دولت بین معلمان پول پخش می کند

نویسنده
مریم زمانی

» واکنش انتخاباتی و دستگیری معلمان

اعتصاب معلمان در اعتراض به تخلف دولت از اجرای قانون به سومین روز خود رسیده و آنطور که فعالان صنفی معلمان گزارش داده‌اند، با وجود سانسور شدید رسانه‌ای، این اعتصاب در چندین شهر با استقبال معلمان روبه‌رو شده است. با این حال تنها واکنش مسئولان دولت به اعتراض معلمان، این بوده که اعلام کرده‌اند بین تعدادی از معلمان برگزیده، پول توزیع خواهد شد.

بر اساس گزارش‌هایی که در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های کانون صنفی معلمان در استان‌های مختلف و دیگر معلمان فعال منتشر شده، در چندین شهر بزرگ و کوچک فراخوان اعتصاب عمومی با استقبال روبه‌رو شده و معلمان روز سه شنبه که به نام “روز اعتراض ملی معلمان” نامگذاری شده بود، از حضور در مدارس خودداری کرده‌اند.

در عین حال منابع خبری از احضار برخی فعالان صنفی معلمان به نهادهای امنیتی و نیز بازداشت چند تن از معلمان معترض گزارش داده‌اند.

تعدادی از معلمان حق‌التدریسی که روز یکشنبه در برابر مجلس تجمع کرده بودند، بازداشت شده‌اند و روزنامه اعتماد نیز دیروز از دستگیری فرزند یکی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان به نام “سجاد خاکساری” خبر داده که به نوشته روزنامه “سرمایه” پیش از این خبرنگار هفته‌نامه توقیف‌شده‌ی “قلم معلم” بوده و روز یکشنبه برای تهیه عکس و خبر از تجمع معلمان به جلوی ساختمان مجلس در میدان بهارستان رفته بود.

کانون صنفی معلمان هفته گذشته از معلمان سراسر کشور دعوت کرده بود که در روزهای یکشنبه تا سه شنبه این هفته در یک اعتصاب سراسری شرکت کنند و اعتراض خود را در این سه روز به ترتیب با خودداری از تدریس، خودداری از حضور در کلاس و در روز سوم خودداری از حضور در مدرسه نشان دهند.

 

موفقیت اعتصاب

سومین روز از اعتصاب سراسری معلمان دیروز در حالی برگزار شد که در روزهای قبل منابع مختلف از استقبال نسبتا خوب معلمان از این فراخوان در دو روز اول خبر داده بودند. مجموعه فعالان حقوق بشر دو روز پیش گزارش داد که: “امروز دوشنبه حسب فراخوان کانون صنفی معلمان ایران، هزاران تن از معلمان کشور در اعتراض به عدم اجرای قانون و سایر مطالبات صنفی با امتناع از حضور بر سر کلاسهای درس دومین روز و مرحله از فراخوان مذکور را به اجرا گذاردند.”

این گروه فعال حقوق بشری از شهرهای “تهران، کرج، شهریار، رباط کریم، رشت، همدان، سنندج، کرمانشاه، الیگودرز، میاندوآب، سقز، ایلام، دیواندره، ساوجبلاغ، اصفهان، مشهد، بجنورد، بندرعباس، شیراز، مریوان، اراک، ملایر، اردبیل، وبسیاری دیگر از شهرهای کشور” به عنوان نقاط برگزاری اعتراضات صنفی معلمان نام برد.

کانون صنفی معلمان نیز که از مهمترین تشکل‌های سراسری معلمان و عامل این دعوت به اعتصاب بوده و در اکثر استان‌ها نیز نمایندگان فعالی دارد، روز دوشنبه از “دریافت گزارشات اجرای اعتراضات مذکور در شهرهای مناطق گوناگون تهران، اسلامشهر، کرج، پاکدشت، دیواندره، کوهدشت، خمینی‌شهر و میاندوآب، استان‌های کرمانشاه، یزد، اصفهان، فارس، خراسان، کردستان، لرستان، بوشهر، اردبیل،آذربایجان شرقی، همدان، بخش‌هایی ازاستان هرمزگان و …” خبر داد.

گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که این اعتراضات دیروز هم ادامه داشته و اعتصاب سراسری که طبق قرار قبلی باید در روز سه شنبه با خودداری معلمان از حضور در مدارس به اوج خود می‌رسید، در چندین شهر کشور با موفقیت برگزار شده است.

کانون صنفی معلمان در این مورد چنین گزارش داده: “استقبال معلمان در شهرستان رشت از بیانیه کانون صنفی معلمان شگفت‌انگیز و غافلگیر‌کننده بوده و بیشتر مدارس راهنمایی و دبیرستان‌ها و مراکز پیش دانشگاهی در روز سه شنبه در این شهرستان تعطیل بود. اما متاسفانه معلمان آموزش ابتدایی کمتر به اعتصاب‌کنندگان پیوسته‌اند.”

بر اساس همین گزارش: “مدارس بسیاری از شهرستان اسلامشهر تعطیل بود. هنرستان کار دانش مصطفی خمینی، امام علی، خواجه نصیر و برخی دیگر از دبیرستان‌های اسلامشهر  صددرصد تعطیل بود و سایر دبیرستان‌ها و مدارس در حالت اعتصاب بودند و بسیاری ازمدارس معلمان درکلاس درس حاضر نشدند. مدیران مدارس درب مدارس را بسته و از بیرون رفتن دانش‌آموزان جلوگیری می‌کردند. لذا دانش‌آموزان می‌کوشیدند که از دیوار مدرسه فرار کنند. حراست آموزش وپرورش و ماموران اطلاعات این شهرستان در قالب یک هیات چند نفره وارد مدرسه مصطفی خمینی شده و از مدیر و معاونین این هنرستان سراغ رسول بداقی (عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران) را گرفته‌اند.”

اعضای این کانون در کرمانشاه نیز خبر داده‌اند که: “صددرصد مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان‌ها و مراکز پیش دانشگاهی پسرانه تعطیل شده است. همچنین رفته رفته بر شمار اعتصاب‌کنندگان افزوده می‌شود. در کرمانشاه حتی معلمان روستا نیز به اعتصابات پیوسته‌اند. حراست و اطلاعات کرمانشاه به طور تلفنی برخی از معلمان و هیات مدیره کانون صنفی معلمان این استان را تهدید به دستگیری می‌نماید.”

بر اساس همین گزارش‌ها، در شهریار نیز “دبیرستان‌های رودکی، صباشهر، آیت‌الله غفاری، آیت‌الله طالقانی، بردآباد، ویره، کاوش، مصطفی خمینی و فردوسیه تعطیل شده” و “از شهرستان میاندوآب هم خبر رسیده که شمار بسیاری ازمعلمان این شهرستان از منزل بیرون نرفته‌اند و مدارس به تعطیلی کشیده شده، اما مدیران و معاونین از بیرون رفتن دانش‌آموزان جلوگیری می‌کنند.”

کانون صنفی معلمان همچنین از احضار یک معلم تبعیدی به نام “مختار اسدی” به اداره اطلاعات غرب استان تهران خبر داده و نیز از کرج گزارش داده است که: “دبیرستان‌های آیت‌الله طالقانی، جابر، شهدا، خاتم، شهید دستغیب، شهید مطهری، امام صادق، امام رضا، شهید بهشتی و مدارس راهنمایی حضرت علی‌بن ابوطالب، امام حسن، امام رضا، آیت‌الله موسوی، امامت، حمزه، مدرس و سوم شعبان تعطیل شده است.”

 

واکنش دولت

برخلاف بار گذشته که احمدی‌نژاد در واکنش به تهدید معلمان به اعتصاب، در مصاحبه تلویزیونی وعده داد که تا فروردین ماه قانون مدیریت خدمات کشوری را اجرا می‌کند و البته این وعده را محقق نکرد، این بار مسئولان دولت نهم تلاش کردند حتی از اعتراض به بدقولی رئیس دولت نهم هم استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی کنند.

وعده توزیع پول که تاکنون پاسخ دولت نهم به اعتراض اقشار فقیر بود، چندی پیش برای دانشجویان خوابگاهی کاربرد پیدا کرد و احمدی‌نژاد در دیدار سرزده‌اش از خوابگاه دختران دانشجو، به آنها وعده عیدی نقدی داد ـ هرچند هنوز پرداخت نشده است ـ این بار به معلمان رسیده است.

در همین ارتباط  یکی از معاونان وزیر آموزش و پرورش دیروز در جمع خبرنگاران از اختصاص بیش از سه میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت هدیه‌های 50 و 60 هزار تومانی به معلمان برگزیده خبر داد و در پاسخ به انتقاد خبرنگاران نیز گفت: “پرداخت این مبالغ طبق ضوابط آموزش و پرورش است، اصلا غیر قانونی نیست و نباید آن را به عنوان تبلیغات سیاسی تلقی کرد.”

این مقام دولتی در حالی ارتباط این تصمیم دولت با تبلیغات انتخاباتی را انکار کرده که به گزارش خبرگزاری مهر “در سال گذشته هیچ یک از این اعتبارات (در اختیار وزارتخانه) صرف بزرگداشت مقام معلم نشد، در حالی که امسال که به نام اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شده، تنها در آموزش و پرورش شهر تهران اعتبارات بالایی را در نظر گرفته‌اند.”

به گفته این مقام وزارت آموزش و پرورش، دولت احمدی‌نژاد قصد دارد در مراسم بزرگداشت مقام معلمان شهر تهران که روز 15 اردیبهشت ماه (با حضور احمدی‌نژاد) در سال اجلاس سران برگزار می‌شود، به چهار هزار معلم تهرانی، نفری 50 هزار تومان؛ به جانبازان آموزش و پرورش، نفری 60 هزار تومان؛ به  276 معلم نمونه، نفری 400 هزار تومان و به 20 معلم نمونه استانی نیز نفری 600 هزار تومان پرداخت کند.

حال باید دید معلمان معترض به عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، در برابر این پاسخ دولت که معنایی جز خرید معلمان از طریق توزیع پول (با به تعبیر میرحسین موسوی “پول توجیبی”) ندارد، چه واکنشی از خود نشان خواهند داد.