نوه خمینی آمد پسر خامنه ای نمی آید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ثبت نام یک زن و ۱۴۶ مرد برای انتخابات خبرگان

ثبت نام کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری در حالی در جریان است که بحث ها درباره نظارت یا عدم نظارت این مجلس بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی و همچنین نگرانی از تغییر ترکیب فعلی خبرگان رهبری، به مهم ترین بحث عرصه سیاسی کشور تبدیل شده است. احمد خاتمی، روحانی تندرو و از اعضای هیات رئیسه مجلس خبرگان رسما هشدار داده است که عده ای برای برهم زدن ترکیب فعلی مجلس خبرگان و تشکیل یک اقلیت قوی در این مجلس تلاش می کنند.

ثبت نام کاندیداهای انتخاباتی مجلس خبرگان از ۲۶ آذرماه شروع شده و دوم دی ماه به پایان خواهد رسید. تاکنون براساس اعلام حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور، ۱۴۷ داوطلب این انتخابات شده اند که از این تعداد ثبت نام ۹۴ نفر قطعی شده و بقیه در حال تکمیل مدارک خود هستند. اما از خبرسازترین چهره هایی که تاکنون ثبت نام کرده اند، عصمت سوادی، تنها کاندیدای زن خبرگان و سیدحسن خمینی، نوه آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی است که با شعار «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» در وزارت کشور ثبت نام کرد. او در حالی که برادرانش، سیدعلی و سیدیاسر خمینی همراهی اش می کردند گفته که جز این راهی وجود ندارد.

سیدحسن خمینی عنوان کرده که به صورت مستقل در این انتخابات حضور یافته است.

همزمان با ثبت نام سیدحسن خمینی اما شایعه کاندیداتوری مجتبی خامنه ای، فرزند رهبر فعلی جمهوری اسلامی در شبکه های مجازی پخش شد؛ شایعه ای که یک روز بعد توسط خبرگزاری فارس تکذیب شد. این خبرگزاری وابسته به سپاه عنوان کرد که مجتبی خامنه ای تصمیمی برای ثبت نام در انتخابات مجلس خبرگان ندارد.

عصمت سوادی اما تنها داوطلب زن برای ورود به مجلس خبرگان رهبری است. محمد حسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور قبلا اعلام کرده بود که چند زن تاکنون ثبت نام کرده اند اما او دیروز گفت که تاکنون یک نفر نام‌نویسی کرده و خبر اولیه مربوط به کاندیداتوری زنان در شهرستان‌ها صحت نداشته است.

حسینعلی امیری اعلام کرده که مسن ترین نامزد خبرگان تاکنون متولد ۱۳۰۲ است و جوان ترین داوطلب محمد تاج الدینی، متولد ۱۳۶۷ و از حوزه انتخابیه کرمان است.

 اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس خبرگان، نیز نامزدی خود در انتخابات مجلس خبرگان را تأیید کرده است.

آیت الله سیدمحمدعلی دستغیب، عضو مجلس فعلی خبرگان و از منتقدان وضعیت فعلی و حصر رهبران جنبش سبز از حوزه انتخابیه شیراز ثبت نام کرده است. آیت الله ابراهیم امینی، امام جمعه سابق قم و نماینده خبرگان در مجالس اول تا سوم از حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کرده است. او هم از منتقدان روند فعلی عرصه سیاسی کشور است و در دی ماه ۸۸ در نماز جمعه قم گفته بود: نباید افراد را به صرف اختلافات جزیی با ولی فقیه طرد کرد.

آیت الله موسوی بجنوردی، پدر همسر سیدحسن خمینی و همچنین محمدعلی تسخیری مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور جهان اسلام، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی، سیدکاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان، سیدمحمود هاشمی شاهرودی، آیت لله محمد مومن، علم الهدی، سیدمحمد سجادی، محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب، آیت الله شاهچراغی و ذکرالله احمدی از چهره هایی هستند که تاکنون برای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده اند. ذکرالله احمدی قاضی دادگاه همدان است که برای هاشم آغاجری حکم اعدام صادر کرده بود.

خبرگزاری ایلنا گزارش داده است که محمدباقر عباسی سلمی به عنوان یک فرد روحانی از حوزه انتخابیه بوشهر ثبت نام و عنوان کرده که مطالعات زیادی در حوزه فقه و دین دارد. همزمان محمد غرضی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ هم اعلام کرده است که در انتخابات خبرگان نامزد خواهد شد. او که غیرروحانی است با انتشار ویدئویی در فضای مجازی اعلام کرده کسی که می‌خواهد در خبرگان شرکت کند، حتما نباید روحانی باشد: من هم چون بیش از ۶۰ سال به فقه شیعه عمل کرده‌ام، در موقعیتی که پیدا شده، می‌روم و امتحان می‌دهم؛ اگر قبول شدم، ان شاألله در این مجلس شرکت می‌کنم.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی که زودتر از سایرین برای حضور در انتخابات خبرگان اعلام کاندیداتوری کرد هنوز برای ثبت نام به وزارت کشور نرفته است. او در مصاحبه با ایلنا از تعیین گروهی برای بررسی جانشین رهبری خبر داده بود.