احمدی‌نژاد: این نامردی‌ها جواب دارد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در واکنش به بازداشت قائم مقام بانک مرکزی

محمود احمدی نژاد، بازداشت قائم مقام بانک مرکزی توسط قوه قضائیه را “نامردی” خواند. وی به صراحت گفت: “این اقدامات نامردی است و نامردی هم جواب دارد”.

در هفته‌های اخیرافزون بر بازداشت اطرافیان احمدی‌نژاد به اتهام دست داشتن در اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی و نیز احتمال اصلاح قانون اساسی و تغییر در شیوه انتخاب رییس‌جمهور، درگیری بر سر کسب کرسی‌های مجلس نهم نیزدامنه درگیری رئیس دولت نهم واصول‌گرایان را گسترده تر کرده است.

 

بازداشت خواهرزاده مشایی

غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، در یک نشست خبری اعلام کرد که “در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، تاکنون از 82 نفر به عنوان متهم تحقیق شده است. اگر کسانی که به عنوان مطلع تحقیق شده، در نظر بگیریم نزدیک به 100 نفر احضار شده اند. از متهمان، 48 نفر با قرار بازداشت موقت، زندان شده اند. تعدادی از این متهمان، پس از انجام تحقیق و رفع موجبات قرار بازداشت، آزاد شدند و با قرار وثیقه آزاد شدند. تا ظهر امروز 23 نفر در بازداشت موقت به سر می برند”.

اژه‌ای در سخنان خود همچنین تایید کرد که یکی از اقوام اسفندیار رحیم‌مشایی نیز در میان بازداشت‌شدگان است. گرچه وی اعلام کرد که از نسبت وی با مشایی بی‌خبر است، اما رسانه‌های اصول‌گرا خبر از آن داده‌اند که فرد بازداشت شده، عنایت الله ریاحی، خواهرزاده اسفندیار رحیم‌مشایی است که “دیدارهای متعددی با برخی از لابی گران برای برقراری رابطه با آمریکا داشته است. همچنین انتقال بخشی از درآمدهای کلان جریان انحرافی به آمریکا توسط وی انجام شده است”.

در همین حال، اخبار منتشرشده حکایت از آن دارد که علاوه بر ریاحی، حمید پورمحمدی، قائم مقام بانک مرکزی نیز از دیگر بازداشت‌شدگان روزهای گذشته است. برخی رسانه‌ها از پورمحمدی به عنوان “شاه کلید پرونده فساد مالی” نام برده‌اند.

بازداشت پورمحمدی اما واکنش احمدی‌نژاد و همچنین بهمنی، رییس بانک مرکزی را به همراه داشته است.

احمدی‌نژاد بازداشت پورمحمدی را “نامردی” دانست و اعلام کرد که “نامردی جواب دارد”. رییس دولت دهم همچنین اضافه کرد: “چرا انتقام از ملت می‌گیرید آنها که رشوه داده و تخلف کرده‌اند و پشتیبانی نفوذی داشتند را دستگیر و محاکمه کنید، چرا قائم مقام بانک مرکزی را دستگیر کردید. همان مدیرعاملی که این تخلف در آن بانک رخ داده در تاریخ 8 خرداد به رغم تاکیدات و تذکرات قبلی باز هم تسهیلات جدید داده است”.

احمدی‌نژاد پیش از این نیز در چند سخنرانی مختلف به انتقاد از برخوردها با اعضای دولت خود در پرونده فساد مالی پرداخته و مقصران اصلی این اختلاس را خارج از مجموعه دولت معرفی کرده بود. وی همچنین تلویحا از دفتر رهبر جمهوری اسلامی به عنوان یکی از مراکزی که در این پرونده دست داشته است، نام برد.

در همین حال محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی نیز بازداشت قائم مقام خود را اشتباه توصیف کرده و گفته است: “بانک مرکزی نگران تحریم نیست، بلکه نگران هجمه‌های داخلی است. اگر بانک مرکزی را تحت فشار قرار دهند کل نظام با مشکل مواجه می‌شود”.

پیش از این برخی رسانه‌های اصول‌گرا اعلام کرده بودند که پورمحمدی در پرونده اختلاس، از جمله متهمان اصلی است.

در همین حال محسنی‌اژه‌ای ـ که از سوی رییس قوه قضاییه به طور ویژه مامور رسیدگی به پرونده اختلاس شده است ـ در نشست خبری خود از متهم بودن چند نماینده مجلس نیز در این پرونده خبر داد و اعلام کرد که آن‌ها با قرار آزاد هستند.

هفته گذشته برخی رسانه‌ها خبر از احضار علاءالدین بروجردی ـ رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ـ و بازداشت فرزند وی خبر داده بودند. بروجردی اما این مساله را تکذیب کرد.

 

24 دروغ در 20 خط

سخنان جنجالی احمدی‌نژاد در روزهای گذشته و افشای متن یک سخنرانی وی در ماه گذشته هم واکنش اصول‌گرایان را در پی داشت.

منوچهر متکی، وزیر سابق امور خارجه که در حین سفر به سنگال از کار برکنار شده بود، درباره اظهارات احمدی‌نژاد پیرامون خود، گفت: “شایسته جایگاه ریاست جمهوری نیست که در اظهارات 20 سطری ایشان، 24 نکته خلاف واقع، ناروا و یا ادعای نادرست وجود داشته باشد”.

متکی همچنین اعلام کرد که پس از پایان دولت دهم به افشاگری درباره برخی مسایل رخ داده در این دولت خواهد پرداخت.

احمدی‌نژاد پیش از این اعلام کرده بود که متکی اساسا انتخاب وی برای پست وزارت خارجه نبوده و سفرهای خارجی وی بدون هماهنگی با احمدی‌نژاد صورت می‌گرفته است. وی همچنین اعلام کرده که حکم برکناری متکی پیش از سفر به سنگال صادر شده بود.

محسنی‌اژه‌ای نیز سخنان احمدی‌نژاد را “تهمت، خلاف و دروغ‌گویی” توصیف کرد و از احمدی‌نژاد درخواست کرد تا در جلسه‌ای با حضور خبرنگاران با وی به بحث بنشیند.

پیش از این عماد افروع نیز در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد اعلام کرده بود که احمدی‌نژاد “سخنرانی متوهمانه را کار می​داند و خردورزی را بی​عاری”.

در روزهای گذشته متن دو سخنرانی از احمدی‌نژاد منتشر شد که رسانه‌های جمعی در آن حضور نداشتند. همچنین متن یک سخنرانی مربوط به ماه گذشته از وی نیز انتشار یافت. احمدی‌نژاد در این دو سخنرانی به بروز اختلاف میان خود و رهبر جمهوری اسلامی درباره بحث فساد مالی رحیمی اشاره کرده، دولت اش را پاک‌ترین دولت بعد از انقلاب نامیده و از مخالفان خود با عنوان افرادی نام برده که “از پایین شهر پابرهنه به بالای شهر آمدند و میلیاردر شدند”. وی همچنین تاکید کرده که قادر به افشای بسیاری از موارد نیست، اما اگر به وی اجازه سخن گفتن داده شود، قیمت سوراخ موش در تهران بالا خواهد رفت.

مهم‌ترین نکته‌ای که در سخنان احمدی‌نژاد مورد توجه قرار گرفت، تاکید وی بر نزدیک بودن “روز برخورد نهایی” بود. وی اعلام کرد که “شرایط عادی نیست”، گرچه توضیح بیشتری درباره این مساله نداد.

 

اتهام‌های جدید جریان انحرافی

در روزهای گذشته و هم‌زمان با حملات به احمدی‌نژاد، اطرافیان وی نیز تحت فشار بیشتری قرار گرفته‌اند و اخبار مختلفی درباره جریان انحرافی ـ- نامی که اصول‌گرایان برای اطرافیان احمدی‌نژاد برگزیده‌اند ـ– منتشر شده است.

در آخرین نمونه از این دست، پس از چند روز مفقود شدن فرزند شهاب‌الدین صدر، نایب رییس مجلس، و سپس اعلام بازداشت وی توسط “نیروهای خودسر”، سایت نزدیک به علی لاریجانی به نقل از خانواده شهاب‌الدین صدر نوشت که آن‌ها: “بر مبنای سوالات و خواسته‌های ربایندگان از دکتر علیرضا صدر، احتمال سازماندهی این ماجرا از سوی جریان انحرافی را قوی می‌دانند”.

پیش از این نیز یک سایت نزدیک به سپاه پاسداران، در گزاری خبر از آن داده بود که اعضای جریان انحرافی مترصد آن هستند تا قاسم سلیمانی -ـ از فرماندهان سپاه ـ- و مهدی طائب را ترور کنند.

این خبر توسط رسانه‌های دیگر مورد تایید یا تکذیب قرار نگرفت. چند روز پیش از انتشار این خبر نیز داوود احمدی‌نژاد در سخنانی خبر از آن داده بود که براساس “اطلاعات موثق” وی، “جریان انحرافی قصد دارد وارد فاز مسلحانه شود”.

وی مدرک یا شواهدی برای این ادعای خود ارائه نداد. سخنان وی اما با واکنش حسن فیروزآبادی مواجه شد که این مساله را دور از ذهن دانسته بود.