اجرای حکم سنگسار؟

نویسنده


سارا مقدم

خبر سنگسار جعفر کیانی در روستای “آقچه کند” از توابع تاکستان قزوین را اگرچه هنوز هیچ منبع رسمی قضایی تایید نکرده است، اما اخبار غیر رسمی زندان و دادگستری،‌ حکایت از اجرای حکم این محکوم به سنگسار دارد. وکیل مکرمه ابراهیمی، همجرم فرد سنگسار شده، سنگسار این افراد را منافی تعهدات بین المللی ایران، و اعدام آنها را، اجرای حکم بدون محاکمه و مصداق عینی قتل نفس می داند.

گرچه خبر سه روز پس از اجرای حکم، در روستایی از توابع تاکستان قزوین، به پایتخت رسید، اما هنوز هیچ منبع رسمی قضایی صحت یا سقم اجرای حکم سنگسار برای جعفر کیانی را تایید یا تکذیب نکرده است. با این حال حسن قاسمی رئیس کل دادگستری استان قزوین بدون جواب روشنی زمینه اجرای حکم سنگساربه خبرنگاری گفته است که پاسخ این سوال را از سخنگوی قوه قضائیه بگیرید.

در حالی که پیش از این، وی در تاریخ 30 خرداد 1386 و در زمانی که خبر احتمال اجرای حکم برای مکرمه ابراهیمی و جعفر کیانی، راهی رسانه های ایران و جهان می شد، و فعالان حقوق بشر ، فعالان کمپین قانون بی سنگسار در ایران و رسانه ها، فعالیتهای زیادی را برای لغو این حکم انجام داده بودند، در گفت و گویی با خبرگزاری فارس بصراحت عنوان کرد که چنین حکمی در قزوین اجرا نمی شود. وی برای رفع این شایعات، تنها منابع رسمی قضایی را برای اعلام خبر، موجه دانست. در حالی که از روز پنج شنبه گذشته تا غروب روز یک شنبه (دیروز) با وجود پی گیریهای فراوان خبرنگاران و با وجود انتشار غیر رسمی خبر اجرای حکم در روستای استان قزوین، هنوز خبری رسمی از اجرا شدن یا نشدن و نیز چگونگی آن توسط مراجع قضایی اعلام نشده است یا ایشان از اعلام پاسخی روشن و قابل انتشار بنام، سرباز زده اند.

سعید اقبالی وکیل مکرمه ابراهیمی، همجرم جعفر کیانی، در گفتگو با “روز” ضمن تایید شنیدن اخبار غیر رسمی سنگسار جعفر کیانی، همجرم موکلش، با اظهار نگرانی از وضعیت مکرمه می گوید: “من و همکار وکیلم از آذرماه گذشته برای مکرمه ابراهیمی اعلام وکالت کردیم. و با گذشت هشت ماه از اعلام وکالت، ما هنوز موفق به خواندن پرونده موکلمان نشده ایم و اطلاعاتمان از پرونده خیلی محدود است.”

وی در مورد زندگی موکلش توضیح می دهد: “مکرمه به همراه همجرمش در اسلام شهر زندگی می کردند و بعد به تاکستان رفتند. آنها دارای دو فرزند هستند که از سن بچه ها هم بی خبریم اما می دانیم که هردو با مادرشان در زندان به سر می برند.”

قاضی صادرکننده حکم ، احکام مکرمه ابراهیمی و جعفر کیانی را بر اساس “علم قاضی”صادر کرده است. اقبالی دراین باره می گوید: درخصوص احکامی که براساس علم قاضی صادر می شوند بحث و اختلاف نظر زیادی وجود دارد.درمورد این پرونده نیز مهمترین مساله نداشتن شرایط احصان است. طبق اطلاعاتی که ما داریم،‌مکرمه پرونده طلاق با همسرش داشته و احتمالا رابطه عاطفی بینشان وجود نداشته که این خود موجب رفع شرایط احصان و قانونی نبودن حکم رجم می شود.

وی درباره آخرین مراجعه به دادگاه برای درخواست مطالعه پرونده ، زمان آن را هفته گذشته اعلام می کند و می گوید که در آن روز هم متاسفانه موفق به صحبت با قاضی نشدم.

وکیل مکرمه، درخصوص سنگسار جعفر می گوید که در یکی دو روز گذشته هم خبر اعدام او را شنیده است و هم خبر سنگسارش را ولی تاکنون هیچ یک از این دو خبر از سوی مقامهای رسمی تایید یا تکذیب نشده اند و خبرهای غیر رسمی حاکی از اجرای حکم هستند.

اقبالی درمورد اجرای هردو مورد سنگسار و اعدام (به جای سنگسار) آنها را خلاف قوانین یا تعهدات کشور می داند : “سنگسار، جدا از اینکه ناقض کرامت انسانی است ، همان گونه که بارها گفته شده عدم اجرای آن، جزء تعهدات بین المللی ایران است. و نیز اگر اعدام را به جای سنگسار اجرا کنند – که در مواردی ظاهرا این اتفاق افتاده است- باید اعلام کنیم که متهم حق داردکه در روند یک دادرسی عادلانه، محاکمه و مجازات شود. از خصیصه های دادرسی عادلانه ، اطلاع متهم از اتهام خود و مجازاتی است که ممکن است به ان محکوم شود. به نظر من اجرای احکام اعدام به جای سنگسار صادر شده ،‌ درواقع از مصادیق اجرای حکم بدون محاکمه است و قتل عمد محسوب می شود. ضمن اینکه سنگسار، جزء مجازاتهای حدی است و مجازات حد،‌ از نظر فقهی قابل تغییر جایگزین کردن نیست.”

درحالی که روز گذشته خبرنگاران بسیاری درصدد رسیدن به پاسخ مشخصی درباره تایید اجرای حکم سنگسار جعفر کیانی از سوی منابع رسمی قضایی بودند،‌ یک منبع آگاه و مطلع،‌ با تایید این خبر از انتشار نام خود در رسانه ها پرهیز کرد. وی همچنین تاکید کرد که اهالی روستای “آقچه کند” در مراسم سنگسار شرکت نکردند و این مراسم توسط نیروهای انتظامی و امنیتی حاضر در محل پایان پذیرفت.

در شرایط کنونی هراس آن می رود که اجرای مشابه این حکم هر آن بر همجرم جعفر ، مکرمه، نیز تکرار شود.