ایرادهای اساسی خامنه‌ای به توافق ژنو

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پرونده هسته‌ای هم‌چنان در وزارت خارجه است

با تندتر شدن آتش انتقاد اصول‌گرایان از توافق ژنو٬ ۱۵۰ نماینده مجلس خواستار شفاف‌سازی دولت پیرامون این توافق‌نامه شده‌اند. نمایندگانی که هیاتی برای نظارت بر مذاکرات تشکیل دادند اما عمر آن به ۲۴ ساعت هم نرسید. برخی از آنها گفته اند که رهبر جمهوری اسلامی نیز “ایرادهای اساسی” به توافق ژنودارد. هم‌زمان سخنگوی دولت، خروج پرونده هسته‌ای از وزارت امورخارجه را تکذیب کرد.

محمدباقر نوبخت٬ سخنگوی دولت حسن روحانی٬ در حاشیه نشست هیات دولت٬ در پاسخ به سئوال‌های خبرنگاران مبنی بر انتقال پرونده هسته‌ای از وزارت امورخارجه به شورای عالی امنیت ملی گفت: “شایعه‌ای مطرح شده مبنی بر اینکه قرار است پرونده هسته‌ای از وزارت خارجه گرفته و به بخشی مستقل داده شود. این موضوع غیرواقعی است و تکذیب می‌شود”.

طی هفته‌های گذشته اصول‌گرایان خبر داده بودند که به دلیل عملکرد ضعیف دولت در مذاکرات ژنو٬ هیاتی برای نظارت بر مذاکرات هسته‌ای تشکیل شده و همچنین پس از ابراز نارضایتی رهبر جمهوری‌اسلامی از روند مذاکرات در جمع روسای سه قوه٬ این پرونده بار دیگر به شورای عالی امنیت ملی منتقل شد. مساله‌ای که اکنون با تکذیب نوبخت مواجه شده است.

اصول‌گرایان اما هم‌چنان به انتقاد از دولت درباره توافق ژنو ادامه می‌دهند. رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان خبر از آن داده‌اند که ۱۵۰ نماینده مجلس با امضای نامه‌ای خطاب به رییس مجلس “اعتراض خود را به پنهان‌کاری تیم هسته‌ای اعلام کردند” و خواستار آن شدند که جزییات این توافق در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

اعتراض نمایندگان در حالی انجام می‌شود که آن‌ها دو روز پیش نهادی برای نظارت بر مذاکرات هسته‌ای ایجاد کردند. حسین نقوی‌حسینی٬ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی٬ گفته بود که این هیات متشکل از هشت نماینده است که قرار است بر روند اجرای توافق‌نامه ژنو نظارت کنند. اما بلافاصله یک روز بعد٬ تشکیل این هیات منتفی شد. اتفاقی که به گفته منصور حقیقت‌پور٬ نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ به این دلیل رخ داد که “نباید سازوکارهای موجود در نظام را تغییر داد، نظارت وکنترل بر اجرای توافقات هسته ای بر عهده شورای عالی امنیت ملی است، درحال حاضر مجلس شورای اسلامی دراین باره در مدار تصمیم گیری نیست؛ تشکیل این هیات ونظارت بر اجرای توافقات ژنو تداخل در وظایف شورای عالی امنیت ملی است”.

انتقادهای برخی اصول‌گرایان اما با اعتراض بخش‌های دیگری از آن‌ها روبه‌رو شده است. جهان‌نیوز٬ وب‌سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی٬ در این زمینه نوشت: “عناوینی نظیر روز عزا، دوشنبه سیاه، جام زهر، ترکمانچای ۲ و… عباراتی است که اگر چه توسط برخی نیروهای انقلابی و ارزشمند در روزهای گذشته بکار رفته است اما بی توجهی به یک موضوع در این زمینه می تواند بسیار زیان‌بار باشد. در واقع این شیوه نقد کردن همراه با یاس آفرینی در جامعه که یادآور شیوه روزنامه های زنجیره ای در دوران اصلاحات است، نباید تبدیل به الگویی برای رسانه های ارزشی و انقلابی باشد. چرا که برای اصولگرایان اصل انقلاب و پاسداری از آن مهمتر از پیروزی یا شکست ظاهری در مقابل رقبای سیاسی است”.

اعتراض‌های اصول‌گرایان در هفته جاری که اجرای توافق ژنو آغاز شد٬ شدت بیشتری گرفته است. روزنامه وطن‌امروز - به مدیرمسوولی مهرداد بذرپاش - در اعتراض به اجرایی شدن توافق ژنو٬ صفحه نخست شماره روز چهارشنبه خود را سیاه و سفید منتشر کرد و با تیتر “هولوکاست هسته‌ای” نسبت به این توافق‌نامه اعتراض و٬ آن را “زیارت‌نامه ژنو” توصیف کرد که “برای سال‌های طولانی باید مرتب برای تحقق هریک از خواست‌ها و نیازهایمان دعا و نذر کنیم” و نوشت: “معامله‌ای که تیم ما در ژنو انجام داد را نه لبوفروش حاضر است انجام دهد و نه راننده تاکسی”.

حمید رسایی٬ نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس و مدیرمسوول هفته‌نامه ۹ دی٬ نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس٬ درباره توافق‌ ژنو چنین گفته بود: “ظاهرا خط قرمزها در دولت یازدهم تغییر کرده است. گویا امروز توهین به برخی مقدسات به عنوان خط قرمز به حساب نمی‌آید اما انتقاد از قرارداد ژنو مثل هولوکاست می‌ماند”.

در روزهای گذشته نقل‌قول‌هایی از رهبر جمهوری‌اسلامی منتشر شده بود که در آن وی گفته بود از توافق‌نامه هسته‌ای راضی نیست. جواد کریمی‌قدوسی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ در این زمینه گفته بود که آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار به سران سه قوه٬ گفته است: “از این متن تثبیت حق غنی سازی هسته‌ای ملت ایران بدست نمی‌آید و این توافقنامه ابهامات زیادی دارد و علت این مساله این هست که تیم مذاکره‌کننده بر حفظ حقوق هسته‌ای پافشاری نکرده است. من فقیه هستم و سه بار این متن را خوانده‌ام و از آن تثبیت حق غنی‌سازی هسته‌ای بدست نمی‌آید”.

اکنون یک سایت نزدیک به اصول‌گرایان نیز اقدام به انتشار فایل صوتی سخنان محمود نبویان٬ از اعضای جبهه پایداری٬ کرده است که در یک سخنرانی گفته که آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با سران سه قوه٬ “انتقادهای اساسی” به توافق‌نامه ژنو وارد کرده و آن را مغایر استقلال ایران دانسته است.