محمد خزایی جایگزین جواد ظریف؟

نویسنده

zarif475.jpg

مریم دستگیر

با اعلام سخنگوی وزارت خارجه درخصوص تغییر جواد ظریف نماینده ایران درسازمان ملل و تعیین محمد خزایی، معاون وزیراقتصاد و دارایی به عنوان جانشین وی، یکی از کهنه کارترین دیپلمات های ایران در حساس ترین شغل خارج از مرکز وزارت امورخارجه، در حال کنار رفتن است.

طی ماه های پس ازروی کارآمدن محمود احمدی نژاد، همواره تغییر وجایگزینی افراد شاغل درنمایندگی ایران درسازمان ملل وازجمله جواد ظریف مطرح بوده اما به دلیل حساسیت های زمانی، چنین تصمیمی دائما به تعویق افتاده است.

سید محمد علی حسینی که درمحل خبرگزاری دانشجویان ایران حاضربود درخصوص جایگزینی نماینده ایران درسازمان ملل گفته است: “محمد خزایی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های اقتصادی و فنی، به عنوان جانشین محمد ظریف، نماینده کشورمان در سازمان ملل، مطرح است.”

ظریف ازجمله دیپلمات های ایرانی است که ارتباط بسیار خوبی با مطبوعات دارد ونوشته هایش در برجسته ترین رسانه های غربی ازجمله نیویورک تایمز، هرالد تریبون، وال استریت ژورنال منتشر شده و همچنین میهمان معروفترین شوهای تلویزیونی آمریکایی همچون چارلی رزبوده است. او مدافع سرسخت سیاست های ایران به روشی است که کسی را ازخود نمی راند. او مردی است که درجریان مذاکرات سال 2003 با آمریکا که درپی ارسال نامه ای از سوی مقامات ایرانی برای حل مسائل فیمابین مطرح شد، قرارداشته وبا برخی دیپلمات های آمریکایی نیزدیدار کرده است. نیکلاس کریستوف ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز ماه گذشته با نوشتن مطلبی از حضور ظریف به عنوان نماینده ایران درملاقات با دیپلمات های آمریکایی که قراربود همان زمان در ژنو برگزارشود سخن گفت.

طی هفته های گذشته برخی از روزنامه های مشهور جهانی به بهانه احتمال ترک نمایندگی سازمان ملل، نوشته هایی را درمورد این دیپلمات ایرانی نوشته بودند. ازجمله این مطالب مقاله ای درهرالد تریبون درخصوص وی بود که حکایت داشت: “ظریف در پاسخ به این سوال که آیا شیوه ایران نقصی نداشته است؟ گفت ممکن است ما با توضیح ندادن مواضع خود، به سو تفاهمات کمک کرده باشیم.” جیمز دوبینز مدیر مرکز امنیت بین الملل و سیاست دفاعی مرکز تحقیقاتی راند درخصوص پایان ماموریت ظریف به این روزنامه گفته است: “ فرصت مذاکره با یک فرد توانا و حرفه ای از دست رفته است و دیگر از این فرصت ها کمتر دست می دهد. “

درآخر مقاله هرالد تریبون درباره نماینده ایران درسازمان ملل که به زودی این دفتر را ترک خواهد کرد آمده است: “ اگرچه او درعین حال نماینده کشوری است که با غرب درخصوص پرونده هسته ای خود مبارزه طلبی می کند، اخیرا محقق ایرانی –آمریکایی هاله اسفندیاری را زندانی کرده و صاحب رییس جمهوری است که معتقد است اسراییل باید ازنقشه جغرافیایی پاک شود و هولوکاست نیز مورد سوال است.”