلامی و نیز جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری بوده است.”

احمدی نژاد براساس آمار وزارت کشور و تنفیذ زود هنگام آیت الله خامنه ای به عنوان رییس دولت دهم انتخابات شد و درست چند روز پس از آن تنفیذ فصل جدایی همه اصولگرایان سنتی از جمله موتلفه از احمدی نژاد فرارسید. انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به سمت معاون اولی، نامه رهبر جمهوری اسلامی به رئیس دولت برای برکناری او و تعلل احمدی نژاد در این برکناری، پیروزی نه چندان شیرین اصولگرایان در انتخابات دهم را به دلیل بی اعتنایی کاندیدای محبوبشان به “فرامین ولی فقیه” تبدیل به زهر کرد.

اینجا بود که اعضای موتلفه بدگویی از احمدی نژاد را آغاز و نامه نگاری و هشدار به او را آغاز کردند. آنها هرگز گمان نمی بردند همه تخم مرغ هایی که در سبد “کاندیدای اصلح” خود گذاشته اند ظرف یک هفته بشکند.

احمدی نژاد هم پس از چندی اعلام در سفر استانی به کرمان اعلام کرد: “احزاب حق دخالت در امور دولت را ندارند.” بدین ترتیب آب پاکی روی دست همه اصولگرایان تشکیلاتی ریخته شد.

 

دوباره انتخابات

موتلفه حالا که نامزدش ناتو از آب در آمده این بار به دنبال کاندیدایی است که بتواند این حزب را که شانزده سال از تسخیر دولت باز مانده، به وصال قدرت برساند. کاندیداهای آن برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کم نیستند اما محبوب هم نیستند؛تجارب قبلی که این را نشان می دهد. از سویی حضور در انتخابات به هر بهانه ای برای نشان دادن فعال بودن این تشکیلات قدیمی اما، از اولویت های بازاری های تهران است. به همین دلیل پرسشی مطرح می شود که کاندیداهای بالقوه موتلفه از نوع تشکیلاتی که این روزها خودشان زیاد درباره آن سخن می گویند چه کسی خواهد بود؟

یحیی آل اسحاق: رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران سابقه دوستی دیرین با حبیب الله عسگراولادی دارد. از اعضای نزدیک به موتلفه محسوب می شود و در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی از سال های 72 تا 76 وزیر بازرگانی از نوع حامی اقتصاد آزاد بوده است. در دورانی که آل اسحاق وزیر بازرگانی بود تورم به بالای شصت درصد رسید و کشور دچار پدیده تب هلندی اقتصادی شد. او چندی پیش همزمان با هیلاری کلینتون در اجلاس اقتصادی هندوستان شرکت کرد.

مصطفی میرسلیم: رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی این روزها مدیر تولید پروژه موتور ملی در ایران خودرو ملی است. سیدعلی خامنه ای علاقه زیادی به او دارد و حتی در دورانی که رییس جمهور بود و با میرحسین موسوی در حال نزاع، میرسلیم اصلی ترین گزینه اش برای پست نخست وزیری بود. میرسلیم در دولت دوم هاشمی چند سالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و دوران وزارت وی به عصر یخبندان فرهنگی شهرت یافت.

اسدالله بادامچیان: قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه که سابقه حضور در مجلس هشتم را دارد. دوست نزدیک سعید امامی(اسلامی) که تلاش زیادی برای خروج او از بازداشت انجام داد. مدیرمسوول هفته نامه “شما” از چهره های سیاسی- امنیتی موتلفه به شمار می رود و در این دوره از انتخابات مجلس نیز از حضور در مجلس بازماند.

علی عباسپور تهرانی: رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجالس هفتم و هشتم که در انتخابات اخیر شکست خورد برادر همسر عبدالله جاسبی است. او از معدود چهره های علمی موتلفه به شمار می رود که ریاست یکی از مناطق دانشگاه آزاد را هم عهده دار بود.

حسن غفوری فرد: او در چند انتخابات ریاست جمهوری شرکت و در همه آنها شکست خورده است. این تحصیل کرده آمریکا در دولت میرحسین موسوی وزیر نیرو بود و پس از آن هم رییس سازمان تربیت بدنی شد. ماجرای سقوط هواپیماهای آمریکایی در طبس زمانی اتفاق افتاد که غفوری فرد استاندار خراسان بود.

محمدنبی حبیبی: او پس از عسگراولادی دبیرکل موتلفه شد. در دوره هاشمی برای مدتی شهردار تهران شد و به دلیل توزیع رایگان هندوانه به شهردار هندوانه شهرت یافت. در جریان اعدام های دهه شصت حضور فعالی داشته و از بازجوهای اصلی به شمار می رفته است. او در انتخابات مجلس هشتم کاندیدا شد اما انصراف داد. در انتخابات مجلس نهم نیز که کاندیدا شد شکست خورد.

نگاهی گذار به کاندیداهای موتلفه نشان می دهد آنها با معرفی این افراد مطابق رویه همه انتخابات های ریاست جمهوری حداکثر یک میلیون رای خواهند داشت و تنها به افزایش کمیت انتخابات از جهت کاندیدا کمک خواهند کرد. حضور آنان حتی به گرم شدن تنور انتخابات نیز کمک نخواهد کرد چرا که سمپات های حزب موتلفه در ایران هرگز مشخص نشده اند. باید یکسال منتظر ماند تا این حزب کاندیدای خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نهم را مشخص کند تا ثابت شود معرکه گیری های این روزها برای انتخابات آتی ترفند فراموشی شکست های موتلفه در انتخابات مجلس نهم است یا پروژه ای که اهدافی دیگررا دنبال می کند.