شکایت صد نماینده از هیات رئیسه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اعتراض به عدم طرح سئوال‌ها و تذکرها

هم‌زمان با دریافت ششمین کارت زرد اعضای کابینه از مجلس نهم، صد تن از نمایندگان طی نامه‌ای خطاب به کمیسیون اصل ۹۰ از روش هیات رییسه مجلس در عدم ارجاع سئوال‌ها و تذکرها خطاب به وزرا در صحن علنی شکایت کردند.

خبرگزاری فارس، اقدام به انتشار متن نامه‌ی صد تن از نمایندگان مجلس کرده است. این نمایندگان - که هنوز اسامی آن‌ها اعلام نشده است - در این نامه خطاب به کمیسیون اصل ۹۰ ضمن انتقاد از هیات رییسه مجلس، نحوه عمل‌کرد این هیات را “سلیقه‌ای و برخلاف صریح قانون اساسی” توصیف کرده و نوشته‌اند: “امضاکنندگان ذیل درخواست رسیدگی خود از عملکرد هیأت رئیسه در خصوص نحوه اعلام وصول سوالات و استیضاح‌ها را که صراحتا برخلاف آیین‌نامه و قانون اساسی است، اعلام می‌کنیم”.

مصطفی افضلی‌فر، سخن‌گوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در گفت‌وگویی خبر از آن داد که شکایت نمایندگان به این کمیسیون ارجاع شده و کمیسیون اصل ۹۰ آن را بررسی خواهد کرد.

اشاره این نمایندگان به تلاش‌هایی است که از سوی هیات رییسه مجلس نهم برای منتفی کردن طرح سوال و استیضاح برخی وزرای دولت روحانی صورت گرفته است. در یکی از آخرین موارد از این دست، هیات رییسه مجلس ابتدا از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر علوم خودداری کرد و در نهایت پس از برگزاری جلسه‌ای مشترک با حضور رضا فرجی‌دانا و علی لاریجانی، این استیضاح برای مدت یک ماه به تعویق افتاد.

روز گذشته حمید رسایی، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس، در تذکری آیین‌نامه‌ای، نسبت به عدم طرح سوال خود از عباس آخوندی، وزیر راه، اعتراض کرد و گفت: “در کجای آیین‌نامه داخلی چنین اختیاری به هیات رییسه مجلس داده شده که سوالات نمایندگان از وزرا به صورت سلیقه‌ای در صحن علنی خانه ملت اعلام وصول شود”؟

گرچه هنوز نام نمایندگان امضاکننده‌ی این نامه مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد بخش نه چندان کوچکی از آن‌ها، منتقدان دولت روحانی در مجلس و اعضا و نزدیکان جبهه پایداری باشند.

نامه شکایت این نمایندگان هم‌زمان با آن نوشته شده که روز گذشته محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نتوانست با حضور در مجلس پاسخ‌گوی سوال‌های نمایندگان باشد و آنها را قانع کند که او نیز از مجلس نهم کارت زرد گرفت.

نعمت‌زاده ششمین وزیر کابینه روحانی است که از مجلس کارت زرد می‌گیرد. پیش از این وزرای کشور، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و اقتصاد نیز از نمایندگان کارت زرد گرفته بودند. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس،اگر تعداد کارت‌های زرد هر وزیری به عدد سه برسد، راه برای استیضاح او باز می‌شود.

پیش از این و براساس آماری که مجلس نهم ارائه کرده بود، نمایندگان بیشترین میزان تذکر و سوال را در ادوار مختلف از وزرای دولت نهم مطرح کرده بودند.

حسین مظفر، معاون نظارت مجلس، اسفندماه سال گذشته آماری ارائه داده بود که براساس آن نمایندگان مجلس در یک بازه زمانی سه ماهه “حدود یک هزار و ۲۱۳ تذکر به وزیران، رییس جمهوری و دولت یازدهم داده‌اند که نسبت به دولت دهم در سال گذشته رشد بسیار زیادی داشته‌است… رییس جمهوری با ۱۹۶ تذکر، وزیر راه و شهرسازی با ۱۴۱ و وزیر صنعت، معدن و تجارت با ۱۲۰ تذکر به ترتیب بیشترین تذکر نمایندگان را دریافت کرده‌اند و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با دو تذکر کمترین میزان تذکرات را دریافت کردند”.

این آمار در سه ماهه نخست روی کار آمدن دولت روحانی بیش از ۱۴۰۰ تذکر بود که ۲۲۲ مورد آن به حسن روحانی باز می‌گشت.

حسن روحانی خود نیز از احضارهای مکرر وزرا به مجلس راضی نیست. رییس دولت یازدهم در این زمینه گفته بود: “چنین حجمی از سئوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضا برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند… بنده از وزرا خواسته‌ام ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند. تردیدی ندارم که نمایندگان مجلس هم دلسوز و خواهان شرایط بهتر برای کشورند”.

حامیان روحانی، از نمایندگان عضو جبهه پایداری، به عنوان مخالفان اصلی خود در مجلس نام می‌برند. مساله‌ای که با تایید برخی اصول‌گرایان نیز روبه‌رو شده است.

خبرآنلاین، وب‌سایت حامی علی لاریجانی، از احضار وزرا به مجلس با عنوان رقابت اعضای جبهه پایداری برای طرح سوال از اعضای کابینه یاد کرده بود.

هنگام رای اعتماد به کابینه حسن روحانی، روزنامه توقیف شده بهار در گزارشی نوشته بود که اعضای جبهه پایداری، توافق کرده بودند که به هیچ‌یک از وزرای دولت روحانی رای موافق ندهند و تلاش خود را برای حذف چند تن از آن‌ها انجام دهند.

آن زمان وب‌سایت تابناک - نزدیک به محسن رضایی - در این زمینه نوشته بود: “جبهه پایداری که بیشترین مخالفان وزرای پیشنهادی را به خود اختصاص داده ‌است، تصمیم گرفته‌اند به هیچ یک از وزرای دولت یازدهم رای اعتماد ندهند تا اینکه زمینه افتادن برخی وزراء و نیز کاهش آرای وزرای دیگر را فراهم سازند. دراین صورت زمینه تشکیل دولت مقتدر نیز از بین می رود”.

چند ماه بعد امیرحسین قاضی‌زاده، سخنگوی وقت جبهه پایداری، در این زمینه گفت: “در زمان رای اعتماد به وزرای دولت روحانی، فراکسیون اصول‌گرا تصمیم گرفتند که به پنج نفر حتما رأی بدهند و به پنج نفر هم حتما رأی ندهند”.

اعضای جبهه پایداری عمدتا وزرای سابق، نزدیکان و حامیان محمود احمدی‌نژاد هستند. این جبهه سیاسی بهار سال ۹۰ تشکیل شد و از محمدتقی مصباح‌یزدی به عنوان پدر معنوی آن یاد می‌ شود. این گروه سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ ابتدا از لنکرانی ـ- وزیر علوم دولت احمدی‌نژد - و سپس از سعید جلیلی حمایت کردند؛ رفتاری که با واکنش دیگر اصول‌گرایان مواجه شده و از این حرکت با عنوان “وحدت‌شکنی” یاد کرده بودند.

فراکسیون جبهه پایداری در مجلس حدود ۳۵ عضو دارد و رسایی، حسینیان، کوچک زاده، سالک، طلا، آقاتهرانی، کریمی قدوسی، قاضی زاده، زارعی، سلیمانی و میرکاظمی از جمله اعضای آن هستند.