سریال ادامه دار دعوای خامنه ای ـ احمدی نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مصلحی از جلسه کابینه اخراج شد

در حالی که به نظر می‌رسید با توقف دعوا بر سر برکناری حیدر مصلحی و بازگشت محمود احمدی‌نژاد به نهاد ریاست‌جمهوری، کشاکش میان وی و آیت‌الله خامنه‌ای فروکش کرده باشد، اما برخورد روز گذشته احمدی‌نژاد با حیدر مصلحی نشان از آن داشت که اختلاف میان این دو هم‌چنان ادامه دارد.

 احمدی‌نژاد دیروز در حالی حیدر مصلحی را از جلسه کابینه اخراج کرد که پیش از این شاهد برخورد با اطرافیان اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس نهاد ریاست‌جمهوری، بوده‌ایم.

در روزهای گذشته و پس از انتشار خبر بازداشت عباس امیری‌فر، روحانی شاغل در نهاد ریاست‌جمهوری و از نزدیکان رحیم‌مشایی، ابتدا سایت الف، نزدیک به احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، رحیم‌مشایی و بقایی را مهم به فساد مالی کرد و سپس  برخی سایت‌های حامی رحیم مشایی اعلام کردند برخی از کارکنان شان ناپدید شده‌اند. خبر ناپدید شدن این افراد در حالی منتشر می‌شود که برخی رسانه‌ها از بازداشت حدود ۲۵ تن از نزدیکان رحیم‌مشایی خبر داده‌اند.

اخراج مصلحی از کابینه

روز گذشته قرار بود نخستین جلسه کابینه با حضور هم‌زمان محمود احمدی‌نژاد و حیدر مصلحی برگزار شود. احمدی‌نژاد پس از جنجال‌ها بر سر برکناری یا ابقای مصلحی در دو جلسه کابینه حاضر نشده بود. در نخستین جلسه کابینه با حضور احمدی‌نژاد نیز حیدر مصلحی در جلسه حضور نداشت که علت این مساله  از سوی خبرگزاری‌های نزدیک به حاکمیت، هم‌چون فارس، سفر مصلحی به قم ذکر شده بود.

اما دیروز قرار بود احمدی نژاد و مصلحی هر دو در جلسه حاضر باشند؛اتفاقی که روی نداد.بر اساس گزارش‌ها احمدی‌نژاد حاضر به شرکت در این جلسه نشده و اعلام کرده است اگر مصلحی در این جلسه حاضر باشد، وارد جلسه نخواهد شد. به همین دلیل نیز مصلحی کمتر از ۵ دقیقه در میان هیات وزیران حاضر بوده و سپس اجبارا جلسه را ترک کرده است.

یکی از روزنامه‌نگاران ساکن ایران در صفحه فیس‌بوک خود با اشاره به پیگیری‌هایی که درباره این خبر انجام داده، نوشته است که بسیاری از  نمایندگان مجلس این خبر را از طریق اس‌ام‌اس دریافت کرده‌اند، اما حاضر به سخن گفتن در این زمینه نشده و اظهار امیدواری کرده‌اند که این خبر شایعه باشد.

برخی رسانه‌های اصول‌گرا نیز درباره این خبر سکوت اختیار کرده‌اند، اما برخی دیگر همچون سایت جهان‌نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی، با انتشار عکسی از جلسه امروز کابینه و خبر حضور هم‌زمان احمدی‌نژاد و مصلحی، نوشته است: “چرا مصلحی در این عکس نیست؟”

از سوی دیگر وب‌سایت خبری هفت صبح، نزدیک به مشایی به تکذیب خبر اخراج مصلحی از جلسه هیات وزیران پرداخته و عدم حضور وزرا و تاخیر احمدی‌نژاد را مساله‌ای عادی قلمداد کرده است. این سایت همچنین از  فرارو، که برای نخستین بار خبر اخراج را منتشر کرد، با عنوان “سایت ضد دولت” نام برده است.

این در حالیست که به دنبال این اتفاق جلسه عصر روز گذشته مجلس نیز لغو شد؛ و گفته می‌شود نمایندگان مجلس مشغول پیگیری صحت و سقم این خبر بوده‌اند. برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز خبر از آن داده‌اند که طرح سوال از احمدی‌نژاد مجددا در دستور کار نمایندگان قرار خواهد گرفت.

 

سرپیچی از نظر رهبری

اخراج مصلحی از جلسه کابینه در حالی صورت گرفته که وی با حکم حکومتی رهبر جمهوری‌اسلامی به کار بازگشته است. آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این دلیل این کار را “غفلت از مصلحتی بزرگ” دانسته بود.

در روزهای گذشته بسیاری از اصول‌گرایان به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداخته و خواستار آن شده بودند که وی به احکام رهبر جمهوری‌اسلامی گردن نهد. آنان عدم رعایت این مساله را باعث دوری احمدی‌نژاد از رهبری دانسته بودند. برخی دیگر از اصول‌گرایان نیز خبر از آن داده بودند که آیت‌الله خامنه‌ای از اتفاقات اخیر دل‌آزرده شده است.

روزنامه کیهان نیز در شماره امروز خود به نقل از صادق لاریجانی، رییس قوه‌قضاییه، نوشته است که “عصیان در مقابل ولی‌فقیه و سرپیچی از اوامر رهبری، خلاف شرع و قانون اساسی است”.

بسیاری از اصول‌گرایان و نزدیکان به رهبر جمهوری‌اسلامی، اسفندیار رحیم‌مشایی را عامل اتفاقات اخیر و سرپیچی احمدی‌نژاد از دستورات رهبر جمهوری‌اسلامی می‌دانند. به همین دلیل در روزهای گذشته به شدت به وی حمله و حتی بحث فساد مالی وی را نیز مطرح کرده‌اند. علاوه بر این خبرگزاری فارس به نقل از سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرده که احمدی‌نژاد دستور داده به رابطه میان یک زن، که فارس وی را “رانت‌خوار” نامیده است، با دفتر وی رسیدگی شود. گفته می‌شود این زن در نقاط مختلف کشور مجوز تاسیس نهادهای گردشگری را گرفته و فرمانداران شهرهای مختلف را نیز تهدید کرده در صورت عدم صدور مجوز از طریق نهاد ریاست‌جمهوری با آن‌ها برخورد خواهد کرد؛بر اساس نوشته سایت ها حامی این زن در دفتر رئیس جمهوری هم کسی نیست جز مشایی.