مسئولان تولید بنزین آلوده باید پاسخگو باشند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» شاکی وزیر نفت سابق در مصاحبه با روز:

وزیر نفت اسبق دولت محمود احمدی نژاد به دادگاه احضار شده است. شاکیان مسعود میرکاظمی که حالا بر صندلی ریاست کمیسیون انرژی مجلس نشسته، او و سایر مسئولان وقت را که در جریان تولید بنزین داخلی نقش داشته اند به دادگاه کشانده اند تا پاسخگوی صدمات جبران ناپذیر و بیماری های غیرقابل درمان و متعاقب آن مرگ شهروندان باشند.

پیمان حاج محمود عطار، حقوقدان و وکیل دادگستری که به اتفاق دو وکیل دیگر از وزیر اسبق نفت شکایت کرده اند در مصاحبه با “روز” می گوید که مستندات مربوط به سمی و آلوده بودن بنزین داخلی به دادسرا ارائه و این مستندات از سوی شرکت نفت و سازمان محیط زیست تایید شده.

 

آقای عطار وزیر اسبق نفت به دادگاه احضار شده. شما خبری دارید از حضور یا عدم حضور او در دادگاه؟

احضاریه فرستاده شده، اما نسخه ثانی برنگشته که مشخص شود ابلاغ شده یا نه. این هفته مجددا مراجعه می کنیم برای پی گیری.

 

یعنی هنوز نمی دانید احضاریه دست خود او رسیده یا نه؟

ایشان وکیل مدافع در پرونده معرفی کرده و حضور وکیل مدافع یعنی اینکه متهم از محتوای پرونده و از ماهیت پرونده شکوائی علیه خودش حتما باخبر بوده. کما اینکه آقای میرکاظمی قبل از اینکه وکیل معرفی کند درباره من و سایر افرادی که این شکایت را کرده بودیم به رئیس قوه قضائیه نامه نوشته بود.

 

چه نامه ای؟

ما خبر نداریم چه نوع نامه ای بوده، شکایت است، گله مندی یا اعلام جرم است یا چی. فقط خبر داریم که چنین نامه ای نوشته و این یعنی از قضیه شکایت و محتوای آن با خبر بوده.

 

شکایت شما در کدام شعبه رسیدگی می شود؟

شعبه رسیدگی کننده، شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت است.

 

در ارتباط با قضیه بنزین های آلوده شما فقط از آقای میرکاظمی شکایت کرده اید؟

ما از ایشان و کلیه مسئولانی که در تولید بنزین آلوده آمریت یا مباشرت داشتند شکایت کرده ایم و بایستی پاسخگو باشند. تولید این بنزین هم به شهروندان و آلودگی هوا و هم مستقیما در نحوه زندگی مردم تاثیر داشته، بر اساس تایید کارشناسان ما شکایت کردیم و مستندات مربوطه را هم به دادگاه ارائه دادیم. مستنداتی که شرکت نفت و سازمان محیط زیست تایید کرده. البته باید توضیح بدهم با توجه به اینکه سالیان گذشته کشور ما مورد تحریم های کشورهای دیگر قرار گرفت یکی از معضلات دولت فراورده های نفتی به ویژه بنزین بود. در همین راستا دولت به این تلاش افتاد که برای تامین بنزین روزانه شهروندان و خودروها به تولید داخلی بیندیشد. این اندیشه بسیار پسندیده ای بود و کارخانه های تولید بنزین با دستور آقای میرکاظمی به تولید بنزین داخلی اقدام کردند، منتهی مشکلی که وجود دارد این است که به نظر کارشناسان فنی، این تولیدات دارای فرمول های علمی و استانداردهای علمی نبوده و از این حیث این بنزین تولید داخلی دارای استانداردهای علمی نبوده و موجب افزایش آلودگی شهرها، به ویژه کلان شهرهایی مثل تهران شده و صدمات غیرقابل جبرانی به شهروندان وارد آورده، و زمینه ساز بیماری های غیرقابل درمان و رفتن شهروندان به بیمارستان و فوت شهروندان شده. الان البته کارشناسان درباره بنزین وارداتی هم بحث دارند و ما در این باره هم بحث داریم که آیا بنزینی که وارد می شود دارای استانداردهای علمی است و وزارت نفت در خصوص حفاظت از محیط زیست و آلوده نکردن هوا آیا این دقت را در واردات بنزین دارد. مساله دیگر این است که ما بایستی در تولید بنزین یک روزی خودکفا شویم اما مساله ما این است که با استانداردهای علمی و جهانی باید باشد.

 

فقط ایشان احضار شده؟

از ایشان به عنوان بالاترین مقام اجرایی وزارت نفت شکایت کرده ایم ولی بازپرس باید افراد دیگری را هم احضارو مواخذه کند، که تاکنون فقط ایشان احضار شده.

 

آقای قاسمی، وزیر سابق نفت گفته بعید میداند به خاطر بنزین آقای میرکاظمی به دادسرا فراخوانده شود؟

در پاسخ به ایشان باید گفت وکیل دفاع آقای میرکاظمی در پرونده وکالت نامه گذاشته و نامه ای که خود ایشان به رئیس قوه قضائیه نوشته نشان می دهد کاملا با خبر است. احضاریه هم برای او رفته و اگر هم نیاید مراحل دادرسی ادامه خواهد یافت.

 

اگر نیاید از نظر قانونی چه برخوردی با او صورت خواهد گرفت؟

مراحل بعد را بایستی بازپرس تعیین کند. الان پرونده در دادسرا است و اگر بازپرس احراز از مجرمیت بکند قرار مجرمیت صادر می کنند و می رود دادگاه.

 

چطور شد شما شکایت کردید؟

متاسفانه مشخص نیست مراجع نظارتی ما بنا به چه دلایلی، نظارت کافی را بر دستگاه های اجرایی ندارند. ما امروز صرفا درباره بنزین آلوده که در دولت گذشته صورت گرفت شکایت نکرده ایم، بلکه درباره شیر آلوده به روغن پالم هم علیه رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و روسای سابق موسسه استاندارد ایران شکایت کرده ایم و در این مورد هم پرونده ای در همان شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت تشکیل شده. به عنوان یک شهروند ما این حق را داریم که منتظر مراجع و دستگاههای نظارتی بر عملکرد مسئولان اجرایی نمانیم. ما در این شهر و کشور زندگی می کنیم و دارای وظیفه اخلاقی نسبت به هم نوعان خود هستیم. وقتی دیدیم هوای ما آلوده است، مواد غذایی ما آلوده است، بر خودمان این وظیفه را دیدیم که پی گیری قانونی کنیم.