اصلاحات در بحرین برای مهار مداخله ایران

نویسنده

» نگاه خبرگزاری فرانسه به سفر مهم خاورمیانه ای گیتس

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا  اعلام کرد رهبران بحرین برای انجام اصلاحات بزرگ باید سریعتر عمل کنند، در غیراین صورت با خطر مداخله ایران روبرو می شوند.

گیتس پس از دیدار از منامه به خبرنگاران گفت، هرچند هیچ نشانه ای از نفوذ ایران بر شیعیان  در پس نا آرامی ها در این کشور پادشاهی و سایر نقاط منطقه دیده نشده است، اما به احتمال زیاد و در بحبوحه تنش های فرقه ای، تهران برای مداخله در امور سیاسی بحرین اقدام خواهد کرد.

گیتس با تکرار سخنانش در دیدار با پادشاه و ولیعهد بحرین گفت: “نظر من این است که هیج شواهدی وجود ندارد که نشان دهد ایران هیچکدام از این انقلاب های مردمی و یا تظاهرات در سطح منطقه را آغاز کرده باشد.”

وی گفت: “اما واضح است که همزمان با مزمن شدن این روند، خصوصاً در بحرین، ایرانی ها به دنبال شیوه هایی برای ماجراجویی و ایجاد مشکل هستند.”

“بنابراین من به آنها گفتم در این مورد به خصوص، زمان در طرف ما قرار ندارد”.

بحرین به عنوان کشوری با اکثریت شیعه و حاکمان سنی مذهب، از 14 فوریه  دستخوش اعتراضاتی شده که در پی ایجاد تغییرات سیاسی است.

وزیر دفاع ایالات متحده که عصر جمعه وارد بحرین شده است، اعلام کرد وی از آمادگی پادشاه و ولیعهد بحرین برای “برداشتن گام های بسیار سازنده” جهت پاسخ به اعتراضات ضد دولتی خشنود شده است.

گیتس در عین حال گفت به آنها هشدار داده است تغییرات جزیی برای پاسخ به این بحران سیاسی کافی نخواهد بود.

“ضمناً گفتم تحت شرایط فعلی و باتوجه به تحرکات سیاسی و اقتصادی در سطح منطقه، احتمالاً گام های کوچک کافی نخواهد بود… و اصلاحات واقعی لازم خواهد بود.”

یک مقام دفاعی آمریکا که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت واشنگتن سوء ظن دارد که ایران گروه های مخالف شیعه در بحرین را به تحریم هرگونه گفتگو با رهبری این کشور ترغیب می کند.

همزمان با گسترش ناآرامی ها در خاورمیانه و شمال آفریقا، آمریکا نیز سعی در ایجاد توازن در روابط خود با حکومت های عربی از یک سو، و حمایت از معترضان خواستار اصلاحات دموکراتیک دارد.

گیتس گفت دولت های عربی باید وسعت تغییراتی را که در حال به لرزه درآوردن کشورهایشان است، تشخیص بدهند.

وی گفت: “من هم به پادشاه و هم ولیعهد این کشور گفتم فکر نمی کنم بازگشت به وضعیت قبلی در  منطقه امکان پذیر باشد. تغییری رخ داده است که می توان آن را هدایت کرد و یا در برابر آن منفعل بود.”

وی گفت: “مسلماً هدایت اصلاحات و واکنش در برابر آن، شیوه ای است که مایلیم شاهد آن باشیم.”

گیتس در عین حال گفت ناآرامی ها در بحرین هیچ تهدید فوری علیه منافع ایالات متحده در آن کشور محسوب نمی شود.

ارتش آمریکا به شبکه گسترده ای از پایگاه ها و متحدان خود در خلیج فارس اتکا دارد و سرفرماندهی ناوگان استراتژیک پنجم آن کشور در منامه مستقر است.

سلمان بین حامد آل خلیفه ولیعهد بحرین پس از سخنان خود با گیتس به خبرنگاران گفت، اگر گفتگوها با گروه های مخالف به توافقی منجر شود، از ایده رفراندوم استقبال خواهد کرد.

ولیعهد بحرین گفت: “وقتی توافق کنیم، آن را در قالب یک رفراندوم ارائه خواهیم داد. مردم بحرین با رای خود، به عنوان تنها تصمیم گیرنده درباره وجود یا عدم وجود توافق عمل خواهند کرد.”

وی گفت نسبت به مشارکت گروه های مخالف در گفتگو با دولت خوش بین است.

“امیدوارم که آنها بدون پیش شرطی به گفتگوها بپیوندند. ما بهترین پیشنهاد قابل تصور را به آنها داده ایم.”

منبع: خبرگزاری فرانسه- 12 مارس