برخورد با دختران شاغل در کافه ها

نویسنده
فیروزه متین

» عصبانیت روحانی از برخوردها با زنان

در حالی که بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی نهادهای رسمی، میزان بیکاری زنان در مناطق شهری ایران به رقم بی سابقه ۵۵ درصد رسیده است، و ماجرای تفکیک جنسیتی در محل کار با اعتراضات گسترده داخلی و نهاد های بین المللی حقوق زنان مواجه شده، روز گذشته نیروی انتظامی در تصمیمی کم سابقه اشتغال زنان در اماکنی چون کافه ها و رستوران ها، کافی شاپ ها و قلیان خانه ها را ممنوع اعلام کرد.

اقدامی که اگر چه هنوز آماری از میزان تبعات بیکاری آن موجود نیست، اما برآورد می شود که به بخشی از طبقه زنان و دختران سرپرست خانوار و خودگردان لطمات جبران ناپذیری وارد کند. چرا که اشتغال در این قبیل اماکن، در سال های اخیر در بین زنان و دختران با استقبال زیادی همراه شده وبا تغییر نگاه های سنتی جامعه نسبت به مشاغل خدماتی، بخشی از جامعه زنان که عموما از تحصیلات عالیه نیز برخوردار هستند را به سمت خود جلب کرده است.

بر اساس این گزارش، تصمیم خلق الساعه و کم سابقه نیروی انتظامی در خصوص اشتغال زنان و دختران در کافه ها و کافی شاپ ها راسرهنگ خلیل هلالی رئیس پلیس اماکن ناجا اعلام کرده و گفته است: “به طور کل اشتغال زنان در قهوه خانه‌ها ممنوع است و حتی گرچه اخذ پروانه کسب قهوه خانه از سوی زنان بلامانع است ولی زنانی که تقاضای اخذ پروانه کسب قهوه‌خانه دارند باید مردانی را به عنوان مباشر خود در این اماکن معرفی کنند چراکه طبق قانون، تردد و اشتغال زنان حتی اگر صاحب پروانه کسب نیز باشند، در داخل قهوه خانه‌ها ممنوع است”.

او در خصوص اشتغال زنان در سفره خانه‌های سنتی نیز گفت:” با توجه به اینکه خدمات در سفره‌خانه‌های سنتی به خانواده‌ها نیز ارائه می‌شود، تردد خانم‌ها در آن اماکن بلامانع است ولی ممنوعیت اشتغال زنان درفضای عمومی این اماکن، همچون قهوه‌خانه‌ها است ولی اشتغال زنان در فضاهایی همچون آشپزخانه سفره‌ خانه‌ها، ممنوعیتی ندارد”.

وی افزوده است:“ قوانین حاکم بر قهوه‌خانه‌ها در خصوص کافی شاپ‌ها نیز برقرار است و با توجه به اینکه قوانین حاکم بر کافی شاپ‌ها، همچون قوانین قهوه خانه‌ها است، لذا اشتغال زنان در کافی شاپ‌ها نیز ممنوع است. متاسفانه از میان تعداد بسیار زیاد قهوه خانه‌های فعال در تهران، تنها تعداد اندکی دارای مجوز کسب هستند. البته برای اخذ پروانه کسب، نیروی انتظامی تنها یکی از نهادهای تصمیم گیرنده در خصوص صلاحیت مکان و شخص متقاضی است و نهادهای دیگری نیز برای ارائه پروانه کسب، همچون وزارت بهداشت، شهرداری، سازمان امور مالیاتی و صنف مربوطه نیز وظایفی را در این موضوع دارند. طبق قانون، اتحادیه مربوطه باید نسبت به شناسایی واحدهای بدون پروانه، اقدام کند و تذکرات لازم برای اخذ پروانه کسب به این اماکن فاقد مجوز بدهد لذا در صورتی که اقدام موثری از سوی واحد مذکور انجام نشود، پلیس اماکن با هماهنگی مقام قضایی نسبت به برخورد با واحدهای صنفی بدون پروانه اقدام خواهد کرد”.

همزمان با انتشار این خبر، برخی از سایت های داخلی، خبری را درباره امکان اشتغال زنان در کافی شاپ ها در کشور عربستان که مقامات ایران، دولت اش را حامی اسلام گرایان متحجر معرفی می کنند، در کنار سخنان رئیس اداره اماکن ناجا منتشر کردند و نوشتند: “وزارت کار عربستان اعلام کرده است که ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای زنان باعث خواهد شد تا تعداد زنان بیکاری که در برنامه { حافظ} ثبت نام کرده اند و به دنبال کار هستند کاهش یابد. موافقت وزارت کار عربستان برای کار زنان در کافی شاپ ها و رستوران های این کشور باعث شده است تا تعداد درخواست زنان برای کار در این دو قسمت بیشتر شود. وزارت کار عربستان اعلام کرده است زنانی که در برنامه {حافظ} ثبت نام کرده اند پس از یافتن کار می بایست در کلاس های آموزشی مرتبط با شغل حضور یابند و آموزش ببینند. از سوی دیگر یکی از کارشناسان امور اجتماعی در عربستان معتقد است جامعه عربستان به تدریج در حال پذیرش موضوع کار زنان در کنار مردان در جامعه است و خانواده های عربستانی می بایست خود را با شرایط جدید اجتماعی وفق دهند. برخی از منتقدین کار زنان در کافی شاپ و رستوران ها معتقدند حضور زنان در این دو قسمت با فرهنگ اسلامی عربستان مغایر است زیرا زنان در این مکان ها دائم در حال ارتباط با مشتریان مرد هستند”.

از زمان روی کار آمدن دولت، تلاش گروه های افراطی برای تهت فشار قراردادن بدنه اجتماعی تحول خواه جامعه از جمله زنان با بهانه “بدحجابی و بی بند و باری” هر روز ابعاد جدیدی به خود گرفته و تمامی تریبون های رسمی حاکمیت که در اختیار دولت نیست، از لزوم کاهش امکان تحرکت زنان در جامعه سخن می گویند تا حدی که شخص آیت الله خامنه ای هم از اشتغال زنان ابراز نارضایتی کرده و خواهان خانه نشین کردن آنها شده است.

او چندی پیش گفت: “مسئله‌ی اشتغال بانوان، جزو مسائل اصلی نیست. البتّه ما با اشتغال بانوان مخالف نیستیم؛ بنده خودم نه با اشتغالشان، نه با مدیریّتهاشان مخالفتی ندارم، مادامی‌که با آن مسائل اصلی معارضه و تنافی پیدا نکند؛ اگر معارضه پیدا کرد، آن مقدّم است”.

سخنانی که بسیاری از آگاهان اقدام اخیر محمدباقر قالیباف، شهردار محافظه کار تهران مبنی بر اعمال تفکیک جنسیتی در شهرداری ها را بر اساس آن و در راستای جلب نظر آیت الله خامنه ای می دانند.

فشار بر جامعه زنان به بهانه بدحجابی نیز از زمان روی کار آمدن دولت روحانی، به شکل چشمگیری افزایش یافته به طوری که روزی نیست نمایندگان تندروی مجلس و حتی علی مطهری که خود را چهره ای معتدل معرفی می کند به وزیر ارشاد و حسن روحانی در اینباره تذکر ندهند.

در همین حال، راه اندازی گشت های انصارحزب الله برای “تذکر لسانی”، افزایش تعداد گشت های ارشاد از دیگر فعالیت های افراطیون برای فشار بر جامعه زنان است.

بر اساس این گزارش، همین دیروز، با وجود آنکه حکومت ایران مدتی است طرح های مد اسلامی را تشویق می کند، در کرج یک شوی لباس زنانه از سوی نیروی انتظامی پلمب شده است.

فرارو در این باره نوشته است: “یک مجموعه شوی لباس غیراسلامی وابسته به فرقه ضاله بهائیت در کرج پلمب شد. در جریان بازرسی این مکان و پس از احراز هویت مجریان آن که به فرقه ضاله بهاییت وابسته بودند و همچنین افشای اهداف آنها در راستای تضعیف اعتقادات اسلامی، این مجموعه پلمپ و عوامل آن دستگیر شدند”.

مجموعه این برخوردها با زنان به بهانه “بی عفتی و بدحجابی” در حالی است که حسن روحانی، روز گذشته از سیاست های یک بام و دو هوا جریانات تندرو بر علیه زنان انتقاد کرده و گفته است: “یک بام و دو هوا نمی‌شود. چطور شب انتخابات همه را صدا می‌زنیم و قومیت‌ها را با لباس‌های مختلف و افراد را از این جناح و آن جناح و چادری و با حجاب و بدحجاب را ردیف می‌کنیم؛ حال این موضوع باید هر روز باشد نمی‌شود شب انتخابات کل ملت ایران را دعوت کنیم و انتخابات که تمام شد ببینیم ما هستیم و یک قبیله. این موضوع بر خلاف توصیه‌های امام و رهبری است. همه را باید یکسان ببینیم و خالصانه خدمت کنیم و عادلانه به همه نگاه کنیم”.

نمی‌توان سیاست یک بام و دو هوا داشت. چطور شب انتخابات همه را صدا می‌زنیم و با حجاب و بدحجاب را ردیف می‌کنیم حال این موضوع باید هر روز باشد مسئولیت مذاکرات را شخصا برعهده دارم.