خانواده شریعتمداری با پول بیت المال در غرب

نویسنده
مهناز ملکوتی

» افشاگری یک سایت علیه مدیرمسوول کیهان

حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان در حالی که روز گذشته طی سخنرانی در دانشگاه شهید عباسپور، مشغول متهم کردن میرحسین موسوی به اتصال با خارج از کشور بود و در ستون ویژه روزنامه خود نیز مطلبی علیه یکی از سایت های جمهوری اسلامی داشت، با پاسخ افشاگرانه این سایت درباره حضور اعضای خانواده اش در کشورهای اروپایی و آمریکایی مواجه شد.

ماجرا از اینجا آغاز شد که بازتاب امروز که مدیر اسبق سایت تابناک، هدایت آن را برعهده دارد به نقل از مسعود اسداللهی مدیر مؤسسه تحقیقات استراتژیک لبنان درباره سوریه نوشت: “اسداللهی با اشاره به قتل عام چند هزار نفره در حلب توسط حافظ اسد پدر بشار اسد، این حجم حمایت از وی را نادرست خوانده و گفته: “ما تمام تخم مرغ ها را در سبد بشار اسد گذاشتیم و در عدم برقراری ارتباط با معارضین این کشور اشتباه کردیم.”

به دنبال انتشار این خبر مسعود اسداللهی در بیانیه ای اظهارات منتسب به خود را تکذیب کرد و آنها را متعلق به فردی به نام “مهتدی” دانست و بازتاب هم بلافاصله پس از دریافت تکذیبیه، این خبر را از خروجی خود حذف کرد.

اما روزنامه کیهان یک روز بعد در ستون خبر ویژه خود در مطلبی با عنوان “ابتکار ویژه یک سایت حق العمل کار در جعل خبر”، بازتاب امروز را متهم به تحریف، شانتاژ و منفی باقی علیه جمهوری اسلامی به نیابت از محافل فتنه گر کرد و از جمله نوشت:

“این خبرسازی آمیخته با وقاحت در حالی است که دکتر اسداللهی در بیروت اقامت دارد و اساسا در همایش بسیج اساتید در مشهد حضور نیافته تا چه رسد به اینکه پیش بینی سقوط بشار اسد را در آنجا مطرح کرده و سیاست جمهوری اسلامی در قبال سوریه را اشتباه خوانده باشد!!”

کیهان در پایان خبر ویژه خود درباره بازتاب افزوده بود: “گفتنی است سایت ضد امنیتی مذکور پس از تعطیلی سایت فتنه گر «آینده» فعال شده و دست اندرکاران آلوده آن صرفا عنوان سایت را عوض کرده اند. این شبکه دارای بده بستان کاملا روشنی با رسانه های ضد انقلاب و فتنه گر نظیر بالاترین، رادیو فردا، کلمه، جرس و… می باشد.”

روزنامه کیهان و رسانه های رادیکال اصولگرایان، پیش از این سایت آینده نیوز و بازتاب امروز را متعلق به اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی معرفی می کردند. تا اینکه مدیر سایت آینده پس از انتشار گزارشی درباره ترور داریوش رضایی نژاد، از دانشمندان هسته ای و چگونگی نفوذ سازمان جاسوسی اسراییل به تهران،بلافاصله دستگیر و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل و این سایت برای همیشه تعطیل شد.

دستاندرکاران این سایت، چند ماه پس از تعطیلی آینده نیوز، تصمیم به راه اندازی مجدد سایت بازتاب که سال ۸۵ در پی شکایت دولت فیلتر شده بود، گرفتند. این سایت هم که گفته می شود از سوی برخی نیروهای بازنشسته شده وزارت اطلاعات نیز تغذیه خبری می شود، به سرنوشت آینده نیوز دچار و در انتهای سال ۹۰ فیلتر شد.

هرچند در آغازین روزهای سال جاری این سایت از فیلتر خارج شد اما پس از مدتی تعدادی از سرورهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی در ایران، آن را دوباره فیلتر کردند.

با این حال، حمله کیهان به بازتاب امروز سبب پاسخ افشاگرانه این سایت به حسین شریعتمداری نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان شد.

بازتاب با تشریح رویه اطلاع رسانی خود که بر عدم ورود به حوزه شخصی افراد و صرفا پرداختن به عملکرد آنها در حوزه عمومی بوده است، خطاب به نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان نوشت: “اصرار شما بر اتهام زنی و دروغگویی به مجموعه سایت بازتاب و روزنامه نگاران شریفی که در آن بدون چشم داشت مادی، بیشترین فشارهای مالی، قضایی و امنیتی را تحمل می کنند، موجب شد تا چند سطری درباره این اتهامات توضیح دهیم….اگر تنها نگاهی به پرونده جنابعالی و برخی همکارانتان بیندازیم، فارغ از رانت خواری و روابط آلوده، بوی تعفن ناشی از این همه دروغگویی، افترا، توهین و پرده دری که از قبیح ترین گناهان می باشد و متاسفانه شما و برخی همکارانتان هزاران بار مرتکب این معاصی شده اید، روان را می آزارد.”

 بازتاب که در این جوابیه، مدیرمسوول کیهان را با لقب “برادر حسین” خطاب کرده در ادامه با اشاره به حضور برخی اعضای خانواده شریعتمداری در کشورهای اروپایی و آمریکایی نوشته: “اعضای سایت بازتاب، نه تنها هیچ ارتباطی با بیگانگان ندارند، بلکه اساسا پایشان به کشورهای اروپایی و آمریکایی که برخی اعضای خانواده شما چند سالی است در آنجا با پول بیت المال رحل اقامت افکنده اند، نرسیده است.”

 بازتاب ادامه داده: “اگر شما به واسطه مدت کوتاهی که در جوانی در زندان ساواک بوده اید، ثلث قرن است بر سر سفره انقلاب نشسته اید و به خصوص در هفت سال اخیر با همکارانتان نهایت استفاده از فرصت را کرده و از پست و پول اشباع شده اید، همکاران سایت بازتاب چه در دولت سازندگی در مطبوعات، چه در دولت اصلاحات در سایت بازتاب نخست و چه در دولت های نهم و دهم در سایت آینده نیوز و بازتاب امروز منتقد قدرت و دولت بوده اند و اگر قرار بود مانند شما سهم خود و خانواده شان را از قدرت بگیرند، طور دیگری عمل می کردند.”

 این سایت در خاتمه به نماینده ولی فقیه در کیهان هشدار داده که “اگر ذره ای اعتقاد به روز جزا و یوم تبلی السرائر در شما باقی مانده است، بترسید از آن روز که نیمه پنهان شما بر ملا شود و دیگر مصونیت های قضایی و امنیتی برای شما فایده ای نداشته باشد”.

حسین شریعتمداری که گفته می شود طی سال های دهه ۶۰ مسوول تواب سازی هواداران گروه های اپوزیسیون جمهوری اسلامی بوده به بازجو حسین یا برادر حسین معروف است. در این دهه هزاران نفر از هواداران فکری گروه های سیاسی منتقد جمهوری اسلامی به چوبه های دار سپرده شدند.

 هرچند خود او فعالیت های امنیتی را تکذیب می کند اما سال ۷۸ در روزنامه کیهان نوشت: “دعوت از اینجانب برای بحث و گفت و گو با زندانیان گروهکی از جانب حجت الاسلام مجید انصاری صورت گرفته بود… آن هنگام را اینجانب جزو پربرکت ترین ایام عمر خود می‌دانم که بر اثر آن تعداد قابل توجهی از عناصر گروهکی بریده از انقلاب و مردم به آغوش انقلاب و ملت بازگشتند.”

وی پس از انتخابات ریاست جمهوری با تکذیب سابقه امنیتی خود گفت: “بنده هیچگاه بازجو نبوده‌ام ولی بارها ابراز تاسف کرده و می‌کنم که چرا ثواب بازجو بودن در نظام جمهوری اسلامی ایران در نامه اعمال من ثبت نشده‌است.”

وی در سال های دهه ۶۰ عضو فعال اداره سیاسی سپاه پاسداران بود و شش سال پس از رسیدن آیت الله خامنه ای به سمت رهبری جمهوری اسلامی در سال ۷۴ مدیرمسوول و نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان شد.

 با ورود شریعتمداری به کیهان، رویه این رسانه قدیمی که از سال ۱۳۲۱ منتشر می شود، تغییر کیفی یافت و به سمت جانبداری ویژه از جمهوری اسلامی از طریق افشاگری علیه منتقدان و اصلاح طلبان رفت.

از حسین شریعتمداری و سعید امامی به عنوان تهیه کنندگان برنامه معروف هویت که اعترافات تلویزیونی برخی نویسندگان و فعالان سیاسی در سال ۸۵ را پخش کرد، نام برده می شود.

اکبر هاشمی رفسنجانی در بخشی از گفتگوی معروف خود با روزنامه کیهان در سال ۸۲ به صراحت از حسین شریعتمداری به عنوان یکی از عوامل تهیه برنامه هویت نام برد: “گویا اینهایی که این کارها را می‌کنند، خودشان زندان نبودند و نمی‌دانند زندان یعنی چه که افراد را مدتها در زندان نگه می‌دارند. اگر زندان رفته بودند، این کارها را نمی‌کردند. من برنامه هویت را از تلویزیون دیدم و اصلا خبر نداشتیم. شما از آقای شریعتمداری بپرسید که چه کسی به او گفته که آن برنامه را بسازد.”

کیهان اما مدتی پس از پیروزی سیدمحمد خاتمی، انتقادهای جدی خود توام با افشاگری درباره زندگی خصوصی برخی شخصیت های اصلاح طلب با استفاده از عبارت هایی چون “شنیده ها”، “شنیده می شود”، گفته می شود و… را آغاز کرد. این روزنامه یک بار هم نمایندگان مجلس ششم را “گوساله” را خطاب کرد.

شریعتمداری اما در دولت نهم حامی تمام قد دولت احمدی نژاد بود و بسیاری از سرمقاله یا ستون های صفحه دوم خود را به پاسخگویی علیه منتقدان دولت اختصاص می داد؛ تا جایی که سال ۸۶ به همراه کاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت، جایزه منصف ترین منتقد دولت را از احمدی نژاد دریافت کرد.

دست کم دو نفر از اعضای تحریریه این روزنامه به مناصب بالا در دولت احمدی نژاد رسیدند؛ محمدحسین صفارهرندی سردبیر کیهان، وزیر ارشاد دولت نهم شد و محمدجعفر بهداد برای مدتی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی.

عصمت بارونی همسر شریعتمداری نیز پس از ایجاد معاونت جدید دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، از سوی کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم در سال ۸۶ به عنوان تنها معاون زن وزیر بهداشت به مدت سه سال منصوب شد.

شریعتمداری یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم در سرمقاله روزنامه کیهان ضمن متهم کردن اصلاح طلبان به براندازی، نوشت: “مهندس موسوی اگرچه رنگ سبز را نشانه سیادت می دانست ولی شال و مچ بند سبز و… بر دست و دوش افرادی که نه فقط کمترین رابطه ای با سیادت نداشتند، بلکه برخی از آنان ابتدایی ترین آداب اسلامی را هم رعایت نمی کردند، این احتمال را قوت بخشید که پروژه یاد شده، الگو گرفته از به اصطلاح انقلاب های رنگی آمریکایی است.”

این روزنامه در تاریخ ۲۹ مرداد سال ۸۸ با شکایت میرحسین موسوی، به دستور قاضی داسرای کارکنان دولت و رسانه ها به محاق توقیف رفت اما رای قاضی پس از چند ساعت نقض شد و انتشار آن ادامه یافت.

توهین به حسنی مبارک رییس جمهور سابق مصر و “گوساله” خطاب کردن وی، مردم آذربایجان، لرستان و محمدرضا شجریان خواننده موسیقی سنتی ایران در کارنامه این روزنامه وجود دارد.

روزنامه کیهان اگر چه در حمله به سایت ها و رسانه های اصلاح طلب سابقه ای دیرینه دارد اما به نظر می رسد مصاف بازتاب- کیهان از مدتی پیش وارد فاز تک و پاتک شده است.

کیهان چندی پیش در عکس صفحه یک خود با عنوان “تروریست ها در سوریه کودک ۳ ساله را به دار آویختند”، مدعی شده بود که “تروریست های سوریه پس از کشتار اعضای یک خانواده شیعه عراقی، تنها بازمانده این خانواده که یک کودک سه ساله بود را دار زدند.” بازتاب اما فاش کرد که تصویر منتشر شده از سوی این روزنامه متعلق به یک جنایت جنسی در حلب سوریه و مربوط به چندین ماه قبل از آغاز درگیری ها در این کشور در دوسال قبل بوده است.

کیهان نیز در پاسخ نوشت سایت حق العمل کار بازتاب با اشاره به عکس منتشره در کیهان مربوط به کودک ۳ ساله شیعه ای که در سوریه توسط تروریست ها به دار آویخته شده، این عکس را جعلی توصیف کرد و آن را مربوط به ۲ سال پیش دانست. بازتاب آنگاه گریزی به فتنه ۸۸ و ماجرای کشته سازی فتنه گران زده و خواستار آن شده که چون کیهان و رسانه های مشابه از فتنه گران خواسته بودند درباره دروغ کشته شدن سعیده پورآقایی و ترانه موسوی عذرخواهی کنند، خود نیز عذرخواهی کند.

با وجود چالش سایت منتسب به خانواده هاشمی با روزنامه ای که ولی فقیه مدیرمسوول آن را منصوب می کند، شریعتمداری در سرمقاله دیروز این روزنامه به رویه قبلی اقزایش قیمت ارز را به بهاییان نسبت داد: “نزدیک به ۲ سال قبل -شاید هم بیشتر- تعدادی از کلان سرمایه داران بهایی با راه اندازی یک سایت اینترنتی و به بهانه این که درباره آخرین نوسانات قیمت طلا و ارز و برخی دیگر از اقلام تجاری و صنعتی اطلاع رسانی می کنند، نبض بازار طلا و ارز و مسکن را در اختیار گرفته بودند. این گروه، قیمت طلا و ارز را به جای ارزیابی و مطالعه میدانی، به میل خود تعیین کرده و منتشر می کردند و قیمت های تعیین شده از سوی گروه یاد شده، بلافاصله به عنوان قیمت روز در بازار طلا و ارز به کار گرفته می شد. این سایت تا آنجا پیش رفته بود که قیمت روزهای بعد را نیز در یکی از ستون های خود جای داده بود! گروه مورد اشاره با این ترفند بازار طلا و ارز و مسکن را در اختیار داشت و به میل خود در آن دستکاری می کرد. به عنوان مثال، در یک مقطع زمانی- مثلا دو هفته- قیمت دلار را بالا می برد و همزمان به مردم توصیه می کرد که اگر مسکن خود را فروخته و به دلار تبدیل کنند، سود فراوانی به دست خواهند آورد و در همان حال، بخشی از سرمایه کلان- بخوانید غارت کرده و بادآورده- خود را در بازار مسکن که ارزش آن کاهش یافته بود به کار می گرفت! چند ماه قبل سرکرده این باند- که شاید هم فقط مدیر اسمی سایت یاد شده بود- با پی گیری و تلاش قابل تقدیر سربازان گمنام امام زمان “عج” در وزارت اطلاعات بازداشت و سایت مورد اشاره فیلتر شد. ولی سایت این تیم که تا آن هنگام از دامنه اینترنتی “دات کام” استفاده می کرد با دامنه جدید “دات نت” به فعالیت تخریبی خود ادامه داد و می دهد.”