اسید پاشی؛ بهانه حمله سردار نقدی و کیهان به رسانه ها

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» مقصر پیدا شد:"عوامل بیگانه"

محمد رضا نقدی، رییس بسیج مستضعفین در برابر انتساب اسیدپاشی‌های اصفهان به نیروهای مذهبی، واکنش تندی نشان داد و آن را توطئه “رسانه‌های فاسد و غربزده” نامید. روزنامه کیهان هم در تیتر یک روز سه‌شنبه خود، از “ اسیدپاشی به چهره حجاب” خبر داد و از توطئه بی‌بی‌سی با همکاری رسانه‌های زنجیره‌ای نوشت. این درحالی است که پوشش رسانه‌ای اسیدپاشی‌های سریالی در اصفهان به دلیل اطلاع‌رسانی محدود مسوولان و جنبه‌های امنیتی ماجرا، چندان گسترده نبوده و حتی بعید نیست که این حملات، رسانه‌ها را در پرداختن بیشتر به موضوع، با تردید و محدودیت مواجه کند.

 

“ربط دادن اسیدپاشی با حجاب، توطئه رسانه‌ای دشمن”

از روزی که خبرگزاری ایسنا با چند هفته تاخیر از اسیدپاشی‌های سریالی اصفهان خبر داد و بعد ماجرا به رسانه‌ها کشیده شد، می‌شد حدس زد که باز هم عده‌ای رسانه‌ها را متهم و مقصر جلوه خواهند داد. این رویه تاکنون بارها از سوی چهره‌های سیاسی و مقامات درپیش گرفته شده و در هنگام مواجهه با اتفاقاتی که افکار عمومی را متاثر می‌کند، بیش از آنکه به دنبال رسیدگی به ماجرا و مجازات خاطیان باشند، خواستار توقف اطلاع‌رسانی رسانه‌ها هستند. این بار هم ابتدا وبسایت تندروی رجانیوز اعتراض کرد و بعدتر مقامات انتظامی و چند تن از نمایندگان به صف گله‌مندان از رسانه‌ها پیوستند.

سرتیپ محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم از تلاش‌های آمریکا و “رژیم صهیونیستی” برای خشن جلوه دادن مسلمانان خبر داد و گفت: “امروز هم می‌بینیم وقتی یک عمل جنایت کارانه انجام می‌گیرد و اسید می‌پاشند به صورت زنان مظلوم، فورا شبکه رسانه‌ای بیگانه وارد عمل می‌شود و با تیترهای مشابه سعی می‌کنند این اسیدپاشی را به امر به معروف و نهی ازمنکر ربط بدهند.”

او با برشمردن دلایلی توضیح داد که “حتی اگر سند و مدرک محکمی بر اینکه این اقدام شنیع با هدایت دشمن مستکبر صورت گرفته نداشته باشیم، ولی با قاطعیت می‌توانیم بگوییم مرتبط کردن این فعل حرام و شیطانی با نهی از منکر کار حساب شده عوامل رسانه‌ای بیگانه است.” از جمله دلایل مدنظر او، همزمانی این حملات با بررسی طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی و همزمانی با محرم و هفته امر به معروف و نهی ازمنکر است.

سردار نقدی به رسانه‌ها هشدار داد: “رسانه‌های فاسد و روزنامه‌های زنجیره‌ای کور خوانده‌اند؛ ملت ایران بسیار هوشیارتر است که بازی این جریانات را بخورد؛ این ملت عبور از فتنه‌های رسانه ای را در بازی عظیم ۹ دی سال ۸۸ تمرین کرده است.”

به اعتقاد او، یکی از اهداف رسانه‌ها این است که با خشن جلوه دادن نیروهای حزب‌الله، زمینه را برای بازگشت تجدید نظر طلبان به عرصه سیاسی و انتخابات فراهم کنند.

در نهایت این مقام نظامی از وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات خواسته است تا نگذارند “رسانه‌های فاسد و غربزده این جنایت را با مقدسات و واجباتی مثل امر به معروف و نهی از منکر مرتبط کنند و به این بهانه به تضعیف ارزش ها بپردازند.”

روزنامه کیهان هم در تحلیلی مشابه از “ سناریوی پیوند عاملان حادثه اسیدپاشی با حامیان حجاب و عفاف در جامعه” خبر داد. به نوشته این روزنامه نزدیک به رهبرجمهوری اسلامی، “ اولین بار این BBC، بنگاه خبری روباه پیر استعمار بود که دو کلیدواژه اسیدپاشی و حجاب را در کنار یکدیگر قرار داد و کوشید این موضوع را به هزار دروغ و نیرنگ در ذهن مخاطب جا بیندازد که اسیدپاشی کار کسانی است که قرار بود برای حجاب و عفاف، امر به معروف و نهی‌از منکر انجام دهند”.

کیهان با تغییر ترتیب پوشش رسانه‌ای ماجرا مدعی شد که پس از موج رسانه‌ای رسانه‌های خارج از کشور، “ برخی از زنجیره‌ای‌های داخلی مثل سربازانی که حکم آتش گرفته باشند، دستور کار را فهمیدند و مطیع و رام، موج داخلی را دامن زدند!”

به اعتقاد نویسنده این متن، حتی طرح لزوم آموزش تلویزیونی راه‌های برخورد با اسیدپاشی و آسیب‌دیدگان این حوادث در جهت ترسیم و ترویج ناامنی بوده است. این روزنامه عنوان کرد که “اسیدپاشی، همانقدر که چشم و چهره دختران معصوم اصفهان را سوزاند، چندین و چند برابر به صورت حجاب و عفاف لطمه زد و آن را سوزاند” و این که “ جای تردید نیست، آنها که مومن و مسلمانند عقلا و شرعا، مبرا از این رفتارهای غیرانسانی هستند و در اتفاقات اخیر، شاکیان اصلی ماجرا هستند.”

رجانیوز هم پیش از این در مطلبی با عنوان “پاسکاری خائنانه خبرگزاری دولتی و رسانه‌های ضدانقلاب برای حمله به حجاب” مدعی شده بود که ایسنا می‌خواهد به مخاطبان القا کند “زنان بدحجاب در اصفهان به طور سازماندهی شده مورد اسیدپاشی متدینین قرار گرفته‌اند”. این وبسایت معتقد بود که “برنامه ریزی شده بودن این پروژه رسانه ای و تقسیم کار میان خبرگزاری داخلی و رسانه های ضدانقلاب” قطعی است.

 

انتقاد “جمهوری اسلامی” به دایه‌های دلسوزتر از مادر

درحالی که یک نماینده مجلس ماجرای اصفهان را به “عوامل صهیونیستی” پیوند زده و وزیر دادگستری هم آن را تروریستی دانسته، هنوز خبری از دستگیری قطعی فرد یا افراد اسیدپاش منتشر نشده اما انگشت اتهام برخی به سوی رسانه‌ها دراز شده است. با این حال، روزنامه اصولگرای جمهوری اسلامی که در سال‌های اخیر گاهی مواضعی متفاوت با طیف “کیهان”ی اصولگرایان داشته، در این ماجرا هم موضع متفاوتی اتخاذ کرد.

در سرمقاله روز سه‌شنبه جمهوری اسلامی، اسیدپاشی “میراث شوم منافقین” معرفی و از گسترده شدن فرهنگ بی‌قانونی و “مجازات مخالفان توسط افراد بدون مراجعه به دستگاه قضائی و فارغ از طی کردن روال قانونی” ابراز تاسف شده است.

این روزنامه، قانون گریزی درحال رشد را متاثر از روش دولت‌های نهم و دهم دانسته که “قانون گریزی توسط بالاترین مقام اجرایی کشور آشکارا ترویج شد که بدآموزی‌های زیادی برای جامعه داشت”. جمهوری اسلامی سپس به زبان‌ها و قلم‌هایی پرداخته که همواره درحال ترویج فرهنگ خودسری هستند: “قضاوت‌های خودسرانه درباره موضوعات مختلف و صادر کردن احکام مرگ و زندان و شلاق و تکفیر و ارتداد برای این و آن توسط افرادی که نه در منصب قضا هستند و نه مسئولیتی درباره موضوعاتی که درباره آنها سخن می‌گویند و می‌نویسند برعهده دارند، بسیار خطرناک است. این غیرمسئولانه سخن گفتن‌ها و غیرکارشناسانه نوشتن‌ها، عده‌ای را به اقدامات خودسرانه تشویق می‌کند و آنها را به میراث‌داران منافقین تبدیل می‌نماید. شاید این افراد، ذاتاً اهل اقدامات خلاف نباشند ولی آن اظهارنظرها، آن سخنان و آن نوشته‌ها آنها را به این راه انحرافی می‌کشاند زیرا احساس وظیفه دینی می‌کنند که مرتکب چنین اقداماتی بشوند درحالی که دین از این قبیل امور مبرا و حتی بیزار است. به صاحبان این زبان‌ها و قلم‌ها باید تذکر داده شود این روش غلط و خطرناک را کنار بگذارند تا آنچه می‌گویند و می‌نویسند در چارچوب قانون و شریعت باشد و با پیش افتادن از صاحب شریعت، به دایه‌های دلسوزتر از مادر تبدیل نشوند و جامعه را به رفتارهای افراطی و انحرافی مبتلا نکنند.”

در این مطلب همچنین در پایان از نمایندگان مجلس خواسته شده تا هنگام بررسی طرح امر به معروف و نهی از منکر توجه داشته باشند که “ این طرح، منتقدان زیادی دارد که باید به انتقادهای آنها توجه شود تا از هرگونه زمینه‌سازی برای قانونی شدن افراط جلوگیری گردد”.