ایران به تقویت رژیم اسد می پردازد

نویسنده

» یو پی آی:

اظهارات اخیر یک فرمانده بلند پایه نظامی ایران مبنی بر اینکه نیروهای ایران در سوریه برای تقویت و حمایت از رژیم بشار اسد فعال هستند، نشان داد که وضعیت مخالفان چندین پاره سوریه تا چه حد وخیم است.

این خبر و همچنین اخبار مربوط به ارسال سلاح توسط روسیه و چین به دمشق برای حمایت از اسد، ممکن است باعث  شود که پادشاهی های منطقه خاورمیانه  به رهبری عربستان سعودی، مخفیانه شروع به ارسال سلاح برای مخالفان کنند.

مهمترین مجرای رساندن سلاح و مهمات به شورشیان سوریه از طریق شمال لبنان است که ساکنان آن سنی  و با همه کیشان خود در سوریه مرتبط هستند.

سنی ها در سوریه اکثریت دارند و فعالین  اصلی انقلاب سوریه به شمار می آیند که اکنون وارد پانزدهمین ماه خود می شود.

روز دوشنبه جانشین فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مصاحبه ای با خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا گفت که نه تنها نیروهای ایران در سوریه حضور دارند بلکه این نیروها مانع از کشتار مردم توسط نیروهای اسد نیز می شوند.

او گفت: “اگر نیروهای جمهوری اسلامی ایران در سوریه حضور نداشتند قتل عام مردم سوریه در سطح وسیع تری رخ می داد.”

وی گفت: “قبل از حضور ما در سوریه مردم بیشتری توسط مخالفان کشته می شدند ولی با حضور فیزیکی و غیر فیزیکی جمهوری اسلامی از قتل عام وسیع در سوریه جلوگیری شده است.”

خبرگزاری ایسنا این خبر را آخر هفته روی وب سایت خود قرار داد ولی بعد از آنکه خبر آن در رسانه های غربی انعکاس یافت آن را بدون ذکر هیچ دلیلی از وب سایت خود حذف کرد.

اعتراف آشکار قاآنی از این نظر اهمیت دارد که وی معاون فرمانده سپاه قدس است که بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای فعالیت های خارج از ایران است.

نیروی قدس مدت ها در لبنان حضور داشته و با گروه حزب الله، که مورد حمایت ایران است، در عملیات مخفیانه علیه آمریکایی ها درعراق همکاری داشته است.

تعداد نیروهای سپاه قدس در سوریه مشخص نیست، هرچند منابع غربی می گویند تعداد آن ها قابل ملاحظه است.

گفته شده سرلشگر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس در ماه ژانویه  به دمشق سفر  و با اسد و فرماندهان ارشد سوریه ملاقات کرده است.

سلیمانی که مغز متفکر نیروی قدس در عراق بوده است و عملیات مخفیانه در خلیج فارس و لبنان را کنترل می کند، از مقامات تصمیم گیر کلیدی ایران، بخصوص در مسائل امنیتی است.

سوریه یکی از اجزای مهم برنامه های توسعه طلبانه ایران درون دنیای عربی است.

تهران آماده است برای حفظ سوریه در مدار خود به هر کاری، مگر جنگ آشکار و رودررو با اسرائیل و آمریکا، دست بزند.

در نتیجه فرستادن شخصی مانند سلیمانی به دمشق برای هدایت عملیات مخفیانه ایران، نشانه عزم تهران برای حفظ رژیم اقلیت اسد در قدرت است.

مقامات غربی می گویند سفر وی به دمشق نشانه وسعت گرفتن حمایت ایران از اسد است؛ حمایتی که در زمان شروع انقلاب از 15 مارس 2011 تنها به حضور مشاوران سپاه پاسداران محدود می شد.

آمریکا و متحدین این کشور مایلند رژیم اسد در سوریه تغییر کند و اتحاد آن با ایران، که از زمان مرگ حافظ اسد، پدر بشار اسد در سال 1980 شکل گرفت، پایان یابد.

وی در آن زمان دشمن صدام حسین بود و جمهوری اسلامی نوپا را متحدی بالقوه علیه رژیم بغداد می نگریست.

آمریکایی ها نیز حضور نیروی قدس و سیاست های ماکیاولی سلیمانی در سوریه را به عنوان  نشانه تشدید حمایت ایران از سوریه می نگرند که هرگونه امید به خلاصی از رژیم بشار اسد در کوتاه مدت را به یاس تبدیل می کند.

اینکه آیا چنین وضعیتی به حمایت قوی تر و محکم تر آمریکا از شورشیان سوریه منجر خواهد شد یا نه، هنوز روشن نیست.

ولی تغییر موضع رهبران اسرائیل در باره آنچه در سوریه رخ می دهد دراین زمینه معنی دار است.

چند ماه پیش، ایهود باراک با اطمینان از احتمال سرنگونی بشار اسد سخن می گفت ولی اکنون افسران ارشد ارتش اسرائیل و نهادهای اطلاعاتی انتظار دارند اسد برای آینده ای قابل پیش بینی بر سر قدرت باقی بماند.

منبع : یو پی آی – 29 مه 2012