حضور سپاه بصورت مستشاری است

نویسنده
مریم کاشانی

» چگونگی حضور پاسداران در سوریه

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه طی سخنانی که دیروز منتشر شد، گفت: “اگر سیاسی بودن به معنای تعهد سیاسی، بصیرت سیاسی و حضور در صف مقدم مبارزه با دشمنان انقلاب و نظام اسلامی است، سپاه صددرصد سیاسی است. اما سیاسی بودن به مفهوم حزبی بودن برای سپاه خط قرمز است.” او این سخنان را در پاسخ به اظهارات حسن روحانی بیان میکرد که چند روز پیش در مراسم روز ارتش گفته بود: “ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده است که به وصیت امام راحل عمل کرده که فرمود نیروهای نظامی در کار سیاسی مداخله نکنند؛ ضمن اینکه نیروهای ارتش کاملا به مسایل سیاسی آگاهی دارند و باید هم داشته باشند اما هرگز در بازی ها و دسته بندی های سیاسی مداخله نمی کنند.” او اضافه کرده بود: “ارتش جمهوری اسلامی ایران هرگز از ملت و دولت منتخب مردم سهم خواهی نکرده و همواره به دنبال دفاع از کشور و میهن و نظام بوده است.”

محمد پاکپور بجز این سخنان که در دفاع از عملکرد سیاسی سپاه بیان کرد، از حضور این نیروی نظامی در سوریه هم دفاع کرد و گفت: “سپاه در سوریه حضور نظامی ندارد بلکه حضور ما صرفاً مستشاری است که نتیجه آن نیز شکل گیری بسیج مردمی در کنار ارتش سوریه در مقابله با جریانات تکفیری است.”

در حالی که فرماندهان سپاه بصورت مکرر تاکید می کنند که حضور جمهوری اسلامی در سوریه نظامی نیست، چند ماه پیش محمود نبویان عضو “جبهه پایداری” فاش کرد، جمهوری اسلامی ۱۵۰ هزار نظامی را در ایران و ۱۵۰ هزار نظامی دیگر را در سوریه آموزش داده است. او گفته بود: “۱۵۰ هزار سوری را به ایران آوردیم و به آن‌ها آموزش نظامی دادیم و ۱۵۰ هزار را همان جا آموزش داده و ۵۰ هزار نیروی حزب‌الله را به آنجا فرستادیم و حزب‌الله هم اعلام کرد که ۸۰ هزار موشک آماده پرتاب شدن به اسرائیل است و این شد که آمریکا در سوریه شکست خورد.”

 بعدها نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی به این سخنان اعتراض کرد که “طوری سخن نگوییم که کشورهای دیگر بگویند ایران تروریست پرورش می دهد.” او گفته بود: “ بیان چنین مسائلی اشتباه بوده در تضاد با منافع ملی است و مقامات جمهوری اسلامی ایران باید با اینگونه اظهارنظرها برخورد کرده و مواضع مناسب را اتخاذ کنند. اینگونه اظهارنظرها حتما به سود منافع ملی نیست.”

تلاش سپاه برای آنچه که “شکل گیری بسیج مردمی” در سوریه نامیده است، موجب حضور گسترده نیروهای شبه نظامی در کنار ارتش سوریه شده است. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران دیروز خبر داد که حزب الله سوریه اعلام موجودیت کرده است. این خبرگزاری نوشته بود: “برای اولین بار پس از آغاز بحران در سوریه «مقاومت اسلامی در سوریه» شاخه رسمی حزب الله سوریه به صورت رسمی شهادت یک گروه از رزمندگان خود را تسلیت گفت.” این سایت اضافه کرده بود: “گفته می‌شود این نیروها به صورت محدود در کنار ارتش سوریه به مبارزه با تروریست‌ها می‌پردازند و «حزب الله لبنان» نیز دائما تاکید کرده است که از نظر تعداد رزمندگان حضور محدودی در سوریه دارد و نیروهایش در کنار ارتش سوریه جنگیده و از آن پشتیبانی می‌کنند.”

در همین حال در ایران روزی نیست که خبر خاکسپاری یکی از کشته شدگان در جنگ داخلی سوریه منتشر نشود. چند روز پیش تصاویری از تشییع رضا کارگربرزی از فرماندهان سپاه پاسداران در شهر نظرآباد منتشر شد. گفته میشد که او سرگرد سپاه پاسداران بوده است.

سایت الف هم بهمن ماه گذشته گزارشی با عنوان “شهدای ایرانی «مدافع حرم» کجا آرمیده‌اند؟” منتشر کرد که در آن لیستی از کشته شدگان در سوریه و مزار آنها در ایران منتشر شده بود. در این لیست اسامی بیش از پانزده تن از ایرانیان منتشر شد.

 اما کشتگان جنگ سوریه که به ایران بازمیگردند تنها از ایرانیان نبودند.چند روز پیش، مراسم تشییع یکی از کشته شدگان جنگ سوریه با عنوان “مدافعان حرم حضرت زینب” در مشهد برگزار شده بود. قاسم شجاعی که از مهاجران افغان در ایران بوده است، توسط سپاه پاسداران به جنگ سوریه اعزام شده بود. گفته می شود که در سپاه قدس گردانی با نام “گردان فاطمیون افغانستان” تشکیل شده و گروهی ازمهاجران افغان از این طریق به جنگ سوریه اعزام شده اند. حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم بزرگداشت قاسم شجاعی گفته بود: “برخی شهدای امروز برای دفاع از اسلام، خارج از وطن و کشور خود به شهادت می‌رسند…فصل جدیدی از انقلاب در جهان اسلام باز شده و امروز می‌بینیم از عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و… برای دفاع از اسلام و مظاهر آن به سوریه آمده و شهید می‌شوند.”

 او تاکید کرده بود: “در بین تمامی گروه‌ها و افرادی که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) به سوریه می‌روند، جوانان افغانستان از امتیاز بیشتری برخوردارند.”

چندی پیش روزنامه هشت صبح چاپ افغانستان خبر داد: “براساس معلومات و شواهدی که روزنامه ۸صبح به‌دست آورده است، سپاه پاسداران ایران مهاجران افغان مقیم این کشور را برای جنگ علیه مخالفان بشار اسد به سوریه اعزام می‌کند.این معلومات و شواهد که توسط یک منبع مهم و معتبر جمع‌آوری شده است، نشان می‌دهد که مهاجران افغان قبل از اعزام برای حمایت از رژیم بسار اسد به سوریه، در تهران تحت آموزش‌های نظامی قرار می‌گیرند. براساس این معلومات و شواهد، برای مهاجرانی که برای جنگ علیه مخالفان بشار اسد به سوریه می‌روند، کارت‌های اقامت به رنگ سرخ در ایران داده می‌شود. هم‌چنین به این مهاجران برگه‌های تردد بین‌الشهری به رنگ‌های آبی نیز داده می‌شود.”