محکومیت زندان برای کشیش آوانسیان

نویسنده

» گزارش کراس‌مپ از وضعیت ‌مسیحیان ایران

به گفته محبت نیوز، بنا بر اسناد دادگاه انقلاب ایران، کشیش آوانسیان به سه سال و نیم زندان محکوم شده است. طبق این اسناد آوانسیان به جرم فعالیت ضدحکومت و ترویج عقاید مغایر با مقدسات جمهوری اسلامی ایران مجرم شناخته شده است. به او ۲۰ روز فرصت داده شده تا درخواست تجدیدنظر کند.

جلسه دادگاه بدوی در مورد اتهامات آوانسیان ۷ سپتامبر ۲۰۱۳ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. این جلسه غیرعلنی بود.

در این جلسه تصمیم گرفته شد که تا زمان اعلام رای دادگاه، آوانسیان در خانه بماند و از ارتباط با مسیحیان دیگر خودداری کند.

آوانسیان که یک خواننده بااستعداد مسیحی و هنرمند سکولار سابق است و به مدت ۱۷ سال کشیش منصوب ارامنه و اعضای فارسی زبان انجمن کلیساها در ایران بوده از بیماری قلبی و دیابت رنج می‌برد.

او هفته‌ای سه بار در بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران دیالیز می‌شود و از شغل خود به خاطر وضعیت سلامتش بازنشسته شده است.

محبت نیوز می‌گوید دادگاه از وضعیت سلامت او باخبر است اما “با علم به وضع سلامتی او حکم سختی صادر کرده است.”

روزی که قرار بود آوانسیان برای جلسه دادگاه حاضر شود در حال دیالیز شدن در بیمارستان بود و نتوانست به دادگاه بیاید.

محبت نیوز می‌گوید، دادگاه به او دستور داده اسناد مشکلات پزشکی خود را ارائه کند، در غیر این صورت حکم برپایه ادعاهایی که در دادگاه ارائه شده صادر می‌شود.

آوانسیان به همراه گروهی از مسیحیان ایرانی در خانه‌ای شخصی جمع شده بودند تا کریسمس را جشن بگیرند. آنها روز ۲۷ دسامبر ۲۰۱۲ با هماهنگی تعداد زیادی از نیروهای امنیتی دولت دستگیر می‌شوند.

محبت نیوز می‌گوید: “بنا بر منابع دولتی متعدد، چنین حرکاتی برای بازداشت و ایجاد هراس در رهبران مسیحی ایرانی ارمنی و کشیشانی که فعالانه به تبلیغ دین مسیحیت می‌پردازند، مدتهاست که جریان دارد.”

محبت نیوز عنوان می‌کند در ماه‌های اخیر، تعداد زیادی از رهبران و کشیشان ارمنی توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات فراخوانده یا دستگیر شده‌اند. به آنها گفته شده فعالیت‌های خود را کنار بگذارند یا در مدت ۹۰ روز کشور را ترک کنند.

محبت نیوز می‌گوید: “تعطیلی انجمن مرکزی کلیسای خدا در تهران که بزرگترین کلیسای فارسی‌زبان در ایران است، شاید به معنی از سر گرفته شدن این حرکات باشد.”

محبت نیوز می‌گوید، یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی روحانی، بهبود شرایط اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران بوده است. این خبرگزاری می‌گوید: “این وعده به تحقق نرسیده و در ۱۰۰ روز اول ریاست‌جمهوری او هیچ بهبود خاصی در این موضوع انجام نشده است.”

به گفته محبت نیوز، در حالیکه روحانی از احترام به حقوق تمام شهروندان حرف می‌زند “اما هرگز وجود اقلیت مسیحی فارسی‌زبان را که اکنون بزرگترین جمعیت مسیحیان در ایران را تشکیل می‌دهند به رسمیت نشناخته است. این تازه مسیحیان با سرکوب شخصی و محدودیت‌های اجتماعی روبرو هستند.”

بنا به گزارش‌های منتشر شده، دستگیری و زندانی شدن تازه‌مسیحیان در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد. برخی از آن‌ها حکم‌های سخت و زندان‌های طولانی دریافت کرده‌ یا این‌که به خارج از کشور تبعید شده‌اند.

منبع: کراس‌مپ - 16 دسامبر 2013