هیچ خبری از عبدالرضا تاجیک نیست

نویسنده
نیما رسایی

» هشدار سازمان گزارشگران بدون مرز

نگرانی در مورد عبد الرضا تاجیک از حالت معمولی خارج شده وشرایط ویژه ای پیدا کرده است.پیش از این، خواهر این روزنامه نگار در مصاحبه با روز از بی خبری مطلق از برادرش که از 22خرداد در بازداشت به سر میبرد ابراز نگرانی کرده بود. این نگرانی همچنان ادامه دارد تا جایی که دیروز سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعیه ای هشدار داد رضا تاجیک میتواند به قربانی دیگر دستگاه قضایی بدل شود.

عبدالرضا تاجیک از سال گذشته وپس از انتخابات 22خرداد این سومین باری است که زندان اوین را تجربه میکند.اخبار حکایت از آن دارد که نیروهای امنیتی برای شکستن وگرفتن توبه نامه از تاجیک برنامه ریزی خاصی کرده اند به طوریکه تیم بازجویی او هم تغییر کرده است تا در شرایط سخت تر بتوانند این روزنامه نگار را “بشکنند”.

در راستای همین برنامه ریزی امنیتی است که خانواده تاجیک هفته هاست در بی خبری مطلق از این عضو کانون مدافعان حقوق بشر به سر می برند. پیشتر دیگر عضو این کانون، نرگس محمدی در شرایط خاصی از زندان آزادو پس از آزادی راهی بیمارستان شد وآنجا مشخص شد که وی در دوران بازجویی به حالت نیمه فلج درآمده است.

به گفته خانم محمدی، پزشک زندان در هشداری به بازجویان گفته بود: “نگذارید زهرا کاظمی دیگری درست شود.” وی در این حالت آزاد و سپس راهی بیمارستان شد. اینک به گزارش رادیو فردا، گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعیه ای به مناسبت هفتمین سالگرد قتل زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی ‌تبار کانادایی در زندان اوین، اعلام کرد که “عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار زندانی، نیز می تواند به قربانی دیگر دستگاه قضایی ایران تبدیل شود.”

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود  نوشته است: “خانواده عبدالرضا تاجیک روزنامه‌نگار و عضو کانون مدافعان حقوق بشر که در ۲۲ خرداد دستگری شده است، همچنان از محل بازداشت وی بی‌اطلاع هستند. همکار بسیاری از روزنامه‌های توقیف شده از جمله فتح، بنیان، بهار و شرق در کمتر از یک سال برای سومین بار بازداشت شده است.”

گزارشگران بدون مرز در این اطلاعیه، بازداشت و نگهداری مخفیانه زندانی را شکلی از “ناپدید کردن اجباری” و نقض حقوق بین‌المللی خوانده، که به گفته این سازمان، از مصادیق جنایت علیه بشریت به شمار می‌آید.

خواهر عبدالرضا تاجیک در گفت وگو با “روز” گفته بود: “اسمی از عبدالرضا تاجیک در رایانه زندان اوین نیست و تنها مورد در رایانه مربوط به بازداشت قبلی او است.”

خواهر عبدالرضا تاجیک اضافه کرده بود: “یک ماه است که رضا در بازداشت به سر می برد اما نه تماسی نگرفته، نه دادستان تهران از بازداشت او خبر دارد، نه اسم او در کامپیوتر زندان اوین است و نه دادسرا جوابی به ما می‌دهد؛ ما واقعا احساس ترس و نگرانی می کنیم و می ترسیم بلایی سر او آمده باشد.”

این وضعیت همچنان ادامه دارد و هنوز هیچ یک از مقامات رسمی امنیتی ـ قضایی اظهار نظری در مورد وضعیت تاجیک نکرده اند.