اولین عقب نشینی دولت درهدفمندسازی

نویسنده
نازنین کامدار

» همزمان با دو رقمی شدن نرخ تورم رخ داد

با وجود فشارهای دولت بر واحدهای تولیدی، اصناف و فروشندگان برای کاهش قیمت محصولات و کالاها و نیز کاهش تعرفه کالاهای وارداتی برای کنترل نرخ تورم پس از حذف یارانه ها، بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که  نرخ تورم باردیگر دو رقمی شده است.

پذیرفتن افزایش نرخ تورم توسط  بانک مرکزی در حالی است که به گفته تحلیل گران مسائل اقتصادی و نیز نمایندگان مجلس، واریز سهمیه سوخت دی ماه از یکسو و پرداخت یارانه نقدی دوماهه علی الحساب از سوی دیگر، هنوز منجر به ایجاد شوک تورمی نشده و تبعات اصلی افزایش ناگهانی قیمت ها و عدم تناسب یارانه پرداختی با آنها در ماه های آینده مشخص خواهد شد.
در همین راستا برخی از نمایندگان مجلس پیش بینی کرده اند که پس از پایان سهمیه سوخت 100 تومانی و اجبار مردم به خرید بنزین 400 و 700 تومانی، رشد تورم با وجود تمامی فشارهای حکومتی بر فروشندگان و تولیدکنندگان، حتمی خواهد بود. تا حدی که برخی از جمله علیرضا محجوب از نرخ تورم 60 درصدی پس از اجرای کامل حذف یارانه ها سخن گفته اند.
اینک در چنین شرایطی و پیش از تحقق کامل حذف یارانه ها و با وجود تبلیغات سازمان یافته رسانه های حکومتی درباره آثار مثبت و نحوه اجرای مناسب این طرح، بانک مرکزی از افزایش نرخ تورم خبر داده و اولین نشانه ها از پیش بینی انفجار قیمت هاآشکار شده است.
بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی و به نقل از ایلنا، در گزارش بانک مرکزی نرخ تورم در کمتر از دو هفته از اجرای طرح هدفمندی “10.1” اعلام شده است.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش داده است: “خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس 359 قلم کالا و خدمات در آذرماه 1389 نشان می‌دهد این شاخص نسبت به ماه قبل 5.1 درصد افزایش یافته است”.
این گزارش می افزاید: “در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور 12.8 درصد رشد داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آذرماه 1389 نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه 1388 معادل 10.1 درصد می‌باشد”.
افزایش تورم و رسیدن مجدد آن به نرخ 2 رقمی در حالی است که افزایش 15 درصدی بهای حمل و نقل عمومی شهری تازه از دیروز اعلام شده و هنوز در شاخص های مورد بررسی بانک مرکزی محاسبه نشده است.
بنا به نوشته خبر آنلاین، خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران دیروز گفته است: “مطابق با مصوبه شورای شهر نرخ کرایه تاکسی‌ها به طور متوسط 15 درصد افزایش یافته و در بخش اتوبوس‌های خصوصی نیز نرخ اتوبوس‌ها با توجه به مشکلات مربوط به پول خرد 250 تا 50 تومان افزایش می‌یابد”.
خبرآنلاین افزوده است: “براساس این گزارش افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ریالی به طور متوسط 15 درصد، مطابق با مصوبه شورای شهر تهران افزایش می‌یابد. طبق تصویب اعضای شورای شهر تهران اتوبوس بخش خصوصی، میدل‌باس و مینی‌بوس هم حدود 17 تا 18 درصد افزایش قیمت خواهند داشت.  در این بررسی‌ها نرخ سرویس مدارس، هم تا پایان فروردین‌ماه افزایش می‌یابد. نرخ‌های مصوب از بهمن‌ماه اجرا می‌شود”.

از سوی دیگر قیمت گازوئیل که افزایش 18 برابری آن که در همان روزهای اول اجرای طرح حذف یارانه ها، منجر به اعتراض کامیون داران شده بود روز گذشته و آنطور که مهدی عضنفری وزیر بازرگانی گفته است، “اصلاح” شد.

بنابه نوشته سایت آفتاب، غضنفری گفته است: “بر اساس تصمیم ستاد هدفمندی یارانه‌ها، سهمیه گازوئیل حمل و نقل عمومی اصلاح شده است. بعد از آنکه نمایندگان ویژه کارگروه طرح تحول اقتصادی، سهمیه‌ای را برای ناوگان حمل و نقل بین شهری که شامل اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون در نظر گرفتند، بررسی‌ها در دو هفته اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نشان داد که این سهمیه باعث بروز برخی اختلالات در حمل بار و مسافر خواهد شد. به همین منظور نمایندگان ویژه این کارگروه با لحاظ کردن تغییراتی در سهمیه‌ها، مصوبه ای را در هشتم دی ماه سال جاری از تصویب گذراند که بر اساس آن، مقرر شد که سهمیه در نظر گرفته شده که قرار بود با قیمت 350 تومان در اختیار وسایل حمل و نقل عمومی قرار گیرد، به قیمت 150 تومان به علاوه یک ریال، در اختیار آنها قرار گیرد”.

دولت احمدی نژاد با کاهش مجدد نرخ گازوئیل اولین نشانه عقب نشینی از اجرای طرح حذف یارانه ها را پیش از اجرای کامل آنها نشان داده است؛ عقب نشینی ای که سایت رجا نیوز، ارگان هواداران دولت آن را انکار کرده و ضمن مقایسه حذف یارانه ها در ایران و بولیوی، از “تدبیر احمدی نژاد” و “شتابزدگی مورالس” سخن گفته است.

رجا نیوز نوشته: “در حالی که برنامه ریزی برای هدفمند کردن یارانه‎ها به عنوان یک انقلاب اقتصادی در ایران از سه سال پیش آغاز شده و طراحی اجرای این طرح بزرگ اقتصادی هزاران ساعت کار کارشناسی با حضور رئیس جمهور و کارشناسان مختلف را به خود اختصاص داده است، اقدام شتابزده برای اجرای مشابه این طرح در کشور بولیوی و در نتیجه بوجود آمدن اعتراضات اجتماعی که سبب لغو این دستور از سوی مورالس شد، نشان داد که در صورت عدم تدبیر همه جوانب و آثار هدفمندی یارانه‎ها ممکن بود چه وقایع ناگواری در کشور به وقوع بپیوندد”.

رجا نیوز در حالی مدعی “هزاران ساعت کار کارشناسی با حضور رئیس جمهور و کارشناسان مختلف” شده که کاهش نرخ گازوئیل و اولین عقب نشینی دولت احمدی نژاد همزمان با انتشار این گزارش رخ داده است.

 گرانی روزهای اخیر ایران و ادعاهای مکرر دولتیان بر اجرای دقیق و برنامه ریزی شده طرح حذف یارانه ها، در حالی است که نهادهای دولت از انتشار آمارهای اقتصادی از جمله نرخ بیکاری و نرخ رشد اقتصادی خودداری می کنند. پیش از این احمدی نژاد نیز در دیدارش از مرکز آمار ایران گفته بود که انتشار آمار اقتصادی موجب سرخوردگی تصمیم گیران می شود.

اعتراف بانک مرکزی به دو رقمی شدن نرخ تورم، تنها گزارش رسمی دولت از تبعات حذف یارانه ها از ابتدای اجرای 2 هفته ای آن است.